KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Sohasem kész

Peer Krisztián: Pazarlás

Könyv

Mi a költészet? A kötet lírai alanya a belső borítólapon közzétett reflexiójában azzal kecsegtet, hogy igenis lehetséges erre a végtelenül elvont kérdésre válaszolni. És egyáltalán nem esünk a poétikai tájékozatlanság hibájába, ha ezt a beszélőt teljes mértékben azonosítjuk a szerzővel, a lecsúszott, szenvedélyfüggő költő szerepét hús-vér valóságában vállaló és megtestesítő Peer Krisztiánnal.

A múlt század kilencvenes éveiben (Peer első alkotói korszaka) felvállalt, a hagyományos formák ellen lázadó, azokat lebontó költői beszédmód a 21. század harmadik évtizedére nagyrészt lecsengeni látszik, a kötet extrém megjelenése és kivitelezése ellenére is kényszerű „zubbony”-nak tűnik a költő életében és a költészetében is. A mintegy másfél évtizedes hallgatás, vagyis az írás helyett a performance-szal azonosuló, az „élettel írt” költészet gesztusait érvényesítő alkotói magatartás a 42 című kötet 2017-es megjelenésével, és az utána következő (a 2019-es Nem a sajátod és a 2022-es Bizony) verseskötetekkel változott meg úgy, hogy bizonyos regiszterei, motívumai – köztük legerőteljesebben a referenciális mozzanatok költőietlen, poézisromboló jelenléte, illetve a versírás folyamatának reflektáltsága, önmagára rákérdező eljárásai – továbbra is szövegszervezőként szólalnak meg és állnak a jelentés szolgálatában.

Az újrakezdés utáni verseskötetek versei és szöveghelyei átbeszélnek egymáshoz, és jelennek meg később nemcsak önreflexióként és palimpszesztként, hanem az írás folyamatát és a vers változatait tükröző öngenerált jelentésként is, ahogy azt például a versbeszéd e módozataira rákérdező Az újraírás akadályai című szöveg is mutatja. Idesorolhatók azok a versek is, amelyeknek datálása a változatok létrejöttének idejét is jelzi, illetve erre utalnak a sajátos szerkesztési és a különleges nyomdai megoldások is. A kihagyásos versszerkezetre rávetülő, pauszpapírra nyomott szöveg révén a szó szoros értelemben saját változatait mutatja meg a képileg is manifesztálódó vers, hiszen az egyik szöveg mögül előtüremkedik annak korábbi változata. Ugyanígy jelennek meg a Vida névvel jegyzett lektor-korrektor jegyzetei is, ami által a könyv létrejöttének szakaszai is látható közlésként, szöveghelyként, jelentéstartalomként szerveződnek a versekbe, és épülnek bele a kötet komplex működésébe. Utóbbi kérdés is reflektált módon jelenik meg Peer Krisztián költészetében és a Pazarlás világában is; „…és csak menni, menni a nyelvvel” – mondja az irodalomértés külön világát „magára záró” befogadó az Olvasó az olvasónak című versben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.