Ha elviselhetetlen és könnyű

Podmaniczky Szilárd: Kisgyerekek emlékiratai

  • Horváth Györgyi
  • 2012. március 5.

Könyv


Szép a borító, baljós a cím. Az emlékirat műfaja ugyanis rendszerint valami nagyobb életszakaszt átfogó visszatekintést implikál, ami a múltban átélt (félig magánéleti, félig közéleti) eseményekről számol be, bevallottan szubjektív hangon – ugyan miről írhat emlékiratot egy gyerek? Naplót még csak-csak, de emlékiratot?

A kötetbe belelapozva kiderül, hogy a baljós cím korántsem véletlen: a negyven rövidtörténet narrátorai mind kisgyerekek, és nagyon kevés kivétellel saját halálukon túlról tudósítanak mindazon eseményekről, a családi közegről, fontosabb felnőtt- és testvéralakokról, akik és amik a halálukat megelőzően fontos szerepet játszottak az életükben. A gyermekhalál már önmagában is igen súlyos téma, a kötet pedig kifejezetten hangsúlyossá, tematikussá emeli, amikor a történetek ismétlődő záróeseményévé teszi meg. A legkülönfélébb halálokról olvashatunk: a család kutyájával egyedül hagyott két és fél éves kisfiúról, akit az eb féltékenységében marcangolt szét; prostituált anya által „véletlenül” megfojtott kisgyerekről; elvetélt magzatról, „akit” azért vetéltek el, mert az apa hasba rúgta az anyát; szervkereskedők által elrabolt és feltrancsírozott kisfiúról; de olyan kisgyerekekről is, akiket a strandon a medence lefolyója ejt csapdába. A kötet tehát igen erős érzelmi anyagot mozgat – kérdés, milyen céllal, milyen funkcióval?

Igazából ez volt az a pont, ahol erősen elbizonytalanodtam. Ugyanis hiába olvastam el a könyvet, nem érzem, hogy bármi pluszt megtudtam volna a gyerekhalálokról, mint amit eddig is tudtam – sőt. A kötet olvasása közben egyre inkább az a kínos érzés kezdett úrrá lenni rajtam, hogy valamiféle felszínes közhelyszótárt tartok a kezemben a patologikus családokról (ahol a szülők isznak, kurválkodnak, káromkodnak, veszekednek és verekednek, gyerekeiket elhanyagolják, sőt – ezt főleg a kötet vége felé nem tudtam nem észrevenni – valami miatt a szexuális életüket is mániákusan kiskorú gyermekeik jelenlétében bonyolítják), amiből hiányzik mindenfajta elmélyültség és analízis. A figurák sematikusak, rendszerint egy kaptafára járnak (nem véletlen, hogy a kötet legtöbb sztorija szinte önismétlésnek hat), nehéz az egyes történetek által felrajzolt fiktív világokat egyéníteni – ahogy egyébként a történetekben megszólaló narrátori hangok is eléggé homogének, ami szintén nem segíti elő a történetek elkülöníthetőségét. Ezek a gyerekhangok valahol a „koraérett” gyermek hangjával esnek egybe, azaz zavarba ejtően lavíroznak a naivan gyermeki és a világ kegyetlenségéről sokat tudó (káromkodó) felnőtt perspektívája között – de ennél többet, sajnos, nem hoznak.

Külön zavarba ejtő még a történetek szerkezete is: ha már rendszerint ilyen erős a zárlata a történeteknek, akkor az olvasó talán jogosan várná, hogy a történet maga valamifajta indoklását adja ezeknek, vagy ha azt nem is, legalábbis elvezessen hozzá. Ehhez képest a történetek rendszerint egy-egy italozó, kurválkodó stb. család gyermeki nézőpontú bemutatásával indulnak, így is folytatódnak jó 3-4 oldalon át, hogy aztán valahol az utolsó előtti bekezdés környékén a narrátor beiktasson valami pluszinformációt vagy -fordulatot, ami végül közvetlenül kiváltja a történet végén a halálos eseményt. Mintha a szerző minden egyes történet elkezdésekor kváziszociográfiát akart volna írni, aztán, miután elunta, jobb híján nem talált más eszközt a lezárásra, minthogy megöli a narrátort – olcsó megoldás.

A gyermekhalálok így hirtelenek, és legtöbbször nem következnek logikusan az őket megelőző történetből. Ezt akár a kötet pozitív vonásaként is hajlamos lennék értékelni (hiszen az, hogy a megelőző sztori nem telíti értelemmel a gyermekhalált, valamifajta általános utalásként is értelmezhető lenne a gyermekhalál értelmetlenségére és megmagyarázhatatlanságára), ha nem lenne ott – mint a fentebb leírtakból kiderül – a kötet többi vonása, ami a témával szembeni teljes érzéketlenségről tanúskodik. Minden 4-5. oldalon rutinszerűen hullanak a gyerekfejek, és én nem értem, miért. Se a gyerekekre irányuló agresszióról, se a patologikus családokról, se a gyerek elvesztése miatt érzett fájdalomról nem tudtam meg többet a kötet elolvasása után – de még olyan furmányos irodalomelméleti-formai kérdésekről sem, mint mondjuk a csattanóra kihegyezett történet. Könnyű kezű, közönyös könyv.

Podmaniczky Művészeti Alapítvány, 2011, 208 oldal, 2400 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.