Könyv

Székely kapu Gazdagréten

Mozdonytűz – Fiatal Írók Antológiája

  • Kiss Noémi
  • 2014. október 11.

Könyv

Egy kétlaki mennyei féreg csámcsog a köldöködön, írja André Ferenc, mikor körbenéz Kluzsban. Igen, van ennek az antológiának a címében egy enyhe utalás arra, mintha a fiatal erdélyi füstös mozdonnyal utazna, az „irodalom” meg elavult és elcsatolt foglalatosság lenne a Facebook-generáció korában is.

Pedig pont fordítva van: ahol nincs határ, ott már erdélyi irodalom sincs, pláne fiatal. Vonaton hazafelé alkotok, mondja a kolozsvári születésű Adorjáni Panna egy interjúban, mert ő is egy ideje Budapesten él, hát fülkékben ír. Ábécérendben jönnek az írók, négy lány és tíz fiú, mind Erdélyben születettek, legtöbben már nem ott élnek. De ha egyszer végigmennek a Napoca utcán, „megnyílik és virágzik majd a föld” (Horváth Előd Benjámin).

A legtöbb szerző várost váltott, iskolát, szerkesztőséget. A kötetben szereplő fiatalok közül többeknek van önálló kötete: Visky Zsolt, Váradi Nagy Pál, Potozky László, Varga László Edgár, Horváth Előd Benjámin. Nem a debütálás lelkes élménye hozta tehát össze őket, hanem az esztétikai tapasztalat. Régen olvastam ilyen egységes színvonalú antológiát, ennyi eredeti hangot. A kötet legfiatalabbjai persze a legpimaszabbak, ők 1992-ben születtek. Elmenni ma nagyon könnyű, mert nincsenek határok, vallják többen közülük. Jó kihívás a felnőtté váláshoz, sőt egy külföldivel is több kulturális közös lehet bennünk, mint akivel kényszerből együtt kell élnünk.

A határok már csak térképen és a néprajzkönyvekben éles vonalak. Erdély rapid sebességgel változik. A magyar irodalom meg amúgy is kicsi és belterjes, ezt mindenki tudja, de nem csak ez a baja. Azt is tudni, hogy az Erdély-toposz giccsé vált, csupa szép álom tapad hozzá, valóság már nem sok. Potozky László gyerekkori Szomszédok-élménye ezért is nevettetett meg úgy. Trianonért, faszkalap! – veri át a zsibárus a pesti aluljáróban a francia turistát, de fogalma sincs a mai Erdélyről, nevetséges imitáló lesz. A bajuszpödrés Budaörsön van, székely kapu meg kábé Szadán. Hát így mégiscsak benne van ebben a könyvben a képzeletbeli térkép: Bukarest, Kolozsvár, Gyulakuta, Marosvásárhely, Csíkszereda, Kézdivásárhely, Mar­gitta, Nagyvárad, Szatmárnémeti helyén állunk, de bejárjuk a Partiumot és egész Romániát, sőt Helsinkit is. Horváth Előd Benjámin Vér című, remek versében pedig egész Európát keresztül-kasul.

Üdítő és pimasz, ez jutott eszembe róluk, amikor elolvastam a szövegeket, van vers, próza, elégia, slam. Alkalmi dal és intertex­tuális irodalmi tér. A mítoszok és az európai topográfia szétírása. Érzelmi skálák tág tere, ahol feltű­nően sok a szakítós vers, mely a tradíció mímeléséből indul ki. Vagy ha nem, akkor új, remek eszközökkel él, mint Visky Zsolt, Kulcsár Árpád vagy Székely Örs és Váradi Nagy Pál prózája. A legtöbb szövegben éreztem a fricskát, az erdélyi pszeudoszellem (ha van ilyen, szerintem van) iróniáját, önmarcangolását. Jó a válogatás, nem túl sok, nem is túl kevés, két-három jellemző írás egy-egy szerzőtől. Nyilván az alkotók küldték magukról – így állnak össze tükörré, vagy talán szilánkdarabokká törnek, ki hogy olvassa. Ezt a szót azért is használom, mert feltűnt a műfaji kevertség, a rontott vers, a rövid sztori, a töredezett nyelv. Nem is tudtam nem ironikusan kezelni az írásokat, és direkt nem írom a humort, mert a vicctől még nem jó az elbeszélés, annál több kell. A szerzők görbe tükröt tartanak nemcsak a mai Budapestnek, hanem az egész virtuális térnek. Ez pedig többnyire a szerelem és a szakítás földrajzi, ám sokszor rímkényszeres bája lesz, ahogy Láng Orsolya versében: „Azt hittem túl vagyok már rajtad, / miként te túl országhatárokon. / De napról napra felkelsz bennem újra, / veled tömöm ki éjjel vánkosom.” Vagy Győrfi Kata fogba vájó szakítósában: „becsúsztál a számba fürdeni, / a fogaimra teregetted a frissen mosott ruhád. (…) nem lehetett kényelmes sima arcom, / mert nem volt elég a hely / annak a sok dolognak, / amit hoztál magaddal.” (Elég a hely)

Szerkesztette: Gáll Attila. Fiatal Írók Szövetsége Erdélyi Híradó Kiadó Előretolt Helyőrség, 2014, 156 oldal, 25 lej

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.