Könyv

Politikai kalauz tíz tételben

Tim Marshall: A földrajz fogságában

  • Götz Eszter
  • 2018. november 4.

Könyv

Bár a csillogó, aranybetűs könyvborító inkább gyanakvásra int, mintsem hívogat, ne akadjunk fenn az első benyomáson! Tim Marshall brit külpolitikai elemző most megjelent könyve nem az a tucattermék, aminek messziről, hunyorítva látszik, hanem igazi, nívós bestseller, kötelező olvasmány mindenkinek, aki egy mukkot is szeretne érteni abból, ami körülötte zajlik a világban.

A tisztánlátás érdekében Mar­shall nem tesz egyebet, mint leül a térkép fölé, és alaposan végignézi. A suliban ezt földrajznak hívtuk és halálra untuk. Ő viszont

geopolitikának nevezi, és rendkívül meggyőzően magyarázza el az összefüggéseket aközött, amit a térképen látunk, illetve ami ott valóban történik. Az okok és okozatok fokozatos megértése pedig van olyan izgalmas, mint egy jó thriller. Marshall a legfrissebb adatokkal sorozza meg az olvasót (a Londonban 2016-ban megjelent eredeti művet a magyar kiadás 2017 végéig lezajlott eseményekkel egészíti ki), de a kiindulópont annak tudatosítása, hogy a világháló, a drónháborúk és a műholdas lefedettség korában a földrajz ugyanolyan valós és érvényes alap, mint az emberiség történetében mindig is volt. Mert hiába győztük le a gravitációt, hiába mozgunk otthonosan a sztratoszférában, azért mégiscsak a folyók vize és a síkságok, domboldalak termőföldje tart minket életben. És mivel eszköztárát leszámítva maga az ember sem változott évezredek óta, ma is ugyanúgy a félelem és a bírvágy irányítja a népek kapcsolatát, mint a történelemben mindig – akkor is, ha a 21. században már nem a kivethető adók vagy az ingyen dolgoztatható rabszolgák megszerzése a cél, hanem az energiaforrásokhoz, az ivóvízhez és befolyási övezetekhez való hozzáférés.

A szerző tíz egységre osztja fel a Föld térképét, és egyenként, részletesen végigelemzi azokat. Már a sorrend is beszédes: Oroszországgal kezdi, Kínával folytatja, csak ezután következik az Egyesült Államok, Nyugat-Európa és Afrika. Számunkra nem sok jót árul el az a tény, hogy Marshall Európának csupán a nyugati felével foglalkozik, sem Közép-, sem Kelet-Európa nem kap figyelmet nála, csak mint az orosz hatalmi törekvések lehetséges célterepe. Egy szót sem veszteget Ausztráliára és Új-Zélandra, viszont egy-egy külön fejezetet kapott India és Pakisztán kettőse, a két Korea és Japán viszonya, Latin-Amerika – és zárásként a „meglepetésvendég”: az Északi-sark vidéke, ahol a globális felmelegedés következtében korábban soha nem elért nyersanyag- és energiaforrások, sőt alaposan lerövidített hajózási útvonalak nyílhatnak meg, és emiatt már most a világpolitikai törekvések célkeresztjébe került.

Minden fejezetet egy térkép és egy, politikusi bonmot-k közül választott mottó vezet be, majd Marshall néhány mondattal felvázolja, hogy az éppen tárgyalt földrész vagy nagyobb tájegység geográfiai adottságaiból mi következhet. Az olvasó minduntalan visszalapoz a térképekhez, hogy képben maradjon, amíg Marshall szellemes cinizmussal mutat rá, hogy Afrika partjai sütkérezésen kívül másra nemigen jók, vagy hogy az Egyesült Államok, ha ingatlan lenne, milyen szlogenekkel szerepelne egy ügynökség kínálatában. De a poénjait nem a levegőbe lövi. Nagyon is pontosan céloz, amikor például a Közel-Kelet tárgyalását azzal kezdi, hogy valójában mihez közel és mihez képest keletről van szó. Beszél az európai diplomaták által vonalzóval húzott országhatárokról (Marshall kifejezésével: „hazugságokat firkáltak a térképre”), amelyekről legutóbb az arab tavasz kapcsán igazolódott be, hogy semmi közük a valós helyi viszonyokhoz; és szól arról is, hogy Afrika gyarmati múltja bizony ma is ott kísért az állami szintre vitt korrupcióban vagy a Boko Haram csoport által véghezvitt tömegmészárlásban. Mindegyik nagyobb tájegységnél beszámol az óceáni terjeszkedésekről és a leg­újabban feltárt kőolaj- és földgázlelőhelyekről, a vízbiztonsági stratégiákról, mindenütt megemlíti a kínai befolyás növekedését, segítve az olvasót, hogy a térképeken meglássa a külpolitikai akciók és reakciók észszerű okait: a szállítási útvonalak biztosítását, a víztartalékok, érclelőhelyek és a hajózható folyók fölötti uralmat. Ezzel a logikával nagyjából érthető, miért olyan hiábavaló a Tibet függetlenségét sürgető globális civil mozgalom, és miért járhat beláthatatlan következményekkel az észak-koreai diktatúra sima megbuktatása.

Tim Marshall rendkívüli tudással vázolja fel az aktuális geopolitikai tájképet, és módszeresen kiegészíti azt a várható (és már elég jól látható) ökológiai, illetve fegyverkezési következményekkel. Mindezt szellemes, eredeti stílusban teszi, amit még tovább csavar Makovecz Benjamin bravúros fordítása. Ritkán kényezteti az olvasót egy népszerű-tudományos kiadvány ilyen gazdag, nyelvi leleményekben fürdőző szöveggel.

Fordította: Makovecz Benjamin. Park Könyvkiadó, 2018, 348 oldal, 3950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.