Könyv

Székely kapu Gazdagréten

Mozdonytűz – Fiatal Írók Antológiája

  • Kiss Noémi
  • 2014. október 11.

Könyv

Egy kétlaki mennyei féreg csámcsog a köldöködön, írja André Ferenc, mikor körbenéz Kluzsban. Igen, van ennek az antológiának a címében egy enyhe utalás arra, mintha a fiatal erdélyi füstös mozdonnyal utazna, az „irodalom” meg elavult és elcsatolt foglalatosság lenne a Facebook-generáció korában is.

Pedig pont fordítva van: ahol nincs határ, ott már erdélyi irodalom sincs, pláne fiatal. Vonaton hazafelé alkotok, mondja a kolozsvári születésű Adorjáni Panna egy interjúban, mert ő is egy ideje Budapesten él, hát fülkékben ír. Ábécérendben jönnek az írók, négy lány és tíz fiú, mind Erdélyben születettek, legtöbben már nem ott élnek. De ha egyszer végigmennek a Napoca utcán, „megnyílik és virágzik majd a föld” (Horváth Előd Benjámin).

A legtöbb szerző várost váltott, iskolát, szerkesztőséget. A kötetben szereplő fiatalok közül többeknek van önálló kötete: Visky Zsolt, Váradi Nagy Pál, Potozky László, Varga László Edgár, Horváth Előd Benjámin. Nem a debütálás lelkes élménye hozta tehát össze őket, hanem az esztétikai tapasztalat. Régen olvastam ilyen egységes színvonalú antológiát, ennyi eredeti hangot. A kötet legfiatalabbjai persze a legpimaszabbak, ők 1992-ben születtek. Elmenni ma nagyon könnyű, mert nincsenek határok, vallják többen közülük. Jó kihívás a felnőtté váláshoz, sőt egy külföldivel is több kulturális közös lehet bennünk, mint akivel kényszerből együtt kell élnünk.

A határok már csak térképen és a néprajzkönyvekben éles vonalak. Erdély rapid sebességgel változik. A magyar irodalom meg amúgy is kicsi és belterjes, ezt mindenki tudja, de nem csak ez a baja. Azt is tudni, hogy az Erdély-toposz giccsé vált, csupa szép álom tapad hozzá, valóság már nem sok. Potozky László gyerekkori Szomszédok-élménye ezért is nevettetett meg úgy. Trianonért, faszkalap! – veri át a zsibárus a pesti aluljáróban a francia turistát, de fogalma sincs a mai Erdélyről, nevetséges imitáló lesz. A bajuszpödrés Budaörsön van, székely kapu meg kábé Szadán. Hát így mégiscsak benne van ebben a könyvben a képzeletbeli térkép: Bukarest, Kolozsvár, Gyulakuta, Marosvásárhely, Csíkszereda, Kézdivásárhely, Mar­gitta, Nagyvárad, Szatmárnémeti helyén állunk, de bejárjuk a Partiumot és egész Romániát, sőt Helsinkit is. Horváth Előd Benjámin Vér című, remek versében pedig egész Európát keresztül-kasul.

Üdítő és pimasz, ez jutott eszembe róluk, amikor elolvastam a szövegeket, van vers, próza, elégia, slam. Alkalmi dal és intertex­tuális irodalmi tér. A mítoszok és az európai topográfia szétírása. Érzelmi skálák tág tere, ahol feltű­nően sok a szakítós vers, mely a tradíció mímeléséből indul ki. Vagy ha nem, akkor új, remek eszközökkel él, mint Visky Zsolt, Kulcsár Árpád vagy Székely Örs és Váradi Nagy Pál prózája. A legtöbb szövegben éreztem a fricskát, az erdélyi pszeudoszellem (ha van ilyen, szerintem van) iróniáját, önmarcangolását. Jó a válogatás, nem túl sok, nem is túl kevés, két-három jellemző írás egy-egy szerzőtől. Nyilván az alkotók küldték magukról – így állnak össze tükörré, vagy talán szilánkdarabokká törnek, ki hogy olvassa. Ezt a szót azért is használom, mert feltűnt a műfaji kevertség, a rontott vers, a rövid sztori, a töredezett nyelv. Nem is tudtam nem ironikusan kezelni az írásokat, és direkt nem írom a humort, mert a vicctől még nem jó az elbeszélés, annál több kell. A szerzők görbe tükröt tartanak nemcsak a mai Budapestnek, hanem az egész virtuális térnek. Ez pedig többnyire a szerelem és a szakítás földrajzi, ám sokszor rímkényszeres bája lesz, ahogy Láng Orsolya versében: „Azt hittem túl vagyok már rajtad, / miként te túl országhatárokon. / De napról napra felkelsz bennem újra, / veled tömöm ki éjjel vánkosom.” Vagy Győrfi Kata fogba vájó szakítósában: „becsúsztál a számba fürdeni, / a fogaimra teregetted a frissen mosott ruhád. (…) nem lehetett kényelmes sima arcom, / mert nem volt elég a hely / annak a sok dolognak, / amit hoztál magaddal.” (Elég a hely)

Szerkesztette: Gáll Attila. Fiatal Írók Szövetsége Erdélyi Híradó Kiadó Előretolt Helyőrség, 2014, 156 oldal, 25 lej

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.