Oscarina (Európai Filmdíj ´97)

  • Nagy Elisabeth
  • 1997. december 11.

Könyv

Berlinben december 6-án rendezték meg az Európai Filmdíj tizedik kitüntetésosztogató ceremóniáját. Az Európai Filmakadémia (EFA) tagjainak négynapos ülésezése torkollik ilyenkor mindig ünneplésbe.

Az akadémia idén is számos szemináriumot és workshopot rendezett. Az év elején Rotterdamban a promóció ügyes-bajos dolgaira oktatták a filmkészítőket. Majd Velencében az európai filmesek az amerikai kollégákkal találkozhattak. San Sebastianban ősszel, a FIPRESCI támogatásával, a filmkritikusok jöttek össze. Babelsbergben a special effectekről tartottak mesterkurzust, és még rengeteg hasonló fejtágító színesítette az érdeklődők életét. A jövő év is ígéretes: Szarajevóban Ademir Kenovic tart tréninget fiatal filmkészítőknek. Az akadémia életében az elmúlt tizenkét hónapban fontos változások történtek: az Európa Unió Médiaprogramján kívül Európából a PolyGram, a Granada Films, az AB Svensk, a Sogepaq és a Le Studio Canal Plus, Amerikából az Alliance, a Buena Vista, a Miramax, az MGM United Artists, a Paramount, a Sony Pictures, a Time Warner, a 20th Century Fox és a Universal Pictures is az EFA támogatóinak sorába lépett. Megizmosodtak, mi tagadás.

De mi is

jellemezte idén az európai filmet? Egyesek szerint nincs is ilyen. Például Az ötödik elem, Luc Besson ez évi megaprodukciója az év filmjéért szerzett jelölést, holott szőröstül-bőröstül, Bruce Willisestül, pénzestül úgy amerikai az egész, ahogy van. Hogy a másik jelöltet, Az angol beteget ne is említsük, már csak az Oscar-eső miatt sem. Európa és Amerika között a határ talán Mezőtúr és Szingapúr vonalán húzódik valahol. Még szakmabelieknek sem könnyű számon tartani, Európa melyik zugában milyen filmet készítettek. Toplisták, bevételek s egyéb adatok halmozódnak az ipar szaklapjaiban. Év végére mégis nehéz öt filmre visszaemlékezni. Németországban Helmut Dietl Rossini című filmje volt a legsikeresebb. Wolfgang Beckertől a Das Leben ist eine Baustelle is nyert egy csomó díjat. Angliából Ken Loach a Carla´s Songot, Mike Leigh pedig a Career Girlst vitte moziba. Futott még a Brassed Off (Fújhatjuk!), a Shooting Fish és az Oscar Wilde is. Izlandon Fridrickson a Devil´s Islanddel messze verte az amerikaiakat. Törökországban az Eskiya volt az év filmje. Hollandiából egy első filmes, Mike van Diem a Karakter című filmjével képviseli majd hazáját a jövő évi Oscar-futamban. Francesco Rosi La Treve címmel forgatott új filmet. Az osztrákok híres rendezőjének, Michael Hanekének új filmje a Funny Games. A franciák Alan Chabat Didier című művéért voltak oda, de az Un air de famille is tetszett nekik. A skandinávok Bille August Jerusalem című filmjét ünnepelhették. Horvátországban Goran Rusinovic Mondo Bobo, a cseheknél David Ondricek Septej című filmje jött be a népeknek. Oroszországból Alekszej Balabanov Bratját kell megemlíteni. A lengyelek Leszek Wosiewicz Kroniki domowe című opusáért rajonganak. És mindez csak csekély része az évi termésnek.

Az eljárás

a következő: az európai filmintézetek, szervezetek és a filmszaklapok (Channel Four, Moving Pictures International, La Quinzaine de Réalisateurs Cannes, Internationales Forum des Jungen Films Berlin, FIPRESCI stb.) javaslatai alapján válogatódnak ki a jelöltek. Van köztük közönségsiker, mint a The Full Monty (Alul semmi), amit nemsokára Budapesten is láthat a közönség, olyan művészi egzotikum, mint az orosz Vor (rendezte Pavel Csuhraj) és a boszniai Tökéletes kör (Ademir Kenovic), melyet a nyugat-európai nagyközönség talán soha nem is fog megnézni. Igazi esélyt nem is adott senki ez utóbbi két nevezésnek. Képzeljük el, ha díjat nyerne egy orosz film! Egyből ráolvasnák a díjátadókra, hogy valóságtól elrugaszkodott, különcködő öregurak klubja, különben is önkielégítő ünneplés az egész. Így az MTV sem jönne Berlinbe díjátadás után bulit rendezni. A The Full Monty Angliában nagyobb siker, mint annak idején a Négy esküvő és egy temetés, így majd´ az összes tábor igényeit is kielégíti. Ez kell nekünk, és nyolc púp a hasunkra.

1988. november 27-én tartották az első rendezvényt. Egy maroknyi európai rendező, színész és producer összeállt, és dacosan szembeszegült a hollywoodi gépezet verhetetlen potenciájával. A díjat

akkor még Felixnek

nevezték. Senki nem tudta igazán, mitől Felix a Felix, de kapós név volt. A tíz év alatt tízszer változtak az eljárások, más-más kategóriában futottak a jelölések, és tavaly óta is csak egyvalami maradt állandó: az akadémia elnökének, Nick Powellnek festői színes zakója és hasonló humora. A Felixnek pedig annyi. Megszüntették. Vissza fogjuk még sírni. Ismerőseimnek a múltban azt mondtam, most megyek a Felixre; ez évtől körülményesen ecsetelhetem, van ám egy Európai Filmdíj. Hölgy a szobrocska, de neve nincs, és ne is tessék becézgetni. Jeanne Moreau, akit idén életművéért tüntettek ki, a díjszobrok közül az első női falloszszimbólumnak nevezte. A vén kecskéket most hagyjuk.

Neveznek legjobb filmet, legjobb színészt és legjobb színésznőt, legjobb forgatókönyvírót és legjobb operatőrt, de a fiatal filmesek kiestek a futamból. Számukra maradt az új felfedezések Fassbinder-díja. (Ezt idén Bruno Dumont nyerte a La vie de Jesus című filmjéért.) Új ötlet az európai közönség díja; aki gondosan lapozgatja a Narancsot, talán olvasta is az EFA felhívását. E szerint Európa-szerte bárki beküldhette kedvenc filmje címét, színésze nevét. Ez persze szervezés kérdése: nemhogy Magyarországon nem hirdették meg időben, de még Németországban sem leltem az állítólag a mozikban kirakott szavazólapokra. (A nyertesek: Jodie Foster, Javier Bardem, The Full Monty.)

A Berlin-Tempelhof repülőtéri hangárban lezajlott rendezvényre pedig jobb

fátylat borítani

Európa minden zugából csak úgy özönlöttek az akadémia tagjai és vendégei. Juliette Binoche, Emmanuelle Seigner, Katja Riemann, Heike Makatsch, Agnieszka Holland, Rosana Pastor, Helena Bergstrom, Hellen Mirren, Charlie Theron, Parker Posey, Terry Gilliam, Paul Schrader, Taylor Hackford, Mario Adorf, Wim Wenders, Szabó István, Manoel de Oliveira, Javier Bardem, Vincent Perez, Jeremy Irons, Anthony Minghella, özvegy Farkasné és a hét törpe meg még sokan mások, színészek, színésznők, rendezők és producerek egyaránt. Tiszta Hollywood.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

(A cikkben nem szereplő díjakat lásd a 12-13. oldalon.)

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?