Képregény

Sean Murphy: Batman – Fehér Lovag

  • - kg -
  • 2020. július 4.

Könyv

Joker, aki a barátai szerint is egy külön elmeállapot, soha nem látott magasságokra/
mélységbe tör/süllyed: politikai pályára lép. Hogy mely hazai párt soraiban mutatna a legjobban egy ilyen alak, az is megérne egy keménytáblás gondolatkísérletet, de Sean Murphy nyolcrészes White Knight c. sorozatában nincs helye az aktuálpolitikai kikacsintásoknak, itt minden Joker és Batman kőkemény és őszinte drámájának, testi-lelki összefeszülésének lett alárendelve. Joker polgári nevét (Jack Napier) és újsütetű józanságát latba vetve a legdörzsöltebb populistákat is megszégyenítő módon tör politikai babérokra, és amit mond, abban van ráció: hazafias szóla­mai­ban Gotham mocskát, az égig érő korrupciót ostorozza, s a legfelső 1 százalékra mutogatván az elnyomott 99 százalék szívéhez szól. Batmanen pedig mi mást is kérne számon, mint a közszolgák elszámoltathatóságát! S úgy tűnik, az ember, akit korábban Jokernek hívtak, mindezt komolyan is gondolja, csakhogy ezt a fordulatot nem mindenkinek veszi be a gyomra. Nemcsak az erőszak élvezetébe bódult Batman háborog egyre aggasztóbb mértékben, de néhány fő- és algonosz is összevonja izgalmas vonalú, huncut szemöldökét.

Joker útja a jótevésig látványos ütközetekkel van kikövezve, a legnagyobb harcot persze önmagával és Batmannel kell megvívnia – a dráma kellemesen magas hőfokon pörög mindvégig. Aki nem áll készen Joker lelkének finomabb rezdüléseire, nem lesz maradéktalanul boldog, mindenki más viszont remekül fog szórakozni.

Fordította: Sepsi László. Fumax, 2020, 216 oldal, 5995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.