KÖNYVMELLÉKLET - visszhang

Szabó Imola Julianna: Varratok

  • - krusovszky -
  • 2014. július 12.

Könyv

A fülszöveget jegyző Jónás Tamás rövid prózákról beszél, míg a szerzői életrajz versprózaként határozza meg a kötet írásainak műfaját. Persze nem muszáj a műfaji besorolással foglalkozni, belecsobbanhatunk ebbe az örvényszerűen kavargó, egyszerre barokkosan túlburjánzó és trendérzékenyen szikárosított szövegfolyamba mindenféle meggondolás nélkül is, ám az egész kötetnek a tétje mégis valahol ott van, hogy kialakul-e a szövegdobozoknak a maguk saját (többek között műfaji) identitása, vagy beőrli és uniformizálja őket a nagyobb struktúra malma.

A cikluselvű rendezés a verseskötet felé tolja a Varratokat, a narratív szál és a szövegek egyenkülseje viszont a prózai oldalát erősíti. A végén meg kissé mintha a két szék között a padlóra csücsülne a könyv. A számos visszatérő szereplő (anya, apa, jucimama, Nagyapa, Marika, Irma etc.) mögött nem bontakozik ki történet, sőt, mintha folyton ugyanazzal az intaktsággal bukkannának fel, amivel először megjelentek, így karakterekké sem képesek válni. A kevesebbszer felbukkanó alakok (Liszka, Novák, Helén) meg puszta zavaró elemként kezdenek el működni. Tudnunk kéne, hogy kik ezek? Vagy ha nem, akkor miért vannak itt? A kötet odáig megy el, hogy jelezze, van egy komor háttértörténet, de aztán annyira eltitokzatoskodja és "ellirizálja" az egészet, hogy azzal az olvasót rögvest ki is rekeszti a sorok közül.

Marad tehát a versként való olvasás opciója, de lírai nyelve (többnyire: tőmondatok és hosszabban kifejtett költői képek váltakozása) a maga monotonitásában túlzottan kiszámítható. És mintha túl könnyű kézzel formázná a szavak anyagát is: hiába mutat fel olykor szép sorokat ("A szem fegyvercső. Lő. Nőt. Férfit. Lovat."), túl sokszor fut képzavarba ("Hattyúnak születtem. Fehér körtelének, selyemnek a pillák hajlatán."). Kár, mert érezhetően több van ebben az anyagban, amely egyelőre még keresi a maga formáját.

L'Harmattan, 2014, 132 oldal, 1950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.