Könyv

Nógrádi Gábor: Emmike nem semmike

  • - cd -
  • 2019. március 7.

Könyv

Csinálhatnánk úgy, mintha ez a kedves, humoros történetekkel teli apai élménytár nem kapott volna rettenetes címet. Jobb helyeken ezért már büntetnek. Viszont az a helyzet, hogy az életszagú gyerekszájsztorikat olvasva mégiscsak érthető a címválasztás. Mert Nógrádi Gábor látszólag sziporkázó, rövid elbeszéléseinek stílusa pont ilyen: olykor bájos, olykor irritáló, de a rövid, szédületes kalandok, meghökkentő események alaphangja semmiképp sem természetes.

A túlzott akarás hangja ez.

Az 5 éves Emmikéről a szerző szerint az a legfontosabb információ, hogy őrületbe kergeti az apukáját. Azzal riogat, hogy szegény apuka szívrohamot vagy gutaütést fog kapni. A kislány egyébként a tanulságos történetek során hol saját valódi korának megfelelően viselkedik, remek beszólásai vannak, esetenként brillírozik a kiscsaj, hol meg mintha kortalan lenne, átlag felnőtteket meghazudtoló szavakat, szinonimákat használ, tetteivel vagy kiállásaival meg igazi példát mutat. A belevaló, csupaszív Emmike hol befogad egy kisfiút, hazavisz egy kutyát, kitalálja magának Mudruckót, hogy legyen kinek parancsolni, hol meg úgy dönt, megtapasztalja, milyen kerekesszékesnek vagy éppen romának lenni. A szerző önironikus apaként a gyermeki naivságot és logikát teszi hangsúlyossá, ekképp okít a kisgyerek akarva-akaratlanul, tükröt tartva mutatja be a felnőttek viselkedését, annak fonákságait, merthogy a felnőttek mindent túlbonyolítanak, egyébként meg ellentmondásosak. Szájbarágásból csillagos ötös, ugye.

Móra, 2018, 128 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."