Posztkommunista konzervdoboz - Elindult a Podmaniczky-program

  • Somlyódy Nóra
  • 2005. július 21.

Könyv

Hónapok óta agysejtek szokatlan surrogását hallani tucatnyi Budapesttel foglalkozó civil, szakmai és internetes fórumon, blogon, jobbos, balos és népfrontos városi szimbólumbörzén, és végül, de elsősorban a legnagyobb fővárosi trösztben, a városházán és a tőle elválaszthatatlan Európa Kulturális Fővárosa Budapest 2010 projektirodában.
Hónapok óta agysejtek szokatlan surrogását hallani tucatnyi Budapesttel foglalkozó civil, szakmai és internetes fórumon, blogon, jobbos, balos és népfrontos városi szimbólumbörzén, és végül, de elsősorban a legnagyobb fővárosi trösztben, a városházán és a tőle elválaszthatatlan Európa Kulturális Fővárosa Budapest 2010 projektirodában.

Budapest ma a legkülönbözőbb kézzelfogható, infrastrukturális, intézményi és szemléleti problémák gyűjtőfogalma. Nem nagy nóvum, de elismétlem: mindez a rossz közutakkal, az autóforgalommal túlterhelt belvárossal kezdődik, folytatódik a lerobbant lakótelepekkel és belvárosi részekkel, a közterek sivárságával és a kivonuló ipar üresen álló építményeivel. A gátlástalan beruházókkal és a beru-házók gátlástalan kiszolgálásával, a kiérleletlen PPP- (Public Private Partnership) rendszer csapdáival. A főváros eszköztelenségéből hasznot húzó huszonhárom kerületi kiskirálysággal, a párhuzamos alul- és túlszabályozottsággal. A nyilvánosság tanulatlan használatával, a könnyű kompromisszumokkal, a megélhetési és nyerészkedési álmegoldásokkal, mutyizással, be-etetéssel. Nem sorolom fel mindet. Általánosságban az egész kérdéskör egy komplex városfejlesztési stratégia, jövőkép, valamiféle építészeti szimbólum, vagy - minimál-programként - egy használható külföldi városfejlesztési minta hiányával zárul.

De azt immár nem állíthatjuk, hogy terv sem készült a problémák megoldására. A fővárosi önkormányzat főépítészi irodája ugyanis - a 2003-as hosszú távú városfejlesztési terv részeként - összeállíttatta Budapest középtávú városfejlesztési tervét, becenevén a Podmaniczky-programot (PP). Májusban Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes vezényletével menetrend szerint lezajlott a program ún. "participációs vitája", majd június végén a fővárosi közgyűlés rábólintott a tervre. Magát a nyolcvan-egynéhány oldalas dokumentumot, melyet Tosics Iván vezetésével a Városkutatás Kft. állított össze, nem feltétlenül az olvasás élvezetére áhítozóknak ajánlanám; a horizontálisan és vertikálisan strukturált, a kiüresedésig ismételgetett programelemekkel tűzdelt szöveg mindenesetre letölthető a www.budapest.hu oldalról.

Sürgős esetek

A PP a következő 9 év fejlesztési területeit tartalmazza, melyek közül hetet Magprogram néven sürgősségi esetként kezel. Az emergencia esetei a következők: a 4-es metró megépítése; az autóforgalom csillapítása a belvárosban; a városháza udvara, az Erzsébet tér - Gödör -, a régi pesti zsidó-negyed rendezése. Azonkívül az Aquincumi híd megépítése és az összekötött területek hasznosítása; a Csepel-sziget északi részének fejlesztése és a dél-budai ún. technopolis térség továbbfejlesztése; a Moszkva tér átépítése; Józsefváros szociális és barnamezős problémáinak megoldása; végezetül a régió "integrált fejlesztési koncepciójának" kidolgozása. A teljes program költségvetés-tervezete 610 milliárd forint önkormányzati önrésszel kalkulál, valamint állami forrásokkal és az EU strukturális alapjából nyerhető pénzzel (összesen 1900 milliárd forinttal), illetve számos fejlesztés megvalósulását a PPP-rendszertől várja. Az ambíciók szerint a program a politikai periódusok felett átívelő, meghatározó alapdokumentumként funkcionálhat majd. (Hogy Podmaniczky Frigyes báró Sugár útjához és körútjához mérhető lesz-e a róla százharminc évvel később elnevezett program hordereje, azt ne most döntsük el.)

A fővárosi politika cikizése ezen a ponton azért még nem érhet véget, hiszen a városatyák nem találták fel a spanyolviaszt. A program a város "víziója" címén sokat hallott szlogenekkel próbálja meghatározni Budapest európai pozícióját ("nemzetközi metropolis", "hídfő", "találkozó- és cserehely" Nyugat és Kelet között), és megfogalmazni valamiféle szellemiséget ("élhető", "szolidáris", "hatékony" város). Ám a bevezető után következő oldalakon inkább sporadikus fejlesztési szándékok tarka kollázsa rajzolódik ki, amely hamar elveszíti a fonalat a város identitását, regionális és nemzetközi szerepét illető hívószavak dzsungelében. Egyrészt nyilvánvaló, hogy a városvezetés elsősorban infrastrukturális problémákat próbál kezelni; ebből aztán olyan műfaji kavalkád keletkezik, melyben a 4-es metró és az Aquincumi híd megépítése "kiemelt fejlesztési területnek" számít, és az 5-ös metró építésének megkezdése az "élhető városért" kategóriában indul. Az infrastrukturális fejlesztések primátusa mellett a program egybegyűjti azokat a fővárosi tulajdonban lévő, főleg barnamezős területeket, amelyekre konkrét fejlesztési elképzelés és befektetői szándék mutatkozik (például az óbudai gázgyár és a közraktárak alkalmassá tétele kulturális célokra).

Híd a Dunán

Ezeken túl a középtávú terv számos olyan projektet tartalmaz, amely évek óta különböző fővárosi és kerületi önkormányzati asztalokon hányódik, s időről időre újabb verbális és vizuális öltözetben tűnik fel. Ezekkel kapcsolatban általában sem konszenzus, sem pénzforrás nem akad (ilyen a Moszkva tér átépítése vagy a Dísz téri egykori honvéd-főparancsnokság épületének átalakítása). Más esetben az elhúzódó tervezés és az évek során elmaradt cselekvés éppen azoknak a szereplőknek kedvez, akik ellenérdekeltek a komplex városfejlesztési és -rehabilitációs gondolkodásban (például a régi pesti zsidónegyed esetében). A program e téren a felsorolásnál nem tehet sokkal többet, hiszen nemigen szólhat bele a kerületi érdekeltségű beruházásokba anélkül, hogy a parlamenten keresztül-verné az önkormányzati törvény módosítását, ami tudvalevőleg kétharmados többséget igényel. Ugyanakkor mégis a PP egyik üdvözlendő vágyálma, hogy el szeretné érni a rendszerváltást követően megszületett liberális vívmánynak a megváltoztatását.

A főváros a magánbefektetőkkel való egyeztetés terén még tehetetlenebb - így a program ez esetben "a hallgatás beleegyezés" stratégiáját választja. Hiszen nem beszélhet arról, hogy ma Budapesten a város formálásának lehetősége - hogy semleges kifejezést használjak - valójában nem a városvezetés, hanem néhány magáncég kezében összpontosul. A PPP-k esetében pedig - ezekre támaszkodik erőteljesen a másik két pé - elegendő felidézni a Demján Sándor nevével összekapcsolt cégcsokor érdekeltségében megvalósult, közpénzt faló városkép-roncsolási tevékenységet (lásd: Az ördög a részletekben, Magyar Narancs, 2005. január 13.).

A PP nyögvenyelős programleírásai kellően kidolgozatlanok ahhoz, hogy lényeges kérdéseket hagyjanak megválaszolatlanul (pl. ki, mikor, miből, hogyan, miért). A projektismertetések nemegyszer elavult állapotot vázolnak (a honvéd-főparancsnokságra például létezik pályázaton született, kiemelkedőnek ítélt építészeti terv), és sokszor kínos tévedésbe esnek (ilyen a XIII. kerületben, magánberuházások keretében épülő jellegtelen lakóparkok példaértékűvé emelése). Ízletes falat a Magprogram legfontosabb fejlesztéseinek listája (a program nyelvén "zászlóshajó projektek"), ahol egymás mellé kerül a Ferihegyi gyorsvasút megépítésének terve és a tudás alapú társadalom megteremtésének vágya. Bár a szövegből végeérhetetlenül lehetne még mazsolázni, e szükségszerűen rövidre fogott felsorolásból is kiderülhet: Budapest térképén elszigetelt foltokként világítanak az átfogó koncepció nélküli, részleges fővárosi kompetenciával ellátott fejlesztések.

A Podmaniczky-programból jósolva sejthető, hogy a város továbbra is be lesz szuszakolva a Kálvin Centerrel és a Millenniumi Városközponttal (stb.) bélelt posztkommunista konzervdobozba. Most végre mégis megtörtént eset, hogy a fővárosi önkormányzat a nyilvánosság megszólítását és az elhangzott kritikák latolgatását követően terjesztette fel döntésre a városfejlesztési programot. Az esetlen hívószavakkal körített nyers projekthalmaz két diskurzus mezején hozta lázba a fórumok résztvevőit. Az egyik a Budapesten hagyományosan erős civil közlekedési lobbi terepe. A pragmatikus "város mint organizmus"-t pártolók szívósságának köszönhetően a föld alatti és közúti közlekedés nagy ívű fejlesztései mellé bekerült a programba a budai Duna-parti villamosok összekötése, a régi villamos-vonal visszaépítése a Bajcsyra és (igaz, csak "lehetőség szerint") az Aquincumi híd alkalmassá tétele a kötöttpályás tömegközlekedésre.

Szeretem Budapestet

Kevesebb sikerrel járt a program módosítása terén a jóval elrugaszkodottabb "város mint piaci termék" lobbi, amely elsősorban identitásteremtő építészeti gesztusoktól, ikonoktól, landmarkoktól és a "termék" kommunikációjától várná a megváltást. Ilyesmit kezde-ményezett a fideszes érdekeltségű Új Budapest Központ (vezetője Cselovszki Zoltán építész, az előző kormány idején a műemlékvédelmi hatóság elnöke), bármilyen szabadon választott fővárosi ikon bárki általi tervezésére meghirdetett pályázatával. Szintén a közelmúltban írt ki pályázatot a Bojár Iván András (a Narancs egykori és az Octogon jelenlegi főszerkesztője) nevével fémjelzett Szeretem Budapestet Mozgalom, kínosan hasonló szellemben és gondolatkörben. S hát ugyanezzel az árral - és újabban Bojárral mint ötletgazdával - küzd a Podmaniczky-program részét képező Budapest kulturális főváros pályázat hevenyészett ötlettelenséghalmaza is.

Letekintve a szimbólumok fellegeiből, azért nyilvánvaló, hogy a város újjászületése nem várható egy-két radikális építészeti gesztustól, ha a városépítészeti elképzelések nincsenek alárendelve egy ténylegesen átgondolt kulturális straté-giának. Másrészt nem tagadható, hogy mindaddig, amíg ez az eklektikus csoda a bürokrácia lakatja alatt és a helyi lobbiérdekek fog-ságában sínylődik, a nemzetközi metropolis szerep csak vágyálom marad. Azaz: a városfejlesztés területén is egy türelmes és módszeres, dialógusra és partnerségre épülő gondolkodásmód hiányzik, ami nem zárkózik el a kísérletezéstől és az esetleges tévedésektől sem. Az elmúlt években-évtizedekben ez a szemlélet vitte előre Barcelonát, Bilbaót vagy Rotterdamot.

Ha ez a gondolkodásmód ma Magyarországon még nem él meg, akkor is elkelne az az összefüggéseket láttató hétköznapi logika, ami például rámutatna arra, hogy a belvárosba tervezett mélygarázsok valóban csillapítani fogják az autóforgalmat, vagy hogy az embereknek lesz okuk visszaköltözni az agglomerációból, ha még több lakópark épül a városban. Hogy a kulturális főváros programja keretében a Margit híd alá irányzott üvegbuborék-építmény megvalósítását meg fogja előzni az évek óta életveszélyesnek ítélt híd felújítása. Arról is eshetne néhány szó, hogy tényleg jelentős kulturális tett-e a sokadszorra leporolt, de eddig egyszer sem lehengerlő terv egy gyalogoshídra. S ha nem meggyőzőek az érvek, akkor minek belefogni?

Figyelmébe ajánljuk