Könyv

Olvasni pusztulásig

Szilasi László: A harmadik híd

  • Radics Viktória
  • 2014. április 27.

Könyv

Vigyázz, ez a regény nem fog nyugton hagyni. Ha elkap a gépszíj, és végigolvasod huszonnégy óra leforgása alatt, utána meg fogja terhelni a lelkiismeretedet. Kételyeid is támadnak. A mű narratív struktúrája nem meggyőző. Nincs az a zseni, aki ilyen hoszszan, részletesen, megfontoltan tudna mesélni az életéről, mint itt a fő elbeszélő teszi, kész irodalmi szőttest szőve, és nincs az a hallgató, aki kivilágos kivirradtig ilyen mély koncentrációval tudná hallgatni másvalaki élettörténetét, mi több, az egészet memorizálni, megkomponálni és precízen papírra vetni. Jó, közben beleizgulsz a történetbe - na, de mit ér ez, ha az eresztékek ropognak?

A naiv történetolvasásnak vége. A regény utolsó fejezetének csavarja szerint az, aki az élettörténetet meghallgatta és, ugye, le is jegyezte, egyáltalán nem ártatlan befogadó, hanem körmönfont nyomozó, aki már azelőtt tudott mindent, hogy a narrátor beavatta volna, sőt, ő maga is rángatta a történet szálait. Az író nem ártatlan, hanem egy minden hájjal megkent zsaru, aki ráadásul még gyilkolt is. Ez a fölismerés nem fokozza az olvasás gyönyörét. Olyan, mint mikor az ember rájön, hogy á, nem is szerelem volt az, csak egy érdekek tépázta, tisztázatlan kapcsolat.

Pont ez a poétikai fortély, ez az "egérfogó" teszi fölöttébb nyugtalanítóvá Szilasi László új regényét. Hiszen, kedves olvasó, te is (f)elcsigázott hallgató, érdekeidbe belegabalyodott nyomozó és tettes vagy - egy betűfaló, értelmezni kívánó, optimális megoldást kereső perszóna a meleg lakásodban.

Felmerül először is a kérdés, hogy miért nyűgöz le fizikailag is annyira - mint olvasó testet - ez a realista, néha precízen naturalista hajléktalanregény? Mert A harmadik híd ától cettig a hajléktalanságról szól, az utca nyolc emberéről, akik valamikor lecsúsztak, állatinál is keservesebb szinten egzisztálnak, majd elpusztulnak, vagy esetleg kievickélnek a partra. Hagyjuk az elbeszélés nehézségeit: mondja, aki mondja, hallgatja, aki hallgatja, de itt valóban feltárul nyolc - végtelen számú - szerencsétlen, számkivetett ember élete és sorsa, de még a szíve is, a slicce is. A város - Szeged - zegzugaiban, kint, a külvárosi "táborokban", koszos patkánylyukakban meghúzódó, ételmaradékokon és kannás boron tengődő, alacsonyabb rendű szerzeteké.

Igen, be fogja vallani minden egyes olvasó, hogy a szóban forgó emberek alacsonyabb rendűek hozzá képest, mert a politikailag korrekt beszédmód le fog hullani a tisztelt olvasóról, mint másról a ruha a boldog szerelemben, és fel fogja magában is fedezni az alacsonyabb rendű lényt, valamint azt a - divatos szóval - fasisztát is, aki ezektől, saját magát is beleértve, undorodik. Meg azt a lázadót is föl fogja fedezni magában, aki, ha nem issza le magát a sárga földig, kész lenne brutálisan meggyilkolni az önkormányzati képviselőt, legalábbis a szemébe vágni a pengét. Azt a Sertés ragadványnevet viselő finom, aljas embert, aki a saját kénye-kedve végett megfojtotta Annát, az állami gondozásból utcára került lányt.

Narrátorok, írói faksznik ide vagy oda, Szilasi László abszolút eltalálta azt az elbeszélői pozíciót, mely ledob magáról szentimentalizmust, pátoszt, píszít, politikailag megmunkált diszkurzivitást, hamis regényességet. Nem akar se meghatni, se dokumentálni, se bármire fölhívni téged; mindenekelőtt kilazítja érzelmi, politikai, történelmi, szociológiai beidegződéseidet, és megpróbálja narratív fondorlatokkal, változatos stiláris nekimerészkedésekkel olyannak ábrázolni a mai magyarországi valót, amilyennek ő Szegeden megtapasztalta, mely tapasztalás és gondolkodás közben nyilván ő maga is elveszítette a mai magyar középosztálybeli értelmiségi manus fogódzóit és szokásait. Hagyja, hogy beletörjön a bicskája a narrálásba - és pont ettől olyan jó.

A "harmadik hidak" (és utak) törmelékei, roncsok és kiglancolt szerepjátékok, hamisító jellegű és célzatú diskurzusok között hányódunk-vetődünk. Nem tudjuk, mi a valóság; a tökéletes lúzer apadó teste és lelke talán jobban tudja, de már se képessége, se akarata, se ereje elmondani. Aki az igazat közölni óhajtja, az már mind manipulált és manipulál. Az igazság okádás, testi váladékok, ürülék, vér, verejték és halálverejték, alkoholos nyákok formájában kéredzkedik föl. Fineszek nélkül lehetetlen betűkbe foglalni. A narratív szerkezet azért olyan kérdéses, hogy összeomoljék, és az olvasó előtt megjelenjenek az említett minőségek, zavarosan, mint a Tisza.

A harmadik híd nagyon magyar regény; ebben a prózában alighanem összeáll annak a lényege, amit a mai Magyarországról kutya kötelességünk elmondani. Ez pedig elsősorban a szerencsétlenség, tehetetlenség és - gyakran autoagresszív - gyilkolási szándék. És bizony hajléktalanregény formájában kéredzkedett fel az irodalomba az, amit a nem köztársaságról és a manapság oly sokat citált "magyar emberről" föltétlenül tudni kell. A közlés irodalmi eljárásokkal, olyan narratív, stilisztikai, retorikai technikákkal történt, melyek nem nehezítik meg a befogadást, viszont beszippantják az olvasót a problematika közepébe, ami a - még csak nem is közös - hitvány létünk itt és most, mely magának valónak nem maradhat meg, mert az maga a halál. Másokért valóvá pedig az ijesztő, komplett szegénység miatt nem válhat.

A nyomor Szilasinál úgy tör föl, mint az igazság. A hajléktalanok olyan "kiválasztottak", akik ezt maradéktalanul megtapasztalják, és belepusztulnak. A polgárok elfordítják a fejüket, s néha alamizsnát adnak. Az aljasokat Sertés, a káder szimbolizálja, akinek az egocentrizmusa zárt kör. Az ő brutális meggyilkolása a görög tragédiákhoz lenne mérhető, mégis a kriminális prózaiságba belefúló kicsiny, jeltelen megtorlás marad. Az igazságtétel nem egyértelmű szándéka azonban - úgy, olyan fájdalmasan és lebénulva, hazugságokba mártva, ahogy ott dulakodik különféle karakterű emberekben, kétségbeesésük legmélyén - a regény központi processzusa, melynek ábrázolása egyenesen remek.

Magvető, 2014, 349 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.