KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Sohasem kész

Peer Krisztián: Pazarlás

Könyv

Mi a költészet? A kötet lírai alanya a belső borítólapon közzétett reflexiójában azzal kecsegtet, hogy igenis lehetséges erre a végtelenül elvont kérdésre válaszolni. És egyáltalán nem esünk a poétikai tájékozatlanság hibájába, ha ezt a beszélőt teljes mértékben azonosítjuk a szerzővel, a lecsúszott, szenvedélyfüggő költő szerepét hús-vér valóságában vállaló és megtestesítő Peer Krisztiánnal.

A múlt század kilencvenes éveiben (Peer első alkotói korszaka) felvállalt, a hagyományos formák ellen lázadó, azokat lebontó költői beszédmód a 21. század harmadik évtizedére nagyrészt lecsengeni látszik, a kötet extrém megjelenése és kivitelezése ellenére is kényszerű „zubbony”-nak tűnik a költő életében és a költészetében is. A mintegy másfél évtizedes hallgatás, vagyis az írás helyett a performance-szal azonosuló, az „élettel írt” költészet gesztusait érvényesítő alkotói magatartás a 42 című kötet 2017-es megjelenésével, és az utána következő (a 2019-es Nem a sajátod és a 2022-es Bizony) verseskötetekkel változott meg úgy, hogy bizonyos regiszterei, motívumai – köztük legerőteljesebben a referenciális mozzanatok költőietlen, poézisromboló jelenléte, illetve a versírás folyamatának reflektáltsága, önmagára rákérdező eljárásai – továbbra is szövegszervezőként szólalnak meg és állnak a jelentés szolgálatában.

Az újrakezdés utáni verseskötetek versei és szöveghelyei átbeszélnek egymáshoz, és jelennek meg később nemcsak önreflexióként és palimpszesztként, hanem az írás folyamatát és a vers változatait tükröző öngenerált jelentésként is, ahogy azt például a versbeszéd e módozataira rákérdező Az újraírás akadályai című szöveg is mutatja. Idesorolhatók azok a versek is, amelyeknek datálása a változatok létrejöttének idejét is jelzi, illetve erre utalnak a sajátos szerkesztési és a különleges nyomdai megoldások is. A kihagyásos versszerkezetre rávetülő, pauszpapírra nyomott szöveg révén a szó szoros értelemben saját változatait mutatja meg a képileg is manifesztálódó vers, hiszen az egyik szöveg mögül előtüremkedik annak korábbi változata. Ugyanígy jelennek meg a Vida névvel jegyzett lektor-korrektor jegyzetei is, ami által a könyv létrejöttének szakaszai is látható közlésként, szöveghelyként, jelentéstartalomként szerveződnek a versekbe, és épülnek bele a kötet komplex működésébe. Utóbbi kérdés is reflektált módon jelenik meg Peer Krisztián költészetében és a Pazarlás világában is; „…és csak menni, menni a nyelvvel” – mondja az irodalomértés külön világát „magára záró” befogadó az Olvasó az olvasónak című versben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.