Könyv

Nem félünk a horrortól

Szabó Róbert Csaba: Fekete Dacia

  • - toroczkay -
  • 2012. szeptember 13.

Könyv

 


Mára felnőtt egy generáció, amelynek tagjai a rendszerváltás környékén voltak kiskamaszok, szerepjátszottak, Marvel-képregényeket olvastak tanulás helyett, és Lovecraft novelláin borzongtak a WC-n. Közülük néhányan írni is tudnak, és Szabó Róbert Csaba is ilyen. Tudja – talán leginkább Cortázartól –, mi az a novella, hogyan kell a legvégén elkezdeni a történetet, az olvasót becsalogatni a sűrű ködbe, ott tartani, hogy végül örüljön bármilyen segítségnek, amely kivezeti onnan. Tud szép, kerek, ízes mondatokat írni, megvan az érzéke és a kedve az atmoszférateremtéshez. (Ráadásul a negyedik könyvénél tartó szerző első magyarországi kötetének játéktere az olykor önmagában is ijesztő, különös hangulatú mai Románia és főként Erdély. Pluszpont.) Egyet viszont nem tud: horrort írni. Némelyik novellának a ritmusa nem jó (sokszor mintha túl hamar lőné le a poént), néha a történetek logikátlanok, egy-kettőben pedig olyan sűrű a körmondatok erdeje, hogy többszöri olvasásra sikerül csak felfognunk, mitől is kellene félnünk. A Fekete Dacia így nem lett emlékezetes horrorgyűjtemény. Talán az lett volna, ha pár evőkanállal kevesebb esztétikum keveredik bele. Vagy ha már ilyen markánsan szépirodalmi prózát akar és tud is írni – nyelvmágiával, kígyózó mondatokkal, sok metaforával és hasonlattal –, úgy ezen a cortázari nyelven nem lényegükben sokszor ötlettelen, egyszerű horrortörténeteket akart volna elmondani. Vannak kivételek, mint a hideglelés mesterét, Mándy Ivánt idéző Utolsó járat Monostorra. De bár többször sikerülnie Szabónak megbillentenie komfortérzetünket!

 

Már nem félünk magyar horrort írni, ami örömteli fordulat, ahogy az is, hogy a kiadók kezdik tudomásul venni az olvasói igények megváltozását. Talán egyszer azt is megérjük, hogy jön egy magyar szerző, aki jól ránk ijeszt. Szabó Róbert Csabának megvan minden esélye arra, hogy ez a valaki egyszer ő legyen.

Libri Kiadó, 2012, 210 oldal, 2392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.