Könyv

Nem félünk a horrortól

Szabó Róbert Csaba: Fekete Dacia

  • - toroczkay -
  • 2012. szeptember 13.

Könyv

 


Mára felnőtt egy generáció, amelynek tagjai a rendszerváltás környékén voltak kiskamaszok, szerepjátszottak, Marvel-képregényeket olvastak tanulás helyett, és Lovecraft novelláin borzongtak a WC-n. Közülük néhányan írni is tudnak, és Szabó Róbert Csaba is ilyen. Tudja – talán leginkább Cortázartól –, mi az a novella, hogyan kell a legvégén elkezdeni a történetet, az olvasót becsalogatni a sűrű ködbe, ott tartani, hogy végül örüljön bármilyen segítségnek, amely kivezeti onnan. Tud szép, kerek, ízes mondatokat írni, megvan az érzéke és a kedve az atmoszférateremtéshez. (Ráadásul a negyedik könyvénél tartó szerző első magyarországi kötetének játéktere az olykor önmagában is ijesztő, különös hangulatú mai Románia és főként Erdély. Pluszpont.) Egyet viszont nem tud: horrort írni. Némelyik novellának a ritmusa nem jó (sokszor mintha túl hamar lőné le a poént), néha a történetek logikátlanok, egy-kettőben pedig olyan sűrű a körmondatok erdeje, hogy többszöri olvasásra sikerül csak felfognunk, mitől is kellene félnünk. A Fekete Dacia így nem lett emlékezetes horrorgyűjtemény. Talán az lett volna, ha pár evőkanállal kevesebb esztétikum keveredik bele. Vagy ha már ilyen markánsan szépirodalmi prózát akar és tud is írni – nyelvmágiával, kígyózó mondatokkal, sok metaforával és hasonlattal –, úgy ezen a cortázari nyelven nem lényegükben sokszor ötlettelen, egyszerű horrortörténeteket akart volna elmondani. Vannak kivételek, mint a hideglelés mesterét, Mándy Ivánt idéző Utolsó járat Monostorra. De bár többször sikerülnie Szabónak megbillentenie komfortérzetünket!

 

Már nem félünk magyar horrort írni, ami örömteli fordulat, ahogy az is, hogy a kiadók kezdik tudomásul venni az olvasói igények megváltozását. Talán egyszer azt is megérjük, hogy jön egy magyar szerző, aki jól ránk ijeszt. Szabó Róbert Csabának megvan minden esélye arra, hogy ez a valaki egyszer ő legyen.

Libri Kiadó, 2012, 210 oldal, 2392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.