Könyv

Ray Bradbury: Fahrenheit 451 és más történetek

  • - banza -
  • 2013. május 18.

Könyv

A sci-fi irodalom termékeinek halhatatlanságáról nyilván nem az dönt, jóslataik mennyire bizonyultak tudományosan igazolhatónak, hanem az, mennyi maradt meg mára képzelőerejük költészetéből. E téren Bradbury regénye klasszikusnak nevezhető, és talán ott van a helye Verne Gyula remekei között, amelyekben nem azt szeretjük, hogy "már 1863-ban megjósolta az internetet".

Az 1953-ban megjelent Fahrenheit 451 ugyanakkor jóserejűnek is bizonyult: a tévé és képregény uralta tömegtársadalomban még a reality show is megjelenik; nincs már család, de a társalgó falára vetített tévéműsor családjába bárki bekapcsolódhat, ha postán elküldik neki az előre megírt szerepet. Vérbeli negatív utópia, a Szép új világ és részben az 1984 utódja. Szerfölött erős alapgondolatának paradoxonját erősíti, hogy éppen egy regényből értesülhetünk: tűzhalál jár a könyveknek, és már puszta olvasásuk is bűncselekmény. A tömegesedés miatt vált szükségessé, hogy előbb kivonatok, aztán képregények alakjában tegyék elérhetővé a kultúrát, de persze újabb paradoxon, hogy maga a sic-fi is a tömegkultúra terméke. Nem is élt sokáig, mára halottnak nevezhető; kimúlásának egyik vélhető oka talán az volt, hogy részben megvalósultak jóslatai, és a reáliák eltiporták a költészetet. Noha nagyjából az 1940-50-es években született meg, de pár kivételtől eltekintve (Bradbury egyes művei mellett Philip K. Dick tartozik még ide) mára olyan, mintha az őslények korából szólna.

Fordította: Lóránd Imre, Pék Zoltán, Török Krisztina. Agave, 2013, 229 oldal, 2880 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.