Képregény

A hihetetlen Pókember: Gwen Stacy halála

  • Kránicz Bence
  • 2017. július 29.

Könyv

Soha olyan erős érzelmi hatása nem volt még képregényes hangeffektusnak, mint annak a szinte apróbetűs „snap”-nak, amellyel Pókember első nagy szerelme, Gwen Stacy 1973-ban a nyakát szegte. Ez a halk, alattomos, tragikus hangocska képregénytörténeti jelentőségű, itt van vége az amerikai comic book ezüstkorának, ami nemcsak azt mutatja, hogy a képregénytörténészek menthetetlenül romantikus lelkek, hanem azt is, hogy ettől kezdve a rágógumikalandokban egymást csépelő szuperhősök történetei egy kicsit komorabbá és realisztikusabbá válhattak.

A valószínűtlenül gyönyörű Gwen Stacy halála persze elsősorban Peter Parkernek fájt, aki sokadszor szembesült vele, hogy szuperhősként veszélybe sodorja a szeretteit, míg elmebeteg ellenlábasai (ezúttal az elnyűhetetlen Zöld Manó) mindig visszatérnek a diliházból vagy a halálból, hogy újabb barátnőt vagy családtagot hajítsanak le New York-i hidak tetejéről. Ma olvasva meglepő, hogy az eredeti történet milyen rövidke, Gerry Conway mennyire könnyen, szinte meggondolatlanul írja ki Gwen Stacyt a nagy Pókember-mítoszból. Utódjai aztán rendesen elvégezték a gyászmunkát, születtek történetek a közelben tébláboló riporterek és intézkedő rendőrök nézőpontjából, sőt van olyan is, amelyben megtudjuk, mi lett volna, ha Pókembernek sikerül megmentenie a zuhanó lányt. Leélhetik-e együtt az életet, amit a kegyetlen írók elraboltak tőlük?

Ezek a továbbírások és alternatív valóságok mind megtalálhatóak a gondosan válogatott és kommentált fordításkötetben, amellyel nagy adósságot ró le a magyar kiadó. Igazi rajongói darab ez, műfajtörténeti mérföldkő, amelyet azért a laikusok is bátran kézbe vehetnek. Mert lapjaiból nem dohszag árad, hanem egy húszévesen szörnyethalt lány aranyló hajának illata. Az­óta gyászolunk.

Fordította: Harza Tamás. Kingpin, 2017, 112 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.