Németh G. Béla (1925-2008)

Könyv

"Hallottad? A Némethgének legfeljebb egy fél éve van hátra!" - az értesülést a nyolcvanas évek közepén a pesti bölcsészkar valamelyik folyosóján osztotta meg velem egyik évfolyamtársam.

Nemsokára kiderült számomra, hogy a hallgatók körében nagy tiszteletnek és elismertségnek örvendő Németh G. Béláról időről időre fölröppen ez a pletyka. Noha a nagy hír természetesen valami konkrét betegséget is nevesített, legfőbb magyarázatként mégis óráinak a tematikája és az akkor legfrissebb kötetében megjelent Kosztolányi-tanulmánya, Az elgondolhatatlan álorcái (in: Századelőről - századutóról, Magvető, 1985) szolgált.

Amennyire morbid ez az epizód, annyira érthető is; Németh G. Béla értelmezésében - Heidegger nyomán, s vele egyetértve - az igazán nagy művészet olyat ragad meg és fejez ki az emberi létezésből, amit sehogyan másként megragadni és kifejezni nem lehet. Munkásságának, kivételesen széles látókörű és érzékeny, iskolateremtő műelemzéseinek egyik központi törekvése éppen ennek az "elgondolhatatlannak" a lehetőség szerinti racionalizálása volt; a kései verseiben az elmúlással szembenéző Kosztolányi Dezsőről írt tanulmányának éppen úgy, mint a József Attila utolsó műveiről szóló analíziseinek.

*

1925-ben született Szombathelyen, középiskolai tanulmányait a kőszegi bencéseknél végezte; visszaemlékezéseiben a dunántúli életvilágnak - a tereziánus-jozefinista felvilágosodott hagyományoknak, a nem bigott katolicizmusnak, a polgárosodó gazdarétegnek - nagy jelentőséget tulajdonít. Utólag az az érzésünk, némileg idealizált ez a kép: a locsogástól, az ideológiai türelmetlenségtől és nagyotmondásoktól, az élet minden területére egyre jellemzőbb, tolakodó exhibicionizmustól irtózó Németh G. Béla a Sümeg környéki falvakat és Kőszeget jellemzően a tárgyalásos problémarendezés, a tartózkodóan udvarias társas lét, a lehetőségeiket józanul fölmérő és elfogadó individuumok közösségének, egy kis darab valódi Európának láttatta. Írásai alapján (és amennyit személyesen is megismerhettem belőle) bizton állítható: a szülőhelyének tulajdonítottak rá mindenképpen álltak. Nem véletlen hát, hogy az őt jellemző kritikai szellem és elemző szenvedély miatt az ötvenes évektől a partvonalon kívül találta magát: volt általános iskolai és napközis tanár, dolgozott kölcsönkönyvtárban, de mindeközben szívósan kutatott és képezte magát. Írásai József Attiláról, Pilinszkyről, Kosztolányiról, Babitsról nagy figyelmet keltettek, s idővel Sőtér István segítségével vissza is került a szűken vett irodalomtudományos életbe. Sőtér ugyanis a készülő hatkötetes irodalomtörténet (a "Spenót") főszerkesztőjeként mind több fejezet megírását rendelte meg tőle - a fölajánlott egyetemi katedra ennek a következménye volt.

Németh G. Béla iskolateremtő személyiség volt; bölcseleti és történetfilozófiai alapon nyugvó, a különféle elemzői irányzatokat szintetizáló irodalomközelítése nemcsak korszakos munkáiban - az említetteken túl például a XIX. századi művelődésről, az Arany Jánosról, a Péterfy Jenőről, az előző századforduló elfeledett alakjairól írt tanulmányaiban - fejtette ki máig tartó hatását, hanem a tanítványai révén is. És nemcsak azért, mert közülük sokan ugyancsak elismert irodalmárok azóta, hanem főleg azért, mert részben közülük kerültek ki az ún. reformtankönyvek szerzői is.

*

Legalább ennyire fontos az a szemléleti frissesség is, amit a nagy, végső igazságok kimondására kondicionált magyar irodalmi életben képviselt. Kant nyomán vallotta, hogy a valóságot (az irodalom valóságát is) értelmezni a leghívebben rendszerben gondolkodva lehet; de azonnal elveszítjük ennek minden előnyét, ha eleve nem hipotetikusnak, állandóan korrigálandónak tekintjük ezt. A folyamatos önreflexió és korrekció igénye, a kétkedés joga, a gondolkodásbeli restség szenvedélyes elutasítása - előadásainak, írásainak legalább annyira lényege volt az erre való állandó figyelmeztetés, mint munkáinak a szorosan vett tárgya.

Éppen ezek hiánya miatt vetette meg a kollektivitáshisztériákat: a szovjet típusú szocializmust éppen úgy, mint a nacionalizmust, különösen annak jellegzetesen kelet-európai válfajait. Miközben szép elemzésekben értékelte Németh László vagy Illyés Gyula egy-egy művét, közéleti szerepvállalásaikról - előbbi minőség- és mélymagyar-elméletéről, utóbbi hetvenes-nyolcvanas évekbeli pater patriae szerepéről - lényeglátóan metsző gúnnyal (és páratlan szellemességgel) beszélt és írt. Általában is, ahol és ahogyan csak alkalma nyílt rá, élesen tette szóvá a magyar köz- és történeti gondolkodás provincializmusát.

A politikai közélethez amúgy minimálisan volt csak köze; a hatvanas években, kényszerűségből, s hogy békében dolgozhasson, párttag lett (aminek "kompromittáló" következménye legföljebb az Aczél Györgynek kötelező dedikáció volt), és 1998-ban elfogadta az MDNP-Néppárt fölkérését az országos lista 46. helyére.

*

A kilencvenes évek legelején a magyar történeti tudatról, az erről való beszédről készítettem vele interjút. A nacionalizmusnak, mondta, mint minden kollektivista valláspótléknak, semmi mondandója nincs az egyes emberről, és éppen ezért nem képes a közösségről sem értelmes dolgokat állítani. Üdvtanok, teleológiák persze mindig voltak és lesznek - túlvilágiak, evilágiak, nemzetiek, egyetemesek. De ezek, ahogyan egy szép önéletrajzi írásában megfogalmazta, nem adnak választ a minden egyedet kínzó végső kérdésre, hogy mi végre is vagyunk a földön. "Ezerféle felelettel kísérletezett az ember, de éppen az ezerféle felelet igazolja, hogy egyetlen felelet sem elégíti ki." Ugyanakkor pontosan ez sürget és figyelmeztet mindenkit arra, hogy a születésünk és a halálunk közötti, számunkra egyetlenegyszer megadatott időszakasz minél tartalmasabb kitöltése létezésünk egyetlen értelme. Amikor Németh G. Béla erről írt, beszélt, mindig kedvelt Kosztolányiját, az Ének a semmiről című verset idézte. Magam előtt látom tartózkodó, szelíd mosolyát.

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.