Könyv

Turi Tímea: Jönnek az összes férfiak

  • Fehér Renátó
  • 2013. április 7.

Könyv

Turi Tímea Jönnek az összes férfiak című kötetében egyszerre szembesülünk versszakmai és magánéleti kérdésekkel. A beszéd, nyelv, töredékesség fogalmainak elemzése miatt a kötet első negyedében inkább a legjobb értelemben vett agyalós versek a jellemzőek, ám ez nem kizárja, csupán késlelteti, hogy a megindított tektonikus mozgások földrengéssé fokozódjanak a későbbiekben.
Ami összefügg a beszélő technikai kérdésekről szóló, megújuló, inspiráló kételyével. A megszólalás személyességének, intimitásának kimérhetősége hordozza a kötet fő konfliktusforrását, programját. "Ha őszinte akarok lenni, épp arra kellene válaszolnom, / hogy őszinte akarok-e lenni" - e kérdés felől pedig mind megtervezett kiismerhetetlenként, mind lelkesült kitárulkozóként írni túl könnyűnek látszik. Ám a Turi által teremtett Énben a nélkülözhetetlen alkotói fegyelmezettség mellett jelen van a fojtogató érzelmi szigorúság, az engesztelhetetlen megfontoltság is. E versvilág legnagyobb erénye, hogy egy létállapotot egyszerre ír le intellektuális feladványként és nagyon életszerű, gyakorlati döntéshelyzetként. A vallomásosság e szokatlan, analizált változata mellett kijózanító iróniával kerül terítékre a testiség mint a kritika másik mantrája: "Beszéljek a testedről? Mindenki ezt akarja." A kötet szerkezete olyan fotómozaikra emlékeztet, melyben minden elem is önálló kép, ám ez az aprólékosság a könyv utolsó harmadára néhol az önismétlés gyanúját ébreszti.

Feltűnően sok az emlékezetes sor, mondat, amelyeket fejben tartani, cipelni és leginkább megvitatni kell. Ez a költészet hitelesen képes beszélni olyan érzelmi szituációkról, amikről már kamaszkorunkban is gondoltunk valamit, csak nem volt kellő tapasztalatunk és önreflexiónk rákérdezni, átlátni: "elégedettséggel tölt el, hogy már nem vagyok / kamasz, ez fedezet gúnyos mosolyokra."

Kalligram, 2013, 120 oldal, 1805 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.