Könyv

Székelyhidi Zsolt: Űrbe!

  • - urfi -
  • 2013. április 7.

Könyv

Morfondírozhatnánk azon, hogyan használható ma az avantgárd mint technika, mint attitűd, és közelebbről: mire jut vele a Vass Tibor nevével fémjelzett Spanyolnátha folyóirat és köre. De az online kiadvány harmincéves főszerkesztő-helyettesének ötödik kötete más, bár nem kevésbé nagy horderejű információkkal szolgál: "...én a reklámszakmából élek, Enikő fodrászol, az albérletből nemrég szabadult lány tanul. Berka zombifilmeken nevelkedett, engem Zsírsátán tanított az életre, Vass JA-díjas, Marci Johannát szereti..." Ha szeretnék tudni, mi a helyzet Anettel és Virággal, feltétlenül vegyék meg Székelyhidi könyvét. Egyébiránt nem ajánlom.

Ladik Katalin a fülszövegben versnovelláknak és szövegvers-könyvnek nevezi a belívek tartalmát, de a magunk részéről pontosabbnak tartjuk a szövegek vissza-visszatérő önértelmezését, és amolyan szétírt naplóként tudtuk leginkább olvasni őket. Két ambíció birkózza itt magát két szék között a pad alá. Az egyik emlékművet kíván állítani egy fiatalember életének, aki hagyománytisztelő módon veszik el újra és újra az alkohol, a versek és a nők Derrida-háromszögében. Másrészt az irodalom megújítása a program: "Nem szeretném lebecsülni annak a lehetőségét, hogy itt valami új fog születni, létrejönni." De a sok önreflexióból, meg abból, hogy "ver ár jú varjú", "ver ájul ár jú", még nem lesz semmi új, a kocsmázások pedig elsősorban mégiscsak a résztvevők számára érdekesek. Néhány egyszerűbb, személyes bejegyzés (pl. Megtölt) mellett a rövidebb szövegek relatíve kisebb unalmasságát tudom kiemelni.

Spanyolnátha Könyvek, 2012, 291 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.