KÖNYVMELLÉKLET - visszhang

Szabó Imola Julianna: Varratok

  • - krusovszky -
  • 2014. július 12.

Könyv

A fülszöveget jegyző Jónás Tamás rövid prózákról beszél, míg a szerzői életrajz versprózaként határozza meg a kötet írásainak műfaját. Persze nem muszáj a műfaji besorolással foglalkozni, belecsobbanhatunk ebbe az örvényszerűen kavargó, egyszerre barokkosan túlburjánzó és trendérzékenyen szikárosított szövegfolyamba mindenféle meggondolás nélkül is, ám az egész kötetnek a tétje mégis valahol ott van, hogy kialakul-e a szövegdobozoknak a maguk saját (többek között műfaji) identitása, vagy beőrli és uniformizálja őket a nagyobb struktúra malma.

A cikluselvű rendezés a verseskötet felé tolja a Varratokat, a narratív szál és a szövegek egyenkülseje viszont a prózai oldalát erősíti. A végén meg kissé mintha a két szék között a padlóra csücsülne a könyv. A számos visszatérő szereplő (anya, apa, jucimama, Nagyapa, Marika, Irma etc.) mögött nem bontakozik ki történet, sőt, mintha folyton ugyanazzal az intaktsággal bukkannának fel, amivel először megjelentek, így karakterekké sem képesek válni. A kevesebbszer felbukkanó alakok (Liszka, Novák, Helén) meg puszta zavaró elemként kezdenek el működni. Tudnunk kéne, hogy kik ezek? Vagy ha nem, akkor miért vannak itt? A kötet odáig megy el, hogy jelezze, van egy komor háttértörténet, de aztán annyira eltitokzatoskodja és "ellirizálja" az egészet, hogy azzal az olvasót rögvest ki is rekeszti a sorok közül.

Marad tehát a versként való olvasás opciója, de lírai nyelve (többnyire: tőmondatok és hosszabban kifejtett költői képek váltakozása) a maga monotonitásában túlzottan kiszámítható. És mintha túl könnyű kézzel formázná a szavak anyagát is: hiába mutat fel olykor szép sorokat ("A szem fegyvercső. Lő. Nőt. Férfit. Lovat."), túl sokszor fut képzavarba ("Hattyúnak születtem. Fehér körtelének, selyemnek a pillák hajlatán."). Kár, mert érezhetően több van ebben az anyagban, amely egyelőre még keresi a maga formáját.

L'Harmattan, 2014, 132 oldal, 1950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.