Könyv

Simon Stranger: Fény és sötétség lexikona

  • Révész Klára
  • 2020. július 4.

Könyv

Mit sem sejtő fiatal család költözik a rettegett Rinnan-banda házába, ahol a háború alatt Henry Rinnan, a norvég Gestapo-ügynök vezetésével kínoztak és öltek meg zsidókat és ellenállókat. Ám hamar kiderül, miért tudták a csodás ingatlant olyan olcsón megszerezni, és innentől az életük is megváltozik. A fiatalasszony, Ellen nem tud már örülni a napfényes és tágas szobáknak, minden percét beárnyékolja a rettenet. A regény két szálon fut. Az elsőben a szerző számos történeti forrást felhasználva alkotja meg Henry Rinnan figuráját, és próbál magyarázatot találni arra, amire nem lehet: hogyan születik meg a gonosz. A másik szálon a Komissar család (a szerző feleségének felmenői) története bomlik ki. Ellent, hiába küzd ellene, a múlt egyre kísérti. Elemészti a gondolat, hogy azokban a szobákban kacagnak a gyerekei, ahol annyiakat megkínoztak, köztük a nagyapját is. Az is gyötri, hogy egyedül maradt a szenvedésével: mások mintha túlléptek volna a történteken. Ellen ösztönösen érzi, hogy nem lehet a tagadás és a némaság útját választani. Ahogy a vér annak idején becsorgott a padlórésekbe, átitatva még a földet is a ház alatt, úgy szivárgott át a borzalom a szavakba. Így hát a szenvedők nem beszéltek. A leszármazottaikra maradt, hogy átadják az üzenetet az utókornak, nekik kell megbirkózniuk a zsigeri élményükké vált tapasztalattal, miszerint a szótár ugyanaz: azonos szavakkal kell boldogulniuk. Ahogy a házba a család annak idején, úgy a kifejezésekbe is be kell költözni, és együtt kell élni velük, az emlékezéssel figyelmeztetni a most felnövőket. E szótárformában íródott könyv megmutatja, hogy miként a kifejezéseink, úgy a fájdalmunk is közös, és igenis vannak eszközeink a szembenézéshez.

Fordította: Patat Bence. Scolar, 2020, 400 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.