Ha elviselhetetlen és könnyű

Podmaniczky Szilárd: Kisgyerekek emlékiratai

  • Horváth Györgyi
  • 2012. március 5.

Könyv


Szép a borító, baljós a cím. Az emlékirat műfaja ugyanis rendszerint valami nagyobb életszakaszt átfogó visszatekintést implikál, ami a múltban átélt (félig magánéleti, félig közéleti) eseményekről számol be, bevallottan szubjektív hangon – ugyan miről írhat emlékiratot egy gyerek? Naplót még csak-csak, de emlékiratot?

A kötetbe belelapozva kiderül, hogy a baljós cím korántsem véletlen: a negyven rövidtörténet narrátorai mind kisgyerekek, és nagyon kevés kivétellel saját halálukon túlról tudósítanak mindazon eseményekről, a családi közegről, fontosabb felnőtt- és testvéralakokról, akik és amik a halálukat megelőzően fontos szerepet játszottak az életükben. A gyermekhalál már önmagában is igen súlyos téma, a kötet pedig kifejezetten hangsúlyossá, tematikussá emeli, amikor a történetek ismétlődő záróeseményévé teszi meg. A legkülönfélébb halálokról olvashatunk: a család kutyájával egyedül hagyott két és fél éves kisfiúról, akit az eb féltékenységében marcangolt szét; prostituált anya által „véletlenül” megfojtott kisgyerekről; elvetélt magzatról, „akit” azért vetéltek el, mert az apa hasba rúgta az anyát; szervkereskedők által elrabolt és feltrancsírozott kisfiúról; de olyan kisgyerekekről is, akiket a strandon a medence lefolyója ejt csapdába. A kötet tehát igen erős érzelmi anyagot mozgat – kérdés, milyen céllal, milyen funkcióval?

Igazából ez volt az a pont, ahol erősen elbizonytalanodtam. Ugyanis hiába olvastam el a könyvet, nem érzem, hogy bármi pluszt megtudtam volna a gyerekhalálokról, mint amit eddig is tudtam – sőt. A kötet olvasása közben egyre inkább az a kínos érzés kezdett úrrá lenni rajtam, hogy valamiféle felszínes közhelyszótárt tartok a kezemben a patologikus családokról (ahol a szülők isznak, kurválkodnak, káromkodnak, veszekednek és verekednek, gyerekeiket elhanyagolják, sőt – ezt főleg a kötet vége felé nem tudtam nem észrevenni – valami miatt a szexuális életüket is mániákusan kiskorú gyermekeik jelenlétében bonyolítják), amiből hiányzik mindenfajta elmélyültség és analízis. A figurák sematikusak, rendszerint egy kaptafára járnak (nem véletlen, hogy a kötet legtöbb sztorija szinte önismétlésnek hat), nehéz az egyes történetek által felrajzolt fiktív világokat egyéníteni – ahogy egyébként a történetekben megszólaló narrátori hangok is eléggé homogének, ami szintén nem segíti elő a történetek elkülöníthetőségét. Ezek a gyerekhangok valahol a „koraérett” gyermek hangjával esnek egybe, azaz zavarba ejtően lavíroznak a naivan gyermeki és a világ kegyetlenségéről sokat tudó (káromkodó) felnőtt perspektívája között – de ennél többet, sajnos, nem hoznak.

Külön zavarba ejtő még a történetek szerkezete is: ha már rendszerint ilyen erős a zárlata a történeteknek, akkor az olvasó talán jogosan várná, hogy a történet maga valamifajta indoklását adja ezeknek, vagy ha azt nem is, legalábbis elvezessen hozzá. Ehhez képest a történetek rendszerint egy-egy italozó, kurválkodó stb. család gyermeki nézőpontú bemutatásával indulnak, így is folytatódnak jó 3-4 oldalon át, hogy aztán valahol az utolsó előtti bekezdés környékén a narrátor beiktasson valami pluszinformációt vagy -fordulatot, ami végül közvetlenül kiváltja a történet végén a halálos eseményt. Mintha a szerző minden egyes történet elkezdésekor kváziszociográfiát akart volna írni, aztán, miután elunta, jobb híján nem talált más eszközt a lezárásra, minthogy megöli a narrátort – olcsó megoldás.

A gyermekhalálok így hirtelenek, és legtöbbször nem következnek logikusan az őket megelőző történetből. Ezt akár a kötet pozitív vonásaként is hajlamos lennék értékelni (hiszen az, hogy a megelőző sztori nem telíti értelemmel a gyermekhalált, valamifajta általános utalásként is értelmezhető lenne a gyermekhalál értelmetlenségére és megmagyarázhatatlanságára), ha nem lenne ott – mint a fentebb leírtakból kiderül – a kötet többi vonása, ami a témával szembeni teljes érzéketlenségről tanúskodik. Minden 4-5. oldalon rutinszerűen hullanak a gyerekfejek, és én nem értem, miért. Se a gyerekekre irányuló agresszióról, se a patologikus családokról, se a gyerek elvesztése miatt érzett fájdalomról nem tudtam meg többet a kötet elolvasása után – de még olyan furmányos irodalomelméleti-formai kérdésekről sem, mint mondjuk a csattanóra kihegyezett történet. Könnyű kezű, közönyös könyv.

Podmaniczky Művészeti Alapítvány, 2011, 208 oldal, 2400 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)