Szétszerelt időgép

Ébli Gábor: Az antropologizált múzeum

  • Pallag Zoltán
  • 2005. december 15.

Könyv

Ilyen a sors: a magyar tudományosság éppen a nagy múzeumi rekonstrukciók idején kezdte dekonstruálni a múzeumot mint intézményt.

Kétségtelen tehát, hogy múzeumtörténeti időket élünk, amikor minden szakmai, politikai döntésnek többszörösen is súlya van, és minden perc számít, hiszen egy-egy most felújítandó kiállítás, épület és múzeumi struktúra valószínűleg hosszú évtizedekre konzerválódni fog. A muzeológusszakmára, valamint a kultúrpolitikára van bízva, hogy a múzeum továbbra is az elfojtott ásítások helyszíne marad, vagy egyre többen és többen fognak egyetérteni Ébli Gábor könyvének első tagmondatával, miszerint "múzeumba járni izgalmas".

A múzeumnak mint intézménynek és épületnek a városban és a társadalomban betöltött szerepét vizsgáló új muzeológia (new museology) Nyugat-Európában és Amerikában már évtizedek óta létező tudományág, amely - akárcsak maga a múzeum - részben a kolonializmus, részben a nemzeti (ön)reprezentáció terméke. Ébli Gábor is felhívja a figyelmet arra, hogy az új muzeológia megkérdőjelezi a nemzeti történelem narratíváiban meglévő nacionalista és rasszista elemek létjogosultságát. Elég csak a magyarországi cigányság múzeumi reprezentációjára gondolni, hogy belássuk, ezen a téren is van még mit fejlődniük a magyar múzeumoknak. Nálunk nem fordulhat elő az, ami például

Skóciában természetes,

hogy a nemrég elhunyt olasz származású szobrász, Eduardo Paolozzi készítse a Nemzeti Múzeum kimondottan egyedi tárlóit, amelyekben a skót nemzeti múlt legfontosabb régészeti emlékeit mutatják be, hiszen azzal is nehezen békélt meg a jó magyar, hogy a Honfoglalás című népnemzeti giccsfilmben egy olasz amorózó alakította Árpád apánkat.

Az új muzeológia pluralista, nemzetközi szemléletmódot igényel, és a kiállítási technikák megújítása mellett érvel. A szerző pedig amellett, hogy a művelt nagyközönség ne szent tehénként tekintsen a múzeumra, bátran szedje szét darabjaira, boncolja fel, mint biológiaórán a békát, hogy megértse a működési elveit. Sőt, a zoológiai hasonlatoknál időzve meg kell említeni, hogy a múzeum a magyar társadalom állatorvosi lova is egyben, hiszen a tüzetes vizsgálat jó néhány társadalmi problémára is ráirányítja a figyelmet, mint például a nem, a faj és az osztály kérdéseire.

A néprajzi, történeti, régészeti és művészeti múzeumok vizsgálata, a Magyarországon szinte teljesen ismeretlen folyamatos múzeumkritika számos országos botrányt kavart ügyről folyt diskurzusban, polémiában segített volna eligazodni, adott volna viszonyítási pontokat vagy terminológiai muníciót, hogy ne csak a levegőbe beszéljenek az érintett felek.

Ébli Gábor tanulmánykötetében az egyik legérdekesebb és legaktuálisabb kérdéskörrel, a kortárs művészet muzeologizálásával kiemelt terjedelemben foglalkozik. A modern művészeti alkotások már a múzeumi elhelyezés tudatában jönnek létre, sőt Duchamp piszoárja óta sok alkotó kimondottan a múzeumra kíván reflektálni műveivel. Ébli Philip Fischer amerikai professzor kifejezését használja, miszerint ezek a tárgyak "a jövő múltjai". Az olyan művészek, mint Mark Dion, Susan Hiller vagy Jenny Holzer, évtizedek óta az elavult múzeumi értékrend megkérdőjelezésével bíbelődnek. A nagy kérdés kapcsán, hogy mi is a művészet, Ébli megemlíti, hogy "az a salamoni, ám esztétikailag semmitmondó megoldás is felmerült, hogy nem is azért kerül egy tárgy múzeumba, mert (jó) műalkotás, hanem fordítva: azért tekintünk rá (jó) műalkotásként, mert múzeumba került".

A museum art egyik sajátos jelensége a Banksy-féle múzeumkritika, amely szerint egy tárgy úgy is bekerülhet az intézménybe, hogy szó szerint becsempészik oda. Banksy, a street art nemzetközileg is legismertebb és egyben legismeretlenebb figurája (az ügynökén kívül - mert az is van neki - senki sem tudja, kit rejt a név) a világ legnagyobb múzeumaiban helyezte már kéretlen letétbe műalkotásait, a teremőrök éberségét (?) kijátszva. Például a New York-i Természettörténeti Múzeum egyik termének falára

egy nagy bogarat

akasztott, amelynek a szárnyai alá apró, amerikai felségjelzésű műanyag bombákat erősített. A bogár latin neve: withus oragainstus.

Csakhogy nemrég Banksy is kvázi muzealizálódott, amikor az egyik londoni galéria meghívását elfogadva, teljesen hagyományos keretek között állított ki. Érthető tehát Ébli megfogalmazása, amikor a kortárs művészek múzeumi kontextusba kerülése kapcsán megszelídített lázadókról beszél, akik olyanok, mint a vadállatok az állatkertben.

"Ma a múzeumok már a modern művészet és a kultúra darabjait tálalják a kortárs vizuális kommunikáció szabályai szerint fogyasztásra a látogatóknak. Fogyasztásra. A múzeum ma a kulturális fogyasztás helyszíne"- írja Ébli, aki ma az egyik legérzékenyebb és legfelkészültebb ismerője e területnek, hiszen a szerző nem "csak" esztéta, mintegy mellékesen közgazdasági végzettsége is van. A kultúra és a pénz, a kommercializálódás, az állami és magánmecenatúra kérdései égetően aktuálisak ma, amikor egy olyan intézmény - nem mellesleg mindenképpen üdvözölendő - arány- és irányváltása zajlik éppen, mint a Műcsarnoké. Mert ha a magánszféra pénzét be kívánják vinni a Műcsarnokba, akkor az viszonossági alapon kérni is fog érte valamit. A függés és a függetlenség között majdan fellépő ellentmondást a múzeum menedzsmentjének profin kell tudnia kezelni, csakhogy erre Magyarországon nem alakultak ki követhető példák. Ébli Gábor kiváló történeti-gazdasági elemzésekben világítja meg e jelenség előnyeit és hátulütőit. A piacosítás, finanszírozás, menedzselés, marketing, művészetfogyasztás mind olyan fogalom, amellyel a múzeumi szakembereknek is minél hamarabb meg kell ismerkedniük.

Ébli Gábor könyve komoly szakmai arzenált vonultat fel: teljességre törekvő bibliográfia, bevezetés az alapfogalmakba és a legfontosabb kérdéskörök felvillantása, de természetesen ez nem helyettesíthet egy magyar nyelvű összefoglaló, rendszerező bevezetést az új muzeológiába, amely elősegíti a külföldi múzeumi diskurzus hazai megismerését, eredményeinek alkalmazását, hogy hatékonyabban lehessen majd összerakni az Ébli Gábor által szétszerelt időgépet, a múzeumot.

 

Typotex Kiadó, 2005, 338 oldal, 2250 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.