Képregény

Kittenberger

  • - kg -
  • 2016. június 12.

Könyv

Afrikai vadászkalandjai mindenkinek vannak, ám ezek nagy többsége gyerekkori tévelygés csupán, midőn Afrika vadonjai simán elfértek a nappaliban. Jó hír, hogy Afrika vadonjai ismét a nappaliban vannak, és még ennél is jobb hír, hogy immár kúszni-mászni sem kell az egzotikus földrészt megszemélyesítő szőnyegen; kímélőbb formában, képregényben folytatódik a vadászkaland, méghozzá nem is holmi kitalált, teljesen fiktív hősé, hanem Kittenberger Kálmáné (1881–1958, barátainak csak Kitty). Nem csalás, nem ámítás, a nagy vadászról és még nagyobb Afrika-kutatóról van szó, akinek kalandjairól hitetlenkedve olvashattunk (néhány évvel vagyunk csupán a nappaliban kúszás után) a ma már jobbára csak az antikvárban felellhető, orrszarvús-oroszlános borítójú könyvekben. Ezekről a kissé már megsárgult lapokról lép át a képregények színpompás kockáira az ereje és vadászkedve teljében lévő Kitty: irány 1907 és a vérgőzös Kongói Szabadállam, és irány a történelmi tények és ciánnal töltött pralinék, a kémek és kalandorok, a valós alakok és kitalált karakterek, az ember feletti hősök és ember alatti gazemberek, valamint az orrszarvú feletti orrszarvúk és a steampunk gőzölgő gépparkjának csodálatos, kevert világa. Míg filmeseink rendre elbuknak, ha nemzetközi műfajokkal próbálkoznak, a Kittenberger-képregény alkotói (Somogyi György, Tebeli Szabolcs, Dobó István, Bárány Áron) oly könnyedén veszik az akadályt, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy Kittenberger Kálmán alakja képregényre termett. Külön bónusz, hogy Rejtő Jenő szelleme (ultiparti a vadonban) és a kor pesti szlengje („meghaltak és vidéken vannak eltemetve”), Damaszkin Arzén elfeledett alakja és még egy kis adag krúdyzás és pálutcaifiúzás is simán elfér a képkockákon – mint­egy mellékesen, csak az íze kedvéért. Jó érzés leírni: The Man from Nagymaros, a nagy Afrika-vadász él és virul: go, Kitty, go!

Magánkiadás, 2016, 60 oldal, 1899 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.