Könyv

Megfordul velük a világ

Robert Williams: Luke és Jon

  • - kolozsil -
  • 2013. január 18.

Könyv

 


Legalább annyira biztos vagyok a Scolar ifjúsági sorozatának fontosságában és hasznosságában, mint abban, hogy nem a legnépszerűbb tagja, vagyis Janne Teller könyve a legizgalmasabb darab.

 

A Semmi instant bölcsessége, parabolája hathat távolabbra is a kamaszgenerációnál, de élvezeti értékét tekintve mind a Csikk, mind pedig az itt tárgyalt Luke és Jon felülmúlja. A Csikk humora nyomokban megvan a Luke és Jonban is, miközben legalább annyira drámai, mint Teller már bábelőadást is megért remeke.

Luke kissé elveszett fiú - nem lúzer, de az osztályban elég alacsony státusza van. Egy nap aztán megfordul vele a világ: anyja autóbalesetben meghal, fajátékkészítő apja beleroppan a gyászba, és erősen italozni kezd. Minek következtében mindenüket elveszítik, és új helyre, az isten háta mögötti angol városkába, Duardale-be költöznek, egy éppen csak szét nem eső házba. A közelben lakó fura szerzet, a folyamatos zaklatásnak és piszkálódásnak kitett Jon Mansfield megjelenik Luke-ék portáján, és nem tágít: jön, esőben-szélben, ha kell, ha nem. A két fiú barátságának szorosabbra válásánál is fontosabb e regényben a helyszínrajz, az iskola, Jon környezete. A szürreális helyek leírása miatt lehet az az érzésünk, hogy e könyv valójában fantasy. Maga a sztori olykor meginog a giccset a magas művészettől elválasztó pallón, ám a szerző stílusérzéke mindig visszarántja.

Fordította: Simonyi Ágnes. Scolar Kiadó, 2012, 288 oldal, 2750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."