Történelem és mozitudat (A Glamourról)

  • Bikácsy Gergely
  • 2000. december 21.

Könyv

Ez az - elismerem - kissé erőltetett címjáték jutott eszembe Kovács Éva szociológiai vértezettségű vitairata olvastán (A hinta szédülete, Magyar Narancs, 2000. november 30.). A vitairat logikus és pontos: szerzője láthatóan nemcsak tájékozott a történelemben, politikában, a magyar kultúrában és ezeknek összefüggéseiben, hanem vitázni is tud. Szigorúan következetes: nem tetszett neki a Glamour című film, és ezt keményen, történelmi logikával megindokolja.
Ez az - elismerem - kissé erőltetett címjáték jutott eszembe Kovács Éva szociológiai vértezettségű vitairata olvastán (A hinta szédülete, Magyar Narancs, 2000. november 30.). A vitairat logikus és pontos: szerzője láthatóan nemcsak tájékozott a történelemben, politikában, a magyar kultúrában és ezeknek összefüggéseiben, hanem vitázni is tud. Szigorúan következetes: nem tetszett neki a Glamour című film, és ezt keményen, történelmi logikával megindokolja.

Úgy beszél a Glamour című filmről, mintha nem filmről beszélne, mintha egy Glamour című társadalomtudományi opus (könyv vagy tanulmány) hiányaira és hibáira hívná fel a figyelmet. A vitairat szerzőjének magabiztos, sőt ellentmondást nem tűrő a hangja. Kissé humortalan, vagy az akar lenni (sikerült neki).

Azon túl, hogy jobban szeretem azt, akivel megesik, hogy olykor önmagával sem ért egyet, éppen ez hökkent meg: hogy mintha a Glamour az ő szemüvegével nézve nem fikciós játékfilm volna, hanem történelmi dokumentum, társadalomtudományi opus. Magam csak abban vagyok biztos, hogy a Glamour nem történelmi tanulmány, minden másban viszont gyötör a bizonytalanság. A februári filmszemlén például tetszett Gödrös filmje, de lehet, hogy újból végignézve most kicsit kevésbé tetszene. Ám akkor sem azért, amiért Kovács Éva elutasítja. "Nem lú ez, hanem szobor" - mondta Medgyesy a lóábrázolásának hitelességét vitató látogatóknak. Egy műalkotás hitelessége - hát ez nehéz dolog, s ezért tán az esztétika ravaszabb dolog, mint a társadalomtudományok. A műalkotás hitelessége ugyanis egészen bonyolult kapcsolatban áll a valóság realitásával. Függ is tőle, meg független is tőle. Az alkotó saját világot akar teremteni, s ezt kell hitelessé tennie.

Maradjunk közel témánkhoz. Benigni híres filmje, Az élet szép nem azért hamis-hamiskodó, mert a náci megsemmisítő táborok valóságában "semmi sem úgy volt", hanem azért, mert a film vállalt stílusa, egész művészi univerzuma, fikciós világa nem következetes, csúszkál, eltéved, és olykor felbukfencezik a humor és az abszurd rögös útjain. Ezért jobb film a francia-román Életvonat. Legalábbis szerintem. Mások szerint meg jobb Az élet szép - és mindkét vélemény mindenfélével érvelhet, de a legkevésbé a történelmi valóság hitelességével. (Ezzel egyébként érdekes összeállításban foglalkozott nemrég a Café Bábel.) A napfény íze is nagy vitákat váltott ki, hosszú hetekig jelentek meg a pro és kontra vélemények a Népszabadságtól a Filmvilágig. E vita is szolgált olyan tanulsággal, hogy másként néz az ember dokumentumfilmet meg fikciós filmet, más igényünk lehet történelemkönyv és játékfilm befogadásakor (elutasításakor).

Kovács Éva szociológusi-történészi alapozású hozzászólásából a társadalomtudományok bizonyító vagy bizonyítani vágyó hangja csendül ki. A művészetkritika, legyen az impresszionista élménykritika vagy egzaktabbul "szövegelemző" fajta, másként közelíti meg a tárgyát.

Bizonyítani - ellentétben a tudomány művelőivel vagy a jogászokkal - nem tudhat, nem feladata. Bizonyítani, adatokkal, tényekkel csak egy tudományos vagy ismeretterjesztő munka célja lehet, meg az erről az ismeretterjesztő munkáról szóló bírálatok célja. Ehelyett felhívhatja a figyelmet a Glamour képi világának tudatos túlfényezettségére, meg hogy miféle ironikus többlete van, a zene szemérmetlen pátoszára, a családregény mesei képeskönyvjellegére. Segítheti a nézőt eligazodni a nevetséges és a fenséges közt húzódó keskeny mezsgyén.

Eizenstein majd egész életében a "tudomány és művészet" szintézisét vallotta, hogy e szintézist a jövő filmje valósítja meg. A jövő filmje eljött, van benne mindenféle ostobaság, hamisság és nagyszerűség, de a tudomány és művészet szintézisét már rég nem akarja megvalósítani. Bölcs önmérséklet. Szintézis helyett jó, ha művészetnek, lírának lehet látni a mozi néhány percét.

"A líra logika, de nem tudomány" - mondta József Attila, aki szerette az értelmes paradoxonokat. A filmről meg már elfeledtem, ki mondta, talán B. Nagy László valamikor, hogy ott nem a fogalmi, de a "látvány logikája" a legfontosabb.

A Glamourban a látvány glamouros-giccsparódiás: családregény is, történelmi képeskönyv is meg ezeknek egyúttal önironikus kommentárja. Jó léha film. Minden másképpen van, sugallja. Ilyet nem sugallhatna egy komoly és felelős társadalomtudományi munka, de a film (meg a regény meg a líra) pofátlanul megteheti - ez a különbség köztük meg a tudomány között.

Bikácsy Gergely

(E-mail: amarcord [at] c3 [dot] hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.