Könyv

Nagy Gabriella: Üvegház

  • Czinki Ferenc
  • 2014. május 17.

Könyv

A könyv egyszavas címekkel ellátott, gyakran naplóbejegyzések hangulatát idéző rövid fejezetek sorából áll; az öt ciklusból ha regény végül nem is, de egy kétségtelenül jól lekerekített családtörténeti, önéletrajzi történetfolyam kialakul.

"A nevünk mindkét ágon elveszett. Apám az örökbefogadó, anyám a nagyanyja nevét viselte. Valahol minden szál megszakad. Aztán az erős továbbviszi. Nálunk a nők azok. Név, néma jel, a mi árvaságunk" - olvasható az Árvák című szakaszban, és ez tekinthető afféle alaptételnek is, így alakul a család anyai és apai ágának története több generáción keresztül. Az elbeszélő emlékezetében a szülők mellett érthető módon a hentes és a cipőkészítő nagyapa alakja él a legélénkebben, ez hagyja a legmélyebb nyomot, az emlékezés folyamatát pedig a szülők, legutoljára az apa elvesztése indítja el. Itt aztán önkéntelenül is felidéződnek bennünk a gyász metódusának jellemző irodalmi előzményei, A szív segédigéinek zavarba ejtő virtuozitása vagy kevésbé régről Zeke Gyula A Bécsi útonjának komoran pontos leírásai. Az Üvegház is kínál a gyomor mélyéig hatoló részeket, egyedül mintha az egyes szövegek lezárásával nem tudna mit kezdeni. Rendszeresen végződnek hasonló összegzésekkel: "Így kell kilőni a napot, pezsgővel, hogy múljon el örökre a fény." (Részeg) Vagy másutt: "...mert minden ölelés olyan, mintha az utolsó volna. Az a pár pillanat van, néhány perc, az az élet, aminek akkor és ott vége van." (Szilveszter)

Ezekkel együtt az Üvegház meghökkentően bensőséges, kitárulkozó szöveg, az önvád és a megbocsátás mellett pedig önironikus momentumokra is marad energia. A középső két ciklus kamaszkori, majd fiatal felnőttkori eseményeire fókuszáló szakaszai után aztán visszajutunk a kezdőpontra, egy kiüresedett lakásba, illetve a nyitó szöveg alapkérdéséhez: miként is kell elkezdeni és ugyanakkor be is fejezni valamit?

Palatinus, 2013, 220 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.