Könyv

Simon Stranger: Fény és sötétség lexikona

  • Révész Klára
  • 2020. július 4.

Könyv

Mit sem sejtő fiatal család költözik a rettegett Rinnan-banda házába, ahol a háború alatt Henry Rinnan, a norvég Gestapo-ügynök vezetésével kínoztak és öltek meg zsidókat és ellenállókat. Ám hamar kiderül, miért tudták a csodás ingatlant olyan olcsón megszerezni, és innentől az életük is megváltozik. A fiatalasszony, Ellen nem tud már örülni a napfényes és tágas szobáknak, minden percét beárnyékolja a rettenet. A regény két szálon fut. Az elsőben a szerző számos történeti forrást felhasználva alkotja meg Henry Rinnan figuráját, és próbál magyarázatot találni arra, amire nem lehet: hogyan születik meg a gonosz. A másik szálon a Komissar család (a szerző feleségének felmenői) története bomlik ki. Ellent, hiába küzd ellene, a múlt egyre kísérti. Elemészti a gondolat, hogy azokban a szobákban kacagnak a gyerekei, ahol annyiakat megkínoztak, köztük a nagyapját is. Az is gyötri, hogy egyedül maradt a szenvedésével: mások mintha túlléptek volna a történteken. Ellen ösztönösen érzi, hogy nem lehet a tagadás és a némaság útját választani. Ahogy a vér annak idején becsorgott a padlórésekbe, átitatva még a földet is a ház alatt, úgy szivárgott át a borzalom a szavakba. Így hát a szenvedők nem beszéltek. A leszármazottaikra maradt, hogy átadják az üzenetet az utókornak, nekik kell megbirkózniuk a zsigeri élményükké vált tapasztalattal, miszerint a szótár ugyanaz: azonos szavakkal kell boldogulniuk. Ahogy a házba a család annak idején, úgy a kifejezésekbe is be kell költözni, és együtt kell élni velük, az emlékezéssel figyelmeztetni a most felnövőket. E szótárformában íródott könyv megmutatja, hogy miként a kifejezéseink, úgy a fájdalmunk is közös, és igenis vannak eszközeink a szembenézéshez.

Fordította: Patat Bence. Scolar, 2020, 400 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.