Könyv

Neil Gaiman: Északi mitológia

  • Kránicz Bence
  • 2017. április 23.

Könyv

Az mégsem járja, hogy egy teljes nemzedéknek a jókötésű, ám sajnos menthetetlenül ausztrál Chris Hemsworth jusson eszébe, ha a történelemórán Thorra terelődik a szó! Valami ilyesmi motoszkálhatott Neil Gaiman fejében, róla pedig tudvalévő, hogy a kortárs irodalom nagy guberálói közé tartozik: praxisában a múlt meséinek kihantolása nem ötlethiány vezette megélhetési szöveggyártás, hanem maga a posztmodern gesztus. Újraírta tehát az északi mitológiát.

Gaiman időn és téren kívüli, megközelíthetetlen lényekként láttatja Odint és társait, akiket végtelen magány gyötör. Háborúskodásuk, vaskos tréfáik, roppant lakomáik egyetlen célja mintha az volna, hogy ne unatkozzanak folyton. Az idők vége, a Ragnarök akkor jön el törvényszerűen, mikor ebben a kombinatorikus mítoszlogikában már mindenki harcolt és hált mindenkivel – e kettő egyébként valahol mélyen ugyanaz. Az északi istenek világa sötét és komor, arányai felmérhetetlenek, az óceánt ivókürtből hörpintik fel, a cselvető Lokit pedig saját fia beleivel kötözik a sziklához, hogy örökké ott raboskodjon. Persze az istenek hasonlatosak az emberhez, folyton féltékenykednek és viszálykodnak, vagy egyszerűen csak kínosan ostobák, mint Thor, akin előszeretettel élcelődik is a mesélő. A pár oldalas novellákban elmesélt történetek humora zavarba ejtő, hiszen előfordul, hogy a jeles asgardi harcosok sas alakjában bűzöset-nedveset szellentenek egymás képébe – legalább tudnak meglepetést okozni. A legizgalmasabb mégis a mítoszok időkezelése. Az összegabalyodó legendák ellentmondanak egymásnak, és jól tudjuk, hogy a Ragnarök sem a vég: a túlélők sakktáblára rakják majd az elesett istenfigurákat, és kezdődhet újra a játék. Az Északi mitológia mindezzel együtt is csak lábjegyzet Neil Gaiman gazdag életművében, de annak nem utolsó.

Fordította: Pék Zoltán. Agave, 2017, 208 oldal, 3280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.