Németh G. Béla (1925-2008)

Könyv

"Hallottad? A Némethgének legfeljebb egy fél éve van hátra!" - az értesülést a nyolcvanas évek közepén a pesti bölcsészkar valamelyik folyosóján osztotta meg velem egyik évfolyamtársam.

Nemsokára kiderült számomra, hogy a hallgatók körében nagy tiszteletnek és elismertségnek örvendő Németh G. Béláról időről időre fölröppen ez a pletyka. Noha a nagy hír természetesen valami konkrét betegséget is nevesített, legfőbb magyarázatként mégis óráinak a tematikája és az akkor legfrissebb kötetében megjelent Kosztolányi-tanulmánya, Az elgondolhatatlan álorcái (in: Századelőről - századutóról, Magvető, 1985) szolgált.

Amennyire morbid ez az epizód, annyira érthető is; Németh G. Béla értelmezésében - Heidegger nyomán, s vele egyetértve - az igazán nagy művészet olyat ragad meg és fejez ki az emberi létezésből, amit sehogyan másként megragadni és kifejezni nem lehet. Munkásságának, kivételesen széles látókörű és érzékeny, iskolateremtő műelemzéseinek egyik központi törekvése éppen ennek az "elgondolhatatlannak" a lehetőség szerinti racionalizálása volt; a kései verseiben az elmúlással szembenéző Kosztolányi Dezsőről írt tanulmányának éppen úgy, mint a József Attila utolsó műveiről szóló analíziseinek.

*

1925-ben született Szombathelyen, középiskolai tanulmányait a kőszegi bencéseknél végezte; visszaemlékezéseiben a dunántúli életvilágnak - a tereziánus-jozefinista felvilágosodott hagyományoknak, a nem bigott katolicizmusnak, a polgárosodó gazdarétegnek - nagy jelentőséget tulajdonít. Utólag az az érzésünk, némileg idealizált ez a kép: a locsogástól, az ideológiai türelmetlenségtől és nagyotmondásoktól, az élet minden területére egyre jellemzőbb, tolakodó exhibicionizmustól irtózó Németh G. Béla a Sümeg környéki falvakat és Kőszeget jellemzően a tárgyalásos problémarendezés, a tartózkodóan udvarias társas lét, a lehetőségeiket józanul fölmérő és elfogadó individuumok közösségének, egy kis darab valódi Európának láttatta. Írásai alapján (és amennyit személyesen is megismerhettem belőle) bizton állítható: a szülőhelyének tulajdonítottak rá mindenképpen álltak. Nem véletlen hát, hogy az őt jellemző kritikai szellem és elemző szenvedély miatt az ötvenes évektől a partvonalon kívül találta magát: volt általános iskolai és napközis tanár, dolgozott kölcsönkönyvtárban, de mindeközben szívósan kutatott és képezte magát. Írásai József Attiláról, Pilinszkyről, Kosztolányiról, Babitsról nagy figyelmet keltettek, s idővel Sőtér István segítségével vissza is került a szűken vett irodalomtudományos életbe. Sőtér ugyanis a készülő hatkötetes irodalomtörténet (a "Spenót") főszerkesztőjeként mind több fejezet megírását rendelte meg tőle - a fölajánlott egyetemi katedra ennek a következménye volt.

Németh G. Béla iskolateremtő személyiség volt; bölcseleti és történetfilozófiai alapon nyugvó, a különféle elemzői irányzatokat szintetizáló irodalomközelítése nemcsak korszakos munkáiban - az említetteken túl például a XIX. századi művelődésről, az Arany Jánosról, a Péterfy Jenőről, az előző századforduló elfeledett alakjairól írt tanulmányaiban - fejtette ki máig tartó hatását, hanem a tanítványai révén is. És nemcsak azért, mert közülük sokan ugyancsak elismert irodalmárok azóta, hanem főleg azért, mert részben közülük kerültek ki az ún. reformtankönyvek szerzői is.

*

Legalább ennyire fontos az a szemléleti frissesség is, amit a nagy, végső igazságok kimondására kondicionált magyar irodalmi életben képviselt. Kant nyomán vallotta, hogy a valóságot (az irodalom valóságát is) értelmezni a leghívebben rendszerben gondolkodva lehet; de azonnal elveszítjük ennek minden előnyét, ha eleve nem hipotetikusnak, állandóan korrigálandónak tekintjük ezt. A folyamatos önreflexió és korrekció igénye, a kétkedés joga, a gondolkodásbeli restség szenvedélyes elutasítása - előadásainak, írásainak legalább annyira lényege volt az erre való állandó figyelmeztetés, mint munkáinak a szorosan vett tárgya.

Éppen ezek hiánya miatt vetette meg a kollektivitáshisztériákat: a szovjet típusú szocializmust éppen úgy, mint a nacionalizmust, különösen annak jellegzetesen kelet-európai válfajait. Miközben szép elemzésekben értékelte Németh László vagy Illyés Gyula egy-egy művét, közéleti szerepvállalásaikról - előbbi minőség- és mélymagyar-elméletéről, utóbbi hetvenes-nyolcvanas évekbeli pater patriae szerepéről - lényeglátóan metsző gúnnyal (és páratlan szellemességgel) beszélt és írt. Általában is, ahol és ahogyan csak alkalma nyílt rá, élesen tette szóvá a magyar köz- és történeti gondolkodás provincializmusát.

A politikai közélethez amúgy minimálisan volt csak köze; a hatvanas években, kényszerűségből, s hogy békében dolgozhasson, párttag lett (aminek "kompromittáló" következménye legföljebb az Aczél Györgynek kötelező dedikáció volt), és 1998-ban elfogadta az MDNP-Néppárt fölkérését az országos lista 46. helyére.

*

A kilencvenes évek legelején a magyar történeti tudatról, az erről való beszédről készítettem vele interjút. A nacionalizmusnak, mondta, mint minden kollektivista valláspótléknak, semmi mondandója nincs az egyes emberről, és éppen ezért nem képes a közösségről sem értelmes dolgokat állítani. Üdvtanok, teleológiák persze mindig voltak és lesznek - túlvilágiak, evilágiak, nemzetiek, egyetemesek. De ezek, ahogyan egy szép önéletrajzi írásában megfogalmazta, nem adnak választ a minden egyedet kínzó végső kérdésre, hogy mi végre is vagyunk a földön. "Ezerféle felelettel kísérletezett az ember, de éppen az ezerféle felelet igazolja, hogy egyetlen felelet sem elégíti ki." Ugyanakkor pontosan ez sürget és figyelmeztet mindenkit arra, hogy a születésünk és a halálunk közötti, számunkra egyetlenegyszer megadatott időszakasz minél tartalmasabb kitöltése létezésünk egyetlen értelme. Amikor Németh G. Béla erről írt, beszélt, mindig kedvelt Kosztolányiját, az Ének a semmiről című verset idézte. Magam előtt látom tartózkodó, szelíd mosolyát.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.