Muszklik, haza!

Kiss Ilona: Mindenki szellemi kalauza - Oroszország

  • - kg -
  • 2012. március 6.

Könyv


"Felkel reggel az újorosz, odamegy a tükörhöz: táskás szemek, borostás arc, petyhüdt bőr, kopaszodó fej, sörhas. Visszanéz az ágyra, ahol fiatal, hosszú combú, bombázó barátnője alszik. Újra ránéz a tükörképére, és csodálkozva csak ennyit mond: Hogy ennyire lehessen szeretni a pénzt..."

Mire eljutunk eddig a poénig Kiss Ilona Oroszországot bemutató, nagyalakú képeskönyvében (fotók: Vaszilij Popov), már elég mélyen járunk az orosz néplélek belsőbb rétegeiben. Hogy csak a belsőbb rétegekben és nem legbelül, az nem a szerző hibája, ő - Tyutcsev szavaival élve - jó előre figyelmeztetett: Oroszországot ésszel felfogni lehetetlen. Megpróbálni viszont érdemes. És mire eljutunk a putyini idők tüskehajú újoroszáig, akit egy hájfejű jet-skiző porcelánfigurája illusztrál találóan, kellő segítséget kaptunk ahhoz, hogy innentől akár a saját szakállunkra is próbálkozzunk. A történet persze nem ér véget Vászjával, az üzleti nézeteltérésbe belehalt, 39 éves újorosszal, aki holtában is jól szemlélteti, sőt, így szemlélteti csak igazán jól a rendszerváltás utáni kor egyik hőstípusát. Kishal ő csak a következő fejezetben taglalt oligarchákhoz képest, de vele lesz teljes a történelmi időktől egészen máig nyúló orosz kishalhatározó, és ettől a kicsiben is teljességre törekvéstől működik valóban szellemi kalauzként ez a könyv.

Matrjoskaszerűen épül fel benne a mai orosz képe, Vászja és mindenki más (kisember vagy nagy, kisebbség vagy többség, milliárdos vagy bérből-fizetésből élő) megértéséhez olyan szócikkeken át vezet az út, mint az orosz nőt és az orosz férfit, a Moszkvát és Pétervárt, az orosz politikai elitet és az orosz telet vagy a nacionalizmust és az egyházi ünnepeket bemutató fejezetek. Kalandregény ez az album: oroszok hihetetlen kalandja Oroszországban.

Jószöveg Műhely, 2011, 176 oldal, 6990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.