Könyv

Nem félünk a horrortól

Szabó Róbert Csaba: Fekete Dacia

  • - toroczkay -
  • 2012. szeptember 13.

Könyv

 


Mára felnőtt egy generáció, amelynek tagjai a rendszerváltás környékén voltak kiskamaszok, szerepjátszottak, Marvel-képregényeket olvastak tanulás helyett, és Lovecraft novelláin borzongtak a WC-n. Közülük néhányan írni is tudnak, és Szabó Róbert Csaba is ilyen. Tudja – talán leginkább Cortázartól –, mi az a novella, hogyan kell a legvégén elkezdeni a történetet, az olvasót becsalogatni a sűrű ködbe, ott tartani, hogy végül örüljön bármilyen segítségnek, amely kivezeti onnan. Tud szép, kerek, ízes mondatokat írni, megvan az érzéke és a kedve az atmoszférateremtéshez. (Ráadásul a negyedik könyvénél tartó szerző első magyarországi kötetének játéktere az olykor önmagában is ijesztő, különös hangulatú mai Románia és főként Erdély. Pluszpont.) Egyet viszont nem tud: horrort írni. Némelyik novellának a ritmusa nem jó (sokszor mintha túl hamar lőné le a poént), néha a történetek logikátlanok, egy-kettőben pedig olyan sűrű a körmondatok erdeje, hogy többszöri olvasásra sikerül csak felfognunk, mitől is kellene félnünk. A Fekete Dacia így nem lett emlékezetes horrorgyűjtemény. Talán az lett volna, ha pár evőkanállal kevesebb esztétikum keveredik bele. Vagy ha már ilyen markánsan szépirodalmi prózát akar és tud is írni – nyelvmágiával, kígyózó mondatokkal, sok metaforával és hasonlattal –, úgy ezen a cortázari nyelven nem lényegükben sokszor ötlettelen, egyszerű horrortörténeteket akart volna elmondani. Vannak kivételek, mint a hideglelés mesterét, Mándy Ivánt idéző Utolsó járat Monostorra. De bár többször sikerülnie Szabónak megbillentenie komfortérzetünket!

 

Már nem félünk magyar horrort írni, ami örömteli fordulat, ahogy az is, hogy a kiadók kezdik tudomásul venni az olvasói igények megváltozását. Talán egyszer azt is megérjük, hogy jön egy magyar szerző, aki jól ránk ijeszt. Szabó Róbert Csabának megvan minden esélye arra, hogy ez a valaki egyszer ő legyen.

Libri Kiadó, 2012, 210 oldal, 2392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.