KÖNYVMELLÉKLET - Könyv

„Sem megerősíteni, sem megcáfolni…”

  • Götz Eszter
  • 2019. január 6.

Könyv

Ha egy könyvborítón alcímként bevillan a kríziskommunikáció szó, az egyszeri olvasó nyugodt lélekkel odébbáll, gondolván: ez nem rá tartozik, hanem a munkahelyi píárosra. Bőhm Kornél kommunikációs tanácsadó új kötetét hasznos kézbe venni szinte mindenkinek, aki valaha dolgozott vagy dolgozni fog, gyereket nevelt vagy később szándékozik, akinek van szomszédja, családja, kutyája-macskája, aki újságot vagy netet olvas. Mert krízis az is, amikor egy cég termékéről kiderül, hogy mérgező, az is, ha a gyerek drogozik, a házastárs félrelép, és az is, amikor március közepén méteres hó szakad le az égből, és az ország erre hivatott szerve sms-ben azt üzeni az úton rekedt ezreknek, hogy üljenek át egy másik autóba.

Bőhm (és az évezredes bölcsesség közmondásokba sűrített tapasztalata) szerint a csapás álruhás áldás, mert teszteli a rugalmasságunkat, a gyors helyzetfelismerő készségünket. Könyve olvasható úgy is, mint rapid válságkezelő kézikönyv a vállalatvezetőknek, de úgy is, mint a magánéleti problémák „sebészeti” útmutatója. Szellemes fordulatokkal vezet végig a válságra való felkészülés módozatain és megfelelő időzítésén, és olyan közismert példákkal támasztja alá mondandóját, amelyek az utóbbi években fájón égtek bele a tudatunkba a vörösiszap-katasztrófától a #metoo mozgalomig, Csernobiltól a CEU elleni kormányzati támadásig. Elemzései olyan pontosak, hogy a mindig a legrosszabbra felkészült átlag magyar hírfogyasztó megnyugszik: mégsem paranoiás, csupán előrelátó.

HVG Kiadó, 2018, 255 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.