Könyv

Neil Gaiman: Északi mitológia

  • Kránicz Bence
  • 2017. április 23.

Könyv

Az mégsem járja, hogy egy teljes nemzedéknek a jókötésű, ám sajnos menthetetlenül ausztrál Chris Hemsworth jusson eszébe, ha a történelemórán Thorra terelődik a szó! Valami ilyesmi motoszkálhatott Neil Gaiman fejében, róla pedig tudvalévő, hogy a kortárs irodalom nagy guberálói közé tartozik: praxisában a múlt meséinek kihantolása nem ötlethiány vezette megélhetési szöveggyártás, hanem maga a posztmodern gesztus. Újraírta tehát az északi mitológiát.

Gaiman időn és téren kívüli, megközelíthetetlen lényekként láttatja Odint és társait, akiket végtelen magány gyötör. Háborúskodásuk, vaskos tréfáik, roppant lakomáik egyetlen célja mintha az volna, hogy ne unatkozzanak folyton. Az idők vége, a Ragnarök akkor jön el törvényszerűen, mikor ebben a kombinatorikus mítoszlogikában már mindenki harcolt és hált mindenkivel – e kettő egyébként valahol mélyen ugyanaz. Az északi istenek világa sötét és komor, arányai felmérhetetlenek, az óceánt ivókürtből hörpintik fel, a cselvető Lokit pedig saját fia beleivel kötözik a sziklához, hogy örökké ott raboskodjon. Persze az istenek hasonlatosak az emberhez, folyton féltékenykednek és viszálykodnak, vagy egyszerűen csak kínosan ostobák, mint Thor, akin előszeretettel élcelődik is a mesélő. A pár oldalas novellákban elmesélt történetek humora zavarba ejtő, hiszen előfordul, hogy a jeles asgardi harcosok sas alakjában bűzöset-nedveset szellentenek egymás képébe – legalább tudnak meglepetést okozni. A legizgalmasabb mégis a mítoszok időkezelése. Az összegabalyodó legendák ellentmondanak egymásnak, és jól tudjuk, hogy a Ragnarök sem a vég: a túlélők sakktáblára rakják majd az elesett istenfigurákat, és kezdődhet újra a játék. Az Északi mitológia mindezzel együtt is csak lábjegyzet Neil Gaiman gazdag életművében, de annak nem utolsó.

Fordította: Pék Zoltán. Agave, 2017, 208 oldal, 3280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.