Könyv

Turi Tímea: Jönnek az összes férfiak

  • Fehér Renátó
  • 2013. április 7.

Könyv

Turi Tímea Jönnek az összes férfiak című kötetében egyszerre szembesülünk versszakmai és magánéleti kérdésekkel. A beszéd, nyelv, töredékesség fogalmainak elemzése miatt a kötet első negyedében inkább a legjobb értelemben vett agyalós versek a jellemzőek, ám ez nem kizárja, csupán késlelteti, hogy a megindított tektonikus mozgások földrengéssé fokozódjanak a későbbiekben.
Ami összefügg a beszélő technikai kérdésekről szóló, megújuló, inspiráló kételyével. A megszólalás személyességének, intimitásának kimérhetősége hordozza a kötet fő konfliktusforrását, programját. "Ha őszinte akarok lenni, épp arra kellene válaszolnom, / hogy őszinte akarok-e lenni" - e kérdés felől pedig mind megtervezett kiismerhetetlenként, mind lelkesült kitárulkozóként írni túl könnyűnek látszik. Ám a Turi által teremtett Énben a nélkülözhetetlen alkotói fegyelmezettség mellett jelen van a fojtogató érzelmi szigorúság, az engesztelhetetlen megfontoltság is. E versvilág legnagyobb erénye, hogy egy létállapotot egyszerre ír le intellektuális feladványként és nagyon életszerű, gyakorlati döntéshelyzetként. A vallomásosság e szokatlan, analizált változata mellett kijózanító iróniával kerül terítékre a testiség mint a kritika másik mantrája: "Beszéljek a testedről? Mindenki ezt akarja." A kötet szerkezete olyan fotómozaikra emlékeztet, melyben minden elem is önálló kép, ám ez az aprólékosság a könyv utolsó harmadára néhol az önismétlés gyanúját ébreszti.

Feltűnően sok az emlékezetes sor, mondat, amelyeket fejben tartani, cipelni és leginkább megvitatni kell. Ez a költészet hitelesen képes beszélni olyan érzelmi szituációkról, amikről már kamaszkorunkban is gondoltunk valamit, csak nem volt kellő tapasztalatunk és önreflexiónk rákérdezni, átlátni: "elégedettséggel tölt el, hogy már nem vagyok / kamasz, ez fedezet gúnyos mosolyokra."

Kalligram, 2013, 120 oldal, 1805 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.