Könyv

Székelyhidi Zsolt: Űrbe!

  • - urfi -
  • 2013. április 7.

Könyv

Morfondírozhatnánk azon, hogyan használható ma az avantgárd mint technika, mint attitűd, és közelebbről: mire jut vele a Vass Tibor nevével fémjelzett Spanyolnátha folyóirat és köre. De az online kiadvány harmincéves főszerkesztő-helyettesének ötödik kötete más, bár nem kevésbé nagy horderejű információkkal szolgál: "...én a reklámszakmából élek, Enikő fodrászol, az albérletből nemrég szabadult lány tanul. Berka zombifilmeken nevelkedett, engem Zsírsátán tanított az életre, Vass JA-díjas, Marci Johannát szereti..." Ha szeretnék tudni, mi a helyzet Anettel és Virággal, feltétlenül vegyék meg Székelyhidi könyvét. Egyébiránt nem ajánlom.

Ladik Katalin a fülszövegben versnovelláknak és szövegvers-könyvnek nevezi a belívek tartalmát, de a magunk részéről pontosabbnak tartjuk a szövegek vissza-visszatérő önértelmezését, és amolyan szétírt naplóként tudtuk leginkább olvasni őket. Két ambíció birkózza itt magát két szék között a pad alá. Az egyik emlékművet kíván állítani egy fiatalember életének, aki hagyománytisztelő módon veszik el újra és újra az alkohol, a versek és a nők Derrida-háromszögében. Másrészt az irodalom megújítása a program: "Nem szeretném lebecsülni annak a lehetőségét, hogy itt valami új fog születni, létrejönni." De a sok önreflexióból, meg abból, hogy "ver ár jú varjú", "ver ájul ár jú", még nem lesz semmi új, a kocsmázások pedig elsősorban mégiscsak a résztvevők számára érdekesek. Néhány egyszerűbb, személyes bejegyzés (pl. Megtölt) mellett a rövidebb szövegek relatíve kisebb unalmasságát tudom kiemelni.

Spanyolnátha Könyvek, 2012, 291 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.