Könyv

Könyvet a mélyhűtöbe

NemKönyv

  • kabai lóránt
  • 2012. július 10.

Könyv

 


A NemKönyv alcíme szerint 86 dolgot sorol elő, amit az ember "meg szeretne" tenni egy könyvvel, de tilos vagy nem illő. Minden oldalpárra jut egy "feladat"; a nyilvánvalóak mellett (pörgetős mozi rajzolása a sarkokba, a könyv földhöz vágása, szamárfül-hajtogatás) igazán extrém ötletek is szerepelnek (éjszakára tegyük a mélyhűtőbe a könyvet, biciklivel menjünk át rajta, akasszuk fel egy fára).

 

Mivel mindez egy gyermekkönyvkiadó gondozásában jelent meg, akár egyszerű foglalkoztatókönyvnek is tekinthetnénk a szélsőségesebb fajtából, melynek többnyire jól, néha rosszabbul sikerült vagy épp ismétlődő poénjai nem többek, mint legitim rosszalkodásra felszólító üzenetek. Azonban mégiscsak sokatmondó, hogy a könyvheti "nemdedikáláson" átszellemülten mosolygó felnőttek estek neki a kiadványnak, lelkesen gyűrve, tépkedve vagy egyenesen hamburgert fogyasztva rajta. Ebben pedig nemcsak a gyermeki felszabadultságot és a rombolás-rongálás egyszeri, "lopott" örömét látom. Épp e gesztusok bizonyítják - negatív formában - a könyv mint tárgy fontosságát és megbecsültségét. A Nemkönyv épp saját destruálási parancsával épít és erősít egy lassan temetni akart kultúrát, a nyomtatott könyvét.

Az eredeti német kiadást Stephanie Rothmeier tervezte, a magyar változat grafikai megvalósítása Hanák Katalin munkája, és nyilván alak- és formahű verziót kapunk Mesés Péter fordításában (bár az iránytűnél "ottfelejtődtek" a német jelzetek).

Magam azóta sem estem neki smirglivel a vonatkozó oldalnak, nem próbáltam szöget beverni a gerincével, de való igaz, egyszer megsétáltattam.

Manó könyvek, 2012, lapszámozás nélkül, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.