Sztár és unterman - Zenthe Ferenc (1920-2006)

Könyv

Stramm színész volt. Imponálóan jól bírta a sorozatok terhét.
Más, hasonlóan önérzetes színész meglehet, belerokkant volna abba, hogy a nyugdíjas Taki bácsival, a rádiós Szabó család Kárpáthy Zoltánjával vagy épp Eke Mátéval azonosítja a nagyközönség, ám Zenthe Ferenc lebírhatatlan férfibájjal mosolyogta keresztül magát egész pályafutásán. Jó szívvel kölcsönözte oda derűs lényét megannyi csiriz- és enyvszagú szerep számára, s ebben alighanem igaza volt: a színész ugyanis azért játszik, hogy szeressék. 't pedig nagyon szerették hosszú-hosszú évtizedeken át.

*

Az ötvenes évek filmjeiben tűnt fel, amikor a kultúrpolitika seregnyi ártatlan, tiszta arcot használt el a maga piszkos céljaira. Fölöttébb balesetveszélyes üzem volt ez: utóbb az elhasznált színészek közül olyik öngyilkos lett vagy elitta az egészségét, míg mások disszidáltak, esetleg itthon szorultak a perifériára. Zenthe Ferenc megingás nélkül talpon maradt, igaz, szerencséje is volt, hiszen az első szerepét követő (Rákóczi hadnagya, 1953) valódi filmszínészi kiugrását egy szinte teljességgel politikamentes vígjátéknak (2x2 néha 5, 1954) köszönhette, amelyben ellenségek nem is akadtak, mindössze csak leküzdendő hibák. Karcos kettőse az izgalmas Ferrari Vilcsivel máig élvezhetővé teszi e filmet, még ha dalolásukhoz mások (Vámosi János és Vass Éva) is biztosították a hangzóanyagot. Később még számos jobb-rosszabb vígjátékban szerepelt, így például az 1957-es üde Csendes otthon címűben vagy az 1959-es Fapados szerelemben, rendszerint ugyanazt az egy, mindenkor derék, jó kedélyű és szeretetre méltó férfit alakítva. Ilyesformán lovagolt be 1963-ban a honi televíziótörténetbe is, mint az első igazi sorozatsztár, a hamisítatlan magyar tulipános Fanfan, valahonnan Siklós környékéről. Ez a tagadhatatlanul kissé szegényes sorozat azután több nemzedék serdülő ifjúságát látta el a kaland ártatlan illúziójával, meg persze példaképpel is.

A hatvanas évek múltával Zenthe Ferencet elkerülték a jelentősebb filmszerepek, s csak az 1983-as remek Jób lázadásában nyílt módja bizonyítani azt, hogy arca megtépázott öreg zsidóként legalább annyira hiteles, mint amilyen ifjú zeneszerzőként, pilótaként vagy kuruckapitányként volt. Ha bánta is a filmszerepek elmaradását, nem mutatta, annál is kevésbé, hiszen mindvégig elsősorban színházi színésznek tartotta magát. Hétévnyi vidéki színészkedést követően, 1952-ben szerződött a Madách Színházhoz, s mindhalálig ki is tartott választott társulata mellett. A Madách Színházban évtizedeken át valódi, zabolázhatatlan színészóriások között kellett bizonyítania, hiszen egy színpadon mozgott Pécsi Sándorral, Kiss Manyival, Márkus Lászlóval vagy épp az ugyancsak 1952 óta tag Psota Irénnel. És Zenthe bizonyított, mert jóllehet a Madáchban sosem ő volt a sztár, hamar megbízható, jó színész vált belőle, afféle nélkülözhetetlen csapatjátékos, aki nagy ziccerek nélkül is észrevehetővé tudta tenni magát. Ha kellett, föladta a poént, s ha úgy hozta a szereposztás, beérte néhány mondattal is. Kicsit színészi önmagát adta akkor is, amikor Gált, az örökös másodhegedűst játszotta Molnár Ferenc Játék a kastélyban című pazar színházi anekdotájában valamikor a nyolcvanas évek közepén. Gál zsörtölődve, de fegyelmezett alárendelődéssel tűrte életfogytig társszerzője, az ötletesebb Turai elménckedéseit, Zenthe Ferenc pedig a színészi alázat mintaképeként segítette át estéről estére az akkor már halálos beteg Márkus Lászlót szerepének buktatóin, mind gyakoribbá váló nyílt színi memóriazavarain.

*

Idős korának legemlékezetesebb szerepét egy kétségtelenül hanyagmód összegányolt televíziós sorozatban játszotta, amely mindazonáltal új tápot adott jól megérdemelt népszerűségének. Elpusztíthatatlan kedélyével és derűs tekintetével Zenthe Ferenc lakótelepi nyugdíjasként is pátriárkai bölcsességet sugárzott magából, s ezt a lenyűgöző hatást a szájába adott, panelelemekből összerótt mondatok sem tudták lerontani. Csak egyetlen hatalmas baj volt vele: bizony, nem igazán hasonlított egyik idős falszomszédunkra sem, nem hasonlított az istennek se! Mert morgolódó Taki bácsikkal tele lehetett ugyan az ország, de a szeretnivaló öreg Zenthe Ferencből csak egy volt. Most pedig vesztünkre már az az egy sincs többé!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?