Képregény

A hihetetlen Pókember: Gwen Stacy halála

  • Kránicz Bence
  • 2017. július 29.

Könyv

Soha olyan erős érzelmi hatása nem volt még képregényes hangeffektusnak, mint annak a szinte apróbetűs „snap”-nak, amellyel Pókember első nagy szerelme, Gwen Stacy 1973-ban a nyakát szegte. Ez a halk, alattomos, tragikus hangocska képregénytörténeti jelentőségű, itt van vége az amerikai comic book ezüstkorának, ami nemcsak azt mutatja, hogy a képregénytörténészek menthetetlenül romantikus lelkek, hanem azt is, hogy ettől kezdve a rágógumikalandokban egymást csépelő szuperhősök történetei egy kicsit komorabbá és realisztikusabbá válhattak.

A valószínűtlenül gyönyörű Gwen Stacy halála persze elsősorban Peter Parkernek fájt, aki sokadszor szembesült vele, hogy szuperhősként veszélybe sodorja a szeretteit, míg elmebeteg ellenlábasai (ezúttal az elnyűhetetlen Zöld Manó) mindig visszatérnek a diliházból vagy a halálból, hogy újabb barátnőt vagy családtagot hajítsanak le New York-i hidak tetejéről. Ma olvasva meglepő, hogy az eredeti történet milyen rövidke, Gerry Conway mennyire könnyen, szinte meggondolatlanul írja ki Gwen Stacyt a nagy Pókember-mítoszból. Utódjai aztán rendesen elvégezték a gyászmunkát, születtek történetek a közelben tébláboló riporterek és intézkedő rendőrök nézőpontjából, sőt van olyan is, amelyben megtudjuk, mi lett volna, ha Pókembernek sikerül megmentenie a zuhanó lányt. Leélhetik-e együtt az életet, amit a kegyetlen írók elraboltak tőlük?

Ezek a továbbírások és alternatív valóságok mind megtalálhatóak a gondosan válogatott és kommentált fordításkötetben, amellyel nagy adósságot ró le a magyar kiadó. Igazi rajongói darab ez, műfajtörténeti mérföldkő, amelyet azért a laikusok is bátran kézbe vehetnek. Mert lapjaiból nem dohszag árad, hanem egy húszévesen szörnyethalt lány aranyló hajának illata. Az­óta gyászolunk.

Fordította: Harza Tamás. Kingpin, 2017, 112 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.