Röviden, velősen - Javier Marías: Amikor halandó voltam

  • - banza -
  • 2008. április 24.

Könyv

Boldogult úrfikoromban mindenki a spanyol nyelvű, de nem spanyol, hanem dél-amerikai irodalmat olvasta (García Márquez, Vargas Llosa az élen, szorosan mögöttük Borges, picit lemaradva, a középmezőnyben Julio Cortázar, akiről később kiderült, hogy ő volt meszsze a legnagyobb, hátul pedig az ugyancsak többet érdemlő Alejo Carpentier kullogott), és ha mégis spanyol nemzetiségű került a kézbe, az is francia, Jorge Semprún volt. És ha nem lenne Pávai Patak Márta nagyszerű sorozata, a "Spanyol regények" (lásd cikkünket: Sors-társak, 2008. január 17.) még kevesebbet tudnánk erről az irodalomról. Az 1951-ben született Javier Marías, a manapság legnépszerűbb spanyol elbeszélő - bár eddig három regénye jött ki magyarul - szintén nem tartozik a nálunk ismert szerzők közé, noha külhonban szinte minden jelentős díjat elnyert. Na ja, mon ami, a kánonok nem egyetemesek, mondhatná egy frivolabb kívülálló.

Magam eddig csak A szívem fehér című regényét olvastam, és igen jó emlékeket őrzök róla. Nagyjából két óra alatt könnyen megemészthető novelláskötete alapján úgy tűnik, Marías - mint a fent említett latin-amerikaiak, Cortázart kivéve - elsősorban és mindenekelőtt regényíró; a narratív trükkökkel gazdagon élő technikájának, a részletező elemzés iránti vonzalmának, a szituációk tükörjátékára épülő cselekménybonyolításnak nem kedvező terep a rövid lélegzetű, az egyetlen ötletre, netán egyenesen a frappáns csattanóra, arra a bizonyos remekül elsülő utolsó mondatra épülő kisepika. A kötethez írt előszóban a szerző bevallja, hogy a közölt írások szinte mindegyike megrendelésre készült, mely olykor még a tematikát is szigorúan megszabta. És ez meg is látszik, sajnos. Ha nem Spanyolországban lennénk, azt mondhatnánk, tárcanovellákról van szó, melyek csak a kegyelem ritka pillanataiban emelkednek el a földtől vagy válnak erőltetés nélkül többdimenzióssá. Az első, igazán szépen öszszefogott novellát (Az éjszakás orvos) akár a korai Cortázar is írhatta volna - de ez csak látszat, a végső kép, ami a nagy argentinnál kinyílás lenne, átlépés a misztika vagy a fantasztikum birodalmába, az itt csak bezárulás, lekerekítés; egyfajta kellemes ebéd utáni még kellemesebb ejtőzés a vasárnapi melléklet fölött. A bizonytalan időben című, amúgy ügyes kézzel, jó arányérzékkel felépített elbeszélés a focirajongóknak íródott, a magyarok a Real Madridban tárgykörben, amelyben Puskás, Czibor, Kocsis és Kubala mellett egy fiktív labdarúgó, a Szentkuthy (!) névre hallgató egzisztencialista csatár is megjelenik, Tony Richardson hosszútávfutójának megkésett testvéreként. Egyébként gazdag az étlap: a Csak semmi aggály a kisrealizmusnak, a Véres lándzsa - a kötet talán legjobb darabja - a mélyértelműnek szánt kriminek hódol. Egy nem túl távoli vonatútra majdnem ideális olvasmány a kis kötet.

Fordította Kutasy Mercédesz. Európa Könyvkiadó, Modern könyvtár. 2008, 241 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.