Könyv

Muszatics Péter: Utazás Európa mélyére

Könyv

Muszatics Péter Utazás Európa mélyére című könyve valahol félúton jár a szokatlan útikönyv és a várostörténeti esszé között. Mondhatni, a Zónában van: éppúgy, mint azok a városok, amelyeket megfejteni próbál, s amelyekhez Tarkovszkij Sztalkerének hasonlatán keresztül közelít. Muszatics nyolc város (Tallinn, Vilnius, Łódź, Lemberg, Pozsony, Temesvár, Szarajevó, Thesszaloniki) felrajzolásán keresztül a kelet-európaiság és a közép-európaiság összemosódó határait próbálja felfejteni. „Cseppfolyós határok között élő cseppfolyós társadalmakról” tudósít, mindezt úgy, hogy a turista esetleges benyomásait, a középkori történelem távlatait és a popkultúra, a filmipar vagy épp az irodalom motívumait fűzi egymás mellé. Ehhez novellisztikus körítést ad, amely néha túlontúl érzékletes próbál lenni, olykor feláldozódik a világos érthetőség, a nagy szavak és nagy következtetések oltárán. Muszatics, bár épp ezen akar túllépni, sokszor a nemzeti identitás, vagy egyfajta ősi ön­azonosság felől közelít. Pedig épp emiatt nehezen értelmezhetők ezek a városok; a nem nyelvi és nem nemzeti alapon szerveződött helyek nemzeti történelemírása okozza a zavart. A nyelveket és népcsoportokat – legyenek azok magyarok, bolgárok, szlovákok vagy németek – a könyv mint elkülönült identitásokat tárgyalja, pedig a nacionalizmus eszméje előtt nehezen beszélhetünk nyelvi alapú önmeghatározásoktól. A közösség más jellemzők szerint definiálta magát – erre kevés és nem mindig következetes a könyv reflexiója.

Gyors és átfogó történeti áttekintést kapunk viszont, amely segít, hogy tisztában legyünk ezzel a zavaros, minket körülvevő és minket is tartalmazó múlttal. „Az igazi múlttal” – írja Muszatics, ami „helyett sokszor gyanútlanul giccses pótszerekkel és hamisítványokkal találjuk szembe magunkat”. A könyv ezt igyekszik átlépni, de néha sajnos elfelejti, hogy minden leírás konstruálás.

Osiris, 2016, 124 oldal, 2180 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”