Könyv

Salomon Maimon: Életem története

  • Váradi Róbert
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Hogy az általában vett szellemi és morális kiválóságnak, szűkebb értelemben a filozófusi létnek milyen társadalmi megítélése és fogadtatása van manapság, az érzékelhető, tapasztalható. De hogy ez alapvetően régebben sem volt másképp, azt kiválóan példázza az elmúlt hetekben megjelent nagyszerű olvasmány, egy 18. századi filozófus könyve.

Shlomo ben Joshua, ismertebb nevén Salomon Maimon csodagyerek volt, már tizenegy évesen rabbi. Nevét szellemi példaképe, a 12. századi filozófus, Moses Maimonidész után vette fel. Lengyel–litván környezetben lévő stetlben született az 1700-as évek derekán. Párját ritkító géniusza, szubverzív szelleme és igazságszerető, autonóm személyisége sajátos elegyének köszönhette, hogy végül szülőfaluja babonás, félbarbár, előítéletektől terhes fél­igaz­ságainak lápvidékéről indulva a német szellemi elit körében találhatta magát – Kant például benne vélte felfedezni A tiszta ész kritikájának legjobb értőjét.

Az Életem története leginkább az önéletrajzi regény műfajába sorolható. Maimonra egész életében jellemző nyíltsággal, ugyanakkor nem kevés iróniával beszéli el a filozófus kalandos, hányatott sorsát. Egyszerre emelkedett és szomorú, szórakoztató és komoly könyv, amelynek elevenségét hűen tolmácsolja Uri Asaf és Rácz Péter ragyogó fordítása, míg Salamon János utószava Maimon filozófiatörténeti jelentőségét taglalja.

Szerb Antal írja, hogy minden jó cselekedet elnyeri méltó büntetését. Ez a kesernyés, illúziótlan kijelentés csengett a fülemben Salomon Maimon élettörténetét olvasva, aki viszont „mindig is úgy gondolta, hogy az emberi cselekedeteket pusztán az igazságosság szabályai kellene meghatározzák”. Ha nem firtatjuk, hogy az igazságos cselekedet mennyiben jó cselekedet is, akkor Maimon élete masszív visszaigazolása a Szerb Antal-i mondatnak. Hogy miért? Olvassák el a könyvet!

Fordította: Rácz Péter, Uri Asaf. Kalligram, 2015, 174 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.