Képregény

Kittenberger

  • - kg -
  • 2016. június 12.

Könyv

Afrikai vadászkalandjai mindenkinek vannak, ám ezek nagy többsége gyerekkori tévelygés csupán, midőn Afrika vadonjai simán elfértek a nappaliban. Jó hír, hogy Afrika vadonjai ismét a nappaliban vannak, és még ennél is jobb hír, hogy immár kúszni-mászni sem kell az egzotikus földrészt megszemélyesítő szőnyegen; kímélőbb formában, képregényben folytatódik a vadászkaland, méghozzá nem is holmi kitalált, teljesen fiktív hősé, hanem Kittenberger Kálmáné (1881–1958, barátainak csak Kitty). Nem csalás, nem ámítás, a nagy vadászról és még nagyobb Afrika-kutatóról van szó, akinek kalandjairól hitetlenkedve olvashattunk (néhány évvel vagyunk csupán a nappaliban kúszás után) a ma már jobbára csak az antikvárban felellhető, orrszarvús-oroszlános borítójú könyvekben. Ezekről a kissé már megsárgult lapokról lép át a képregények színpompás kockáira az ereje és vadászkedve teljében lévő Kitty: irány 1907 és a vérgőzös Kongói Szabadállam, és irány a történelmi tények és ciánnal töltött pralinék, a kémek és kalandorok, a valós alakok és kitalált karakterek, az ember feletti hősök és ember alatti gazemberek, valamint az orrszarvú feletti orrszarvúk és a steampunk gőzölgő gépparkjának csodálatos, kevert világa. Míg filmeseink rendre elbuknak, ha nemzetközi műfajokkal próbálkoznak, a Kittenberger-képregény alkotói (Somogyi György, Tebeli Szabolcs, Dobó István, Bárány Áron) oly könnyedén veszik az akadályt, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy Kittenberger Kálmán alakja képregényre termett. Külön bónusz, hogy Rejtő Jenő szelleme (ultiparti a vadonban) és a kor pesti szlengje („meghaltak és vidéken vannak eltemetve”), Damaszkin Arzén elfeledett alakja és még egy kis adag krúdyzás és pálutcaifiúzás is simán elfér a képkockákon – mint­egy mellékesen, csak az íze kedvéért. Jó érzés leírni: The Man from Nagymaros, a nagy Afrika-vadász él és virul: go, Kitty, go!

Magánkiadás, 2016, 60 oldal, 1899 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.