Könyv

Oliver Sacks: Hála

  • - kg -
  • 2017. július 29.

Könyv

Négy kis írás: egy a diagnózis előtti, három meg az az utáni időből. Az elsőből arról értesülünk, hogy Sacks professzor, megannyi népszerű könyv – köztük az Ébredések – orvos-író szerzője kedden 80 lesz, s mivel világ életében vonzódott a periódusos rendszerhez, egy igazi rajongó örömével rendeli hozzá születésnapjaihoz a megfelelő rendszámú kémiai elemet. Mivel a higany rendszáma 80, Sacks bizakodva néz elébe, hogy higanykorba léphessen; jó egészségnek örvend mind testileg, mind szellemileg, bízik benne, hogy még néhány jó év megadatik a számára. Nem adatik meg. A második írás így kezdődik: „Pár héttel ezelőtt megtudtam, hogy a májamon többszörös áttétek vannak.” A mondat másféle áttéteknek is megágyaz. Miközben az amerikai ideg­gyógyász-író kedvenc filozófusa, Hume halálközeli szavait idézi, nehéz nem a „hasnyálkát” a szépirodalomba bevezető nagy magyar íróra gondolni, aki Kosztolányi „rádiumélményeiről” írt versét lapozza fel hasonló helyzetben. Dr. Sacks mondatai akaratlanul is Esterházyig érnek – a rák, mint irodalmi szervező erő, ki hallott már ilyet! A rák biztosan nem, neki más dolga van: nem pihen, ahogy a szerző sem. Ahogy a májon az áttétek terjeszkednek, a máj gazdája szorgosan ír, mintha lábjegyzeteket készítene saját életéhez, amelyről a diagnózis előtt írt terjedelmes memoárt. És jön, aminek jönnie kell e könyvnek kicsi, de lábjegyzetnek nagy négy írásban: gyerekkor, zsidóság, melegség, kezelés és a címben is emlegetett hála, amely, köszönhetően a morbid humorra mindig kapható magyar nyelvnek, könnyen olvasható halálnak. Oliver Sacks még megélte, hogy ólomkorba (rendszám: 82) léphessen, elmenőben pedig még rehabilitálta a bizmutot (83): „Amúgy is gyengém a bizmut, ez a szerény kis szürke fém, amelyet gyakran még a fémimádók is félrelöknek…” Oliver Sacksban sok más mellett a szegény kis szürke fémek védelmezőjét is tisztelhettük.

Fordította: Dedinszky Zsófia. Park, 2017, 52 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).