Könyv

Turi Tímea: Jönnek az összes férfiak

  • Fehér Renátó
  • 2013. április 7.

Könyv

Turi Tímea Jönnek az összes férfiak című kötetében egyszerre szembesülünk versszakmai és magánéleti kérdésekkel. A beszéd, nyelv, töredékesség fogalmainak elemzése miatt a kötet első negyedében inkább a legjobb értelemben vett agyalós versek a jellemzőek, ám ez nem kizárja, csupán késlelteti, hogy a megindított tektonikus mozgások földrengéssé fokozódjanak a későbbiekben.
Ami összefügg a beszélő technikai kérdésekről szóló, megújuló, inspiráló kételyével. A megszólalás személyességének, intimitásának kimérhetősége hordozza a kötet fő konfliktusforrását, programját. "Ha őszinte akarok lenni, épp arra kellene válaszolnom, / hogy őszinte akarok-e lenni" - e kérdés felől pedig mind megtervezett kiismerhetetlenként, mind lelkesült kitárulkozóként írni túl könnyűnek látszik. Ám a Turi által teremtett Énben a nélkülözhetetlen alkotói fegyelmezettség mellett jelen van a fojtogató érzelmi szigorúság, az engesztelhetetlen megfontoltság is. E versvilág legnagyobb erénye, hogy egy létállapotot egyszerre ír le intellektuális feladványként és nagyon életszerű, gyakorlati döntéshelyzetként. A vallomásosság e szokatlan, analizált változata mellett kijózanító iróniával kerül terítékre a testiség mint a kritika másik mantrája: "Beszéljek a testedről? Mindenki ezt akarja." A kötet szerkezete olyan fotómozaikra emlékeztet, melyben minden elem is önálló kép, ám ez az aprólékosság a könyv utolsó harmadára néhol az önismétlés gyanúját ébreszti.

Feltűnően sok az emlékezetes sor, mondat, amelyeket fejben tartani, cipelni és leginkább megvitatni kell. Ez a költészet hitelesen képes beszélni olyan érzelmi szituációkról, amikről már kamaszkorunkban is gondoltunk valamit, csak nem volt kellő tapasztalatunk és önreflexiónk rákérdezni, átlátni: "elégedettséggel tölt el, hogy már nem vagyok / kamasz, ez fedezet gúnyos mosolyokra."

Kalligram, 2013, 120 oldal, 1805 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.