Tényleg ő – Havas Henrik: Én vagyok

Könyv

A címlapon méretes hallal pózol, tehát Havas Henrik nyilvánvalóan horgásznak is remek. De hát hogyisne lenne ő nagyszerű bármiben?
false

„Felmért. […] Tudtam, hogy értékeli a hajamat, azt a félhosszú frizurát, amit a nap nyáron kiszív, és ettől egy kicsit olyan, mintha melírozták volna. Az arcom egy durcás kamaszéra emlékeztet. Sajnos Anna túlságosan messziről néz ahhoz, hogy láthatná a szempilláimat. Hosszúak a combjaim és a lábszáraim is, a testem csupasz, csak a két apró mellbimbóm környékén van néhány szőrszál. A kezeim szépek, az ujjaimat bármelyik zongoraművész elirigyelhetné, a körmeim a manikűrösöm szerint hibátlanok.”

A Madeirán nyaraló Havas Henrik leltározza ily elégedetten saját megjelenését, amely a napfürdőző médiaszemélyiség vélelme szerint éppen rabul ejtette a vele párhuzamosan strandoló svéd hölgy érzékeit. Magában később verset is ír az ismeretlen nőnek, akivel már az első pillanatban egy hullámhosszon érezhette magát, hiszen mindketten Charles Bukowski könyvét hozták el a nyaralásra. Ez utóbbi azért is fontos, hiszen Bukowski kitüntetett jelentőséggel bír Havas számára (tőle van a kötet mottója), akárcsak Truman Capote vagy Thomas Mann, akiktől még idéz is a könyveit diktáló celeb: többször is, igaz, néha ugyanazt. Merthogy Havas bizony olvasta e szerzőket (de legalábbis ismeri a nevüket), s ennek önfeledt, már-már gyermeki büszkesége jól belesimul a zömmel önéletrajzi szövegekből összeállított kötet egész irályába. Hiszen a történetek hol érintőlegesen, hol a kiismerhetőségig poentírozottan rendre az önmagával elégedett Havas Henriket állítják elénk, egészen a humortalan paródiáig fokozva a képernyőről oly jól ismert önteltséget. A szerzőbe szerelmesek a nők és kóstolgatják a meleg férfiak (köztük egy felismerhetően körülírt kolléga), diákvetélkedőket nyer, történelmi tudása sorozatosan ámulatot és/vagy megütközést kelt a környezetében, ráadásul „piszok jól” táncol, s ahogyan azt Csernus doki többször idézett mondata is bizonyítja: „Maga van olyan rafinált, hogy a Rorschach-tesztet is átbassza.” Szóval: „nincs mese, én egy zseni vagyok.”

Egy egész öttized tiszakata – lövi be az olvasó a szintet az írásban kifejtett naiv öntömjénezés elfogadott mértékegységét alkalmazva, s egyszersmind fejet hajtva Havas intakt önazonossága előtt. Melynek értelemszerűen a magabiztos tárgyi tévedések sora is elmaradhatatlan részét alkotja, be-becsúszva az önéletrajzi elbeszélésekbe. Ezek közül a történetekbe ágyazott tévedések a legérdekesebbek, mondjuk a szabadságos Havas honvéd vasúti találkozása a megnevezetlen, de jól beazonosítható Sulyok Máriával: 1969 karácsonyán, sorozatos visszautalásokkal a Macskajáték pesti színházi előadására, amelyet az idős művésznőre oly megnyerő hatást tévő ifjú ember még a bevonulása előtt látott. Nos, a Macskajáték budapesti bemutatója 1971 tavaszán volt, ahogyan természetesen az sem stimmel, hogy az MSZMP 1985-ös kongresszusának fő kérdése az volt, „szakad-e a párt”. Ám ez utóbbi passzusból figyelemreméltóbb a múltba visszarévedő Havas önjellemző sztorija: miként is mérlegelte, ugyan ne vágja-e nyakon a közelében álló Kádár Jánost?

„Naplókból, önéletrajzi írásokból, novellákból, feljegyzésekből összerakta és szerkesztette Körössi P. József” – olvashatjuk a kötet elején a különösen áldozatos kiadói gondoskodásról árulkodó szöveget. Nyaralási beszámolók, gyermekkori emlékek (ezek a könyv legérdekesebb, bár sokszor összefüggéstelen szakaszai), katonatörténetek 30 (!!!) oldalon, valamint két öninterjú a kitárulkozó és már-már önkínzó őszinteség olyan bámulatos megnyilvánulásaival, mint amilyen az a hosszabb maszturbációtematika, amelynek a végén persze megtudjuk, hogy Havas Henrik soha: egyszer ugyan megpróbálta, de elunta…

S ez még mind semmi, hiszen riportkötetek reszli témái is összesöpörtettek a fiók, helyesebben a diktafon mélyéről, újfent rávilágítva a Havas-kötetek alapproblémájára: a mindentudás, a mindenhez értés gyermeki illúziójára, amelyet szerencsés lenne kinőni. Vagy ha az már nem lehetséges, hát legalább a nyomdafestéktől távol megőrizni a magunk legbensőbb titkának.

Havas Henrik tévéműsoráról nemrég írt kritikánk itt olvasható.

Noran Libro, 2013, 299 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.