Könyv

Szil Ágnes: Tangram

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. október 19.

Könyv

A Mr. Sale öltönyüzlet és a József Attila Kör által közösen alapított JAKkendő-díj - melynek új pályázatát nemrég írták ki - első nyertesének kötetét minőségi látleletnek is tekinthetjük a fiatal magyar próza helyzetéről.

A Tangram Szil Ágnes szépirodalmi debütációja; fordításai és esszéi már jelentek meg könyv alakban is.

A néhol csak egyetlen hosszabb mondatból álló, máshol két-három oldalas szövegeket a férfi- és párkapcsolat-tematika tartja össze. Legyen szó akár családról, egyetemről, munkáról, művészetről, szórakozásról, mindent a magány és a másikban való feloldódás lehetősége szempontjából láttat a szerző. Címek helyett számok és kezdőszavak alapján azonosíthatjuk be a 87 variatív írást: van itt női és férfi narrátor, omnipotens elbeszélő és esszencialista, keleties meditatív bölcsesség is, különböző történelmi, irodalmi, mitológiai, közelmúltbeli és jelenkori terekbe helyezve az apró történeteket.

Szil Ágnes prózaírói tehetsége leginkább a rendkívül sűrű mondatokban ("A magáévá tenne, de én a sajátom akarok maradni.") és a láttatóan tömör kifejezésekben ("belebújt szöszgöbös, pici kabátjába") mutatkozik meg, melyek mindegyikére jellemző egyfajta éles női tekintet és már-már kegyetlen igazmondási vágy ("Az eszével tudja, hogy nő vagy, a hormonjaival érzékeli, ugyanakkor zavaróan nem vagy az anyja.").

Ami a rövid szövegek előnyére, az a kötet hátrányára válik: a díjon kívül szinte semmi apropót nem találni, ami indokolhatná ezen írások egy könyvben való megjelenését. Érdemesebb lett volna ciklusokra bontani az anyagot; jelen állapotában ugyanis egy szárnypróbálgató író "összegyűjtött műveinek" benyomását kelti. Hiába a sok minőségi mondat, ha a fokozatosan épülő szövegkohézió sokszor még oldalakon át sem tart ki, nemhogy egy egész kötetet meg tudna tölteni. S talán ez az, amit nemcsak róla, hanem a legtöbb fiatal prózaíróról is elmondhatnánk.

JAK, 2013, 135 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.