Könyv

Szil Ágnes: Tangram

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. október 19.

Könyv

A Mr. Sale öltönyüzlet és a József Attila Kör által közösen alapított JAKkendő-díj - melynek új pályázatát nemrég írták ki - első nyertesének kötetét minőségi látleletnek is tekinthetjük a fiatal magyar próza helyzetéről.

A Tangram Szil Ágnes szépirodalmi debütációja; fordításai és esszéi már jelentek meg könyv alakban is.

A néhol csak egyetlen hosszabb mondatból álló, máshol két-három oldalas szövegeket a férfi- és párkapcsolat-tematika tartja össze. Legyen szó akár családról, egyetemről, munkáról, művészetről, szórakozásról, mindent a magány és a másikban való feloldódás lehetősége szempontjából láttat a szerző. Címek helyett számok és kezdőszavak alapján azonosíthatjuk be a 87 variatív írást: van itt női és férfi narrátor, omnipotens elbeszélő és esszencialista, keleties meditatív bölcsesség is, különböző történelmi, irodalmi, mitológiai, közelmúltbeli és jelenkori terekbe helyezve az apró történeteket.

Szil Ágnes prózaírói tehetsége leginkább a rendkívül sűrű mondatokban ("A magáévá tenne, de én a sajátom akarok maradni.") és a láttatóan tömör kifejezésekben ("belebújt szöszgöbös, pici kabátjába") mutatkozik meg, melyek mindegyikére jellemző egyfajta éles női tekintet és már-már kegyetlen igazmondási vágy ("Az eszével tudja, hogy nő vagy, a hormonjaival érzékeli, ugyanakkor zavaróan nem vagy az anyja.").

Ami a rövid szövegek előnyére, az a kötet hátrányára válik: a díjon kívül szinte semmi apropót nem találni, ami indokolhatná ezen írások egy könyvben való megjelenését. Érdemesebb lett volna ciklusokra bontani az anyagot; jelen állapotában ugyanis egy szárnypróbálgató író "összegyűjtött műveinek" benyomását kelti. Hiába a sok minőségi mondat, ha a fokozatosan épülő szövegkohézió sokszor még oldalakon át sem tart ki, nemhogy egy egész kötetet meg tudna tölteni. S talán ez az, amit nemcsak róla, hanem a legtöbb fiatal prózaíróról is elmondhatnánk.

JAK, 2013, 135 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."