Könyv

Szabó Magda: Csigaház

Könyv

Állítólag az idős Szabó Magda a kandalló mellett tallózott a régi kéziratai között, hogy ami nem fér bele az utókornak szánt képbe, azt rögtön a tűzbe vethesse. A másik kezében pedig ott volt a toll a kényes vagy örök titoknak szánt részletek kiiktatására. Talán az is csak legenda, hogy a lakásában őrületes volt a rendetlenség, így igazán nem csoda, hogy rendre karácsony előtt előbukkan valami. Most kézzel írt két füzet egy dossziéban, 1944-ből. Miért maradt meg? Illetve miért nem jelent meg a szerző életében? Kiadói indoklás szerint a megírás évében fel sem merülhetett a megjelenés, a Bécsben (ahol Szabó 18 éves korától a háború kitöréséig a nyarakat töltötte) játszódó mű háborúellenes alaphangja miatt, később pedig a szerző már más műveken munkálkodott. Ez a magyarázat igencsak sántít. Az igazság szerintem sokkal szimplább. A kisregényt nem találták elég jónak. Nem is kínosan rossz, viszont irodalmi szenzációnak túlzás eladni. Mert egy zsenge sosem az, nem írja át, nem teszi más keretbe az életművet. Egy induló szerző mindent kipróbál, keresi a hangját, tanul. Aztán továbblép. Az néhol látszik a szövegen, hogy a szerző utólag próbálta menteni, publikálhatóvá tenni. Árulkodó, nyilvánvalóan utólagos mondat a szegény szolgálólánnyal kapcsolatban: „Majd évek és évtizedek múlva egy új világrend eltörli az utolsó válaszvonalat és küszöböt. Toni erre az új világrendre gondolt, amely felemeli és megtiszteli a munkát.” De a könyv menthetetlen volt. Emléknek szép. Olvassuk mi is így.
A többi csak marketing.

Jaffa, 2018, 168 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.