Könyv

Neil Gaiman: Északi mitológia

  • Kránicz Bence
  • 2017. április 23.

Könyv

Az mégsem járja, hogy egy teljes nemzedéknek a jókötésű, ám sajnos menthetetlenül ausztrál Chris Hemsworth jusson eszébe, ha a történelemórán Thorra terelődik a szó! Valami ilyesmi motoszkálhatott Neil Gaiman fejében, róla pedig tudvalévő, hogy a kortárs irodalom nagy guberálói közé tartozik: praxisában a múlt meséinek kihantolása nem ötlethiány vezette megélhetési szöveggyártás, hanem maga a posztmodern gesztus. Újraírta tehát az északi mitológiát.

Gaiman időn és téren kívüli, megközelíthetetlen lényekként láttatja Odint és társait, akiket végtelen magány gyötör. Háborúskodásuk, vaskos tréfáik, roppant lakomáik egyetlen célja mintha az volna, hogy ne unatkozzanak folyton. Az idők vége, a Ragnarök akkor jön el törvényszerűen, mikor ebben a kombinatorikus mítoszlogikában már mindenki harcolt és hált mindenkivel – e kettő egyébként valahol mélyen ugyanaz. Az északi istenek világa sötét és komor, arányai felmérhetetlenek, az óceánt ivókürtből hörpintik fel, a cselvető Lokit pedig saját fia beleivel kötözik a sziklához, hogy örökké ott raboskodjon. Persze az istenek hasonlatosak az emberhez, folyton féltékenykednek és viszálykodnak, vagy egyszerűen csak kínosan ostobák, mint Thor, akin előszeretettel élcelődik is a mesélő. A pár oldalas novellákban elmesélt történetek humora zavarba ejtő, hiszen előfordul, hogy a jeles asgardi harcosok sas alakjában bűzöset-nedveset szellentenek egymás képébe – legalább tudnak meglepetést okozni. A legizgalmasabb mégis a mítoszok időkezelése. Az összegabalyodó legendák ellentmondanak egymásnak, és jól tudjuk, hogy a Ragnarök sem a vég: a túlélők sakktáblára rakják majd az elesett istenfigurákat, és kezdődhet újra a játék. Az Északi mitológia mindezzel együtt is csak lábjegyzet Neil Gaiman gazdag életművében, de annak nem utolsó.

Fordította: Pék Zoltán. Agave, 2017, 208 oldal, 3280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.