Nádas Péter kapta idén az Aegon-díjat

  • narancs.hu
  • 2018. március 22.

Könyv

A Világló részletek érdemelte ki a nívós elismerést.

Az idén tizenharmadik alkalommal átadott Aegon művészeti díj Magyarország legrangosabb, független, magánalapítású díja, az előző év legjelentősebb, magyar nyelven megjelent kortárs szépirodalmi alkotását ismeri el.

Az Aegon művészeti díj idei díjazottja Nádas Péter: Világló részletek című regénye, jelentették be ma délelőtt az Aegon-díj sajtótájékoztatóján – olvashattuk a remek hírt a litera.hu-n.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„1300 oldalon áradó emlékezet: Nádas Péter monumentális műve, a Világló részletek sajátos emlékezettechnikával dolgozik, az író … bevésődött emlékképeiből – a »világló részletekből« – kiindulva először az álomfejtés módszerével fölidézi az eredeti élmény összetevőit, a hangokat, látványokat, szagokat, érzeteket és emóciókat, majd ezek alapján rekonstruálja, hogy mi történt, hol és mikor.”

„Áradó emlékezet és hosszú hallgatás – mindkettő díjat érhet: Parti Nagy és Nádas is esélyes az idei Aegon művészeti díjra. Összeállt a döntősök listája, megvan az idei tíz jelölt. Erős a líra és erősek a nők: 4:6 arányban versek és regények, női és férfi szerzők versenyéről szól az idei év. Átfogó, visszatekintő, összegző és gyűjteményes művek jellemzik a listát, izgalmas hősnők, önéletrajziság, és a közelmúlt eseményei lírában és nagyregényben is” – olvasható az Aegon művészeti díj kiadójának közleményében.

Nádas Péterrel mi is hosszan beszélgettünk a regényről, és elismerő kritikát is közöltünk róla.

A friss díjhoz pedig gratulálunk!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."