Könyv

Salomon Maimon: Életem története

  • Váradi Róbert
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Hogy az általában vett szellemi és morális kiválóságnak, szűkebb értelemben a filozófusi létnek milyen társadalmi megítélése és fogadtatása van manapság, az érzékelhető, tapasztalható. De hogy ez alapvetően régebben sem volt másképp, azt kiválóan példázza az elmúlt hetekben megjelent nagyszerű olvasmány, egy 18. századi filozófus könyve.

Shlomo ben Joshua, ismertebb nevén Salomon Maimon csodagyerek volt, már tizenegy évesen rabbi. Nevét szellemi példaképe, a 12. századi filozófus, Moses Maimonidész után vette fel. Lengyel–litván környezetben lévő stetlben született az 1700-as évek derekán. Párját ritkító géniusza, szubverzív szelleme és igazságszerető, autonóm személyisége sajátos elegyének köszönhette, hogy végül szülőfaluja babonás, félbarbár, előítéletektől terhes fél­igaz­ságainak lápvidékéről indulva a német szellemi elit körében találhatta magát – Kant például benne vélte felfedezni A tiszta ész kritikájának legjobb értőjét.

Az Életem története leginkább az önéletrajzi regény műfajába sorolható. Maimonra egész életében jellemző nyíltsággal, ugyanakkor nem kevés iróniával beszéli el a filozófus kalandos, hányatott sorsát. Egyszerre emelkedett és szomorú, szórakoztató és komoly könyv, amelynek elevenségét hűen tolmácsolja Uri Asaf és Rácz Péter ragyogó fordítása, míg Salamon János utószava Maimon filozófiatörténeti jelentőségét taglalja.

Szerb Antal írja, hogy minden jó cselekedet elnyeri méltó büntetését. Ez a kesernyés, illúziótlan kijelentés csengett a fülemben Salomon Maimon élettörténetét olvasva, aki viszont „mindig is úgy gondolta, hogy az emberi cselekedeteket pusztán az igazságosság szabályai kellene meghatározzák”. Ha nem firtatjuk, hogy az igazságos cselekedet mennyiben jó cselekedet is, akkor Maimon élete masszív visszaigazolása a Szerb Antal-i mondatnak. Hogy miért? Olvassák el a könyvet!

Fordította: Rácz Péter, Uri Asaf. Kalligram, 2015, 174 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.