Könyv

Nem félünk a horrortól

Szabó Róbert Csaba: Fekete Dacia

  • - toroczkay -
  • 2012. szeptember 13.

Könyv

 


Mára felnőtt egy generáció, amelynek tagjai a rendszerváltás környékén voltak kiskamaszok, szerepjátszottak, Marvel-képregényeket olvastak tanulás helyett, és Lovecraft novelláin borzongtak a WC-n. Közülük néhányan írni is tudnak, és Szabó Róbert Csaba is ilyen. Tudja – talán leginkább Cortázartól –, mi az a novella, hogyan kell a legvégén elkezdeni a történetet, az olvasót becsalogatni a sűrű ködbe, ott tartani, hogy végül örüljön bármilyen segítségnek, amely kivezeti onnan. Tud szép, kerek, ízes mondatokat írni, megvan az érzéke és a kedve az atmoszférateremtéshez. (Ráadásul a negyedik könyvénél tartó szerző első magyarországi kötetének játéktere az olykor önmagában is ijesztő, különös hangulatú mai Románia és főként Erdély. Pluszpont.) Egyet viszont nem tud: horrort írni. Némelyik novellának a ritmusa nem jó (sokszor mintha túl hamar lőné le a poént), néha a történetek logikátlanok, egy-kettőben pedig olyan sűrű a körmondatok erdeje, hogy többszöri olvasásra sikerül csak felfognunk, mitől is kellene félnünk. A Fekete Dacia így nem lett emlékezetes horrorgyűjtemény. Talán az lett volna, ha pár evőkanállal kevesebb esztétikum keveredik bele. Vagy ha már ilyen markánsan szépirodalmi prózát akar és tud is írni – nyelvmágiával, kígyózó mondatokkal, sok metaforával és hasonlattal –, úgy ezen a cortázari nyelven nem lényegükben sokszor ötlettelen, egyszerű horrortörténeteket akart volna elmondani. Vannak kivételek, mint a hideglelés mesterét, Mándy Ivánt idéző Utolsó járat Monostorra. De bár többször sikerülnie Szabónak megbillentenie komfortérzetünket!

 

Már nem félünk magyar horrort írni, ami örömteli fordulat, ahogy az is, hogy a kiadók kezdik tudomásul venni az olvasói igények megváltozását. Talán egyszer azt is megérjük, hogy jön egy magyar szerző, aki jól ránk ijeszt. Szabó Róbert Csabának megvan minden esélye arra, hogy ez a valaki egyszer ő legyen.

Libri Kiadó, 2012, 210 oldal, 2392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.