Könyv

Szabó Magda: Csigaház

Könyv

Állítólag az idős Szabó Magda a kandalló mellett tallózott a régi kéziratai között, hogy ami nem fér bele az utókornak szánt képbe, azt rögtön a tűzbe vethesse. A másik kezében pedig ott volt a toll a kényes vagy örök titoknak szánt részletek kiiktatására. Talán az is csak legenda, hogy a lakásában őrületes volt a rendetlenség, így igazán nem csoda, hogy rendre karácsony előtt előbukkan valami. Most kézzel írt két füzet egy dossziéban, 1944-ből. Miért maradt meg? Illetve miért nem jelent meg a szerző életében? Kiadói indoklás szerint a megírás évében fel sem merülhetett a megjelenés, a Bécsben (ahol Szabó 18 éves korától a háború kitöréséig a nyarakat töltötte) játszódó mű háborúellenes alaphangja miatt, később pedig a szerző már más műveken munkálkodott. Ez a magyarázat igencsak sántít. Az igazság szerintem sokkal szimplább. A kisregényt nem találták elég jónak. Nem is kínosan rossz, viszont irodalmi szenzációnak túlzás eladni. Mert egy zsenge sosem az, nem írja át, nem teszi más keretbe az életművet. Egy induló szerző mindent kipróbál, keresi a hangját, tanul. Aztán továbblép. Az néhol látszik a szövegen, hogy a szerző utólag próbálta menteni, publikálhatóvá tenni. Árulkodó, nyilvánvalóan utólagos mondat a szegény szolgálólánnyal kapcsolatban: „Majd évek és évtizedek múlva egy új világrend eltörli az utolsó válaszvonalat és küszöböt. Toni erre az új világrendre gondolt, amely felemeli és megtiszteli a munkát.” De a könyv menthetetlen volt. Emléknek szép. Olvassuk mi is így.
A többi csak marketing.

Jaffa, 2018, 168 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.