„A konyha istenének keze volt a dologban” – Lawrence Norfolk

Könyv

Miért nehéz a szexről írni? Kell-e jó katolikusnak lenni egy buggyantott tojás elkészítéséhez? És mivel lehetne megkenni a pápákat – régieket és újakat? Mindez kiderül A Lemprière-lexikon világhírű szerzőjével, Lawrence Norfolkkal készített, lapunk friss számában található interjúból. Az viszont, hogy Norfolk szerint miről kell majd írni 300 év múlva, illetve hogy milyen is volt számára az a bizonyos első alkalom, csak itt és most olvasható.


Fotó: Jonathan Ring

magyarnarancs.hu: Az addig rendben, hogy a 17. századi gasztronómia történetében elég otthonosan mozog, de mi történik, ha magára marad egy 21. századi konyhában? 0-tól 10-ig terjedő skálán hová helyezné a konyhai képességeit?

Lawrence Norfolk: Reggeliben igen erős vagyok, simán megítélek egy hatost magamnak. Ám ahogy haladunk előre a napban, úgy csökken a megítélhető pontok száma. Mire a vacsorához érünk, legnagyobb elfogultságomban sem tudok három pontnál többet adni magamnak. Szeretném viszont, ha feljegyezné, hogy egy alkalommal sikerült egy tankönyvszerű sajtszuflét összehoznom. Ne kérdezze, hogy sikerült, soha többé nem tudtam megismételni. Gyanítom, a konyha istenének keze volt a dologban: egyszeri megszánásról lehet szó.

magyarnarancs.hu: Írókollégái között kik teljesítenek jól a konyhában?

LN: Alan Hollinghurst (magyarul A szépség vonala című regény jelent meg tőle - a szerk.) remek vegetáriánus szakács, William Dalrymple pedig kerti grillezésben nagyon erős, de az általános tapasztalat azt mutatja, hogy az írók vagy nem tudnak, vagy nem akarnak, vagy nem tudnak és nem is akarnak főzni. Én speciel főzök, és főztem már íróknak is. Ezért a tapasztalat beszél belőlem, amikor azt mondom; az író olyan vendég, aki rendszerint iható bort hoz, de a meghívást a legritkább esetben viszonozza.

magyarnarancs.hu: Mint kolléga a kollégának, mit javasolna annak a szerzőnek, aki 2-300 év távlatából szeretne történelmi regényt írni a világban uralkodó mai állapotokról?

LN: Az illetőnek, szerény véleményem szerint, a globális pénzügyi mozgásokat kellene áttekintenie. Ez a 21. század nagy sztorija. Az, ahogy a tőke újrakoncentrálódik néhány ember kezében, azt hiszem, itt van a rinocérosz elásva. De mivel még javában zajlanak az említett folyamatok, igazán jó könyvet ma még aligha lehet írni belőle. De 300 év elegendő lesz. Csak egy baj van; ha el is készül a nagy mű, attól tartok, elég unalmas lesz. A másik lehetőség egy napjainkról szóló, nagy történelmi regény, de ezt a regényt megírták már. Infinite Jest a címe, és David Foster Wallace követte el; ő nem a pénz, hanem a függőség metaforája felől közelítette meg a kérdést. Egyszer felkértek rá, hogy interjúvoljam meg a szerzőt; máig tartó nagy bánatom, hogy nem jött össze (Wallace 2008-ban öngyilkos lett – a szerk.)

magyarnarancs.hu: Még kiket interjúvolna meg szívesen?

LN: Akit nagyon szívesen meginterjúvolnék a kollégák közül, az Murakami. Egy ebédig már eljutottunk, de interjúig még nem.  És akivel még nagyon szerettem volna interjút készíteni, de sosem tettem, és már nem is tehetem: W. G. Sebald.  Találkoztunk néhányszor, élveztük is egymás társaságát, de az interjú nem jött össze. Rengeteg kérdésem lett volna hozzá.

magyarnarancs.hu: Mi lett volna a legfontosabb, Sebaldhoz intézett kérdése?

LN: A fontos kérdések számomra mindig a triviális kérdések. Mi volt az első könyv, amit olvasott? Hogy dolgozik? Mi a napi rutin? Ne gondoljon semmi bonyolultra.

magyarnarancs.hu: Ezek után kénytelen vagyok megkérdezni: mi volt az első könyv?

LN: Ezek után nem is hagyhatta ki. Az első egy olvasókönyv volt, hatalmas betűkkel nyomva, az anyám tanított a segítségével olvasni. A következő könyv, amire emlékszem, egy macskás könyv volt, macskás képekkel volt tele. A következő fontos könyv pedig a Gulag-szigetvilág volt Szolzsenyicintől. Kamaszkoromban került a kezembe. Azt hittem, kitalált történetet, fikciót olvasok. Hatalmas sokként ért, amikor valamikor a második kötet elején rájöttem, hogy ez nem fikció, hanem a színtiszta valóság. Könyv azóta sem okozott ennél nagyobb sokkot.

magyarnarancs.hu: Írás közben zenét hallgat, ezt többször is említette…

LN: A Lemprière-lexikon Led Zeppelin volt, A pápa rinocérosza Bach, csakis Bach, míg  a Vadkan képében R.E.M. A John Saturnall lakomája (Norfolk új regénye – a szerk.) viszont maga a kötetlen, random play üzemmód. Az összes zeném fent van a számítógépemen, öt hét kell hozzá, hogy az iTunes lejátssza.

Nagyinterjúnk a szerzővel itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.