Könyv

Pernye András: Budapest hangversenytermeiben. Válogatott zenekritikák 1959-1975

  • - csont -
  • 2013. április 7.

Könyv

Kicsit olyan ez a könyv, mintha tömegsírból szólna. Volt egyszer egy Kádár-korszak, volt benne egy Magyar Nemzet nevű napilap, és volt egy zenekritikus ("civilben" zenetudós - és ez fontos mozzanat!), aki hetente közölt remek stílusú, okos, nem csupán napi érdekű, a hallgatóságot erősen orientáló beszámolókat.

Pernye András intézmény volt; már akkor is, mielőtt az egész ország megismerte volna a Ki mit tud? zsűrijéből. Persze nem kérdés, hogy ismertségét (és harsány sikerét) legkivált epés nyelve biztosította, ő aztán tényleg nem ismert semmiféle tekintélyt, és többek közt ez adta kritikusi autoritását, ma azt mondanánk: hitelét. Jellemző, hogy Pernyét sokszor önmagáért is olvasták, azok is, akik még életükben nem voltak koncerten.

Kritikusként rabja maradt a Lukács-féle esztétikának. Az előadó-művészetet nem tekinti önállónak, mivel csak "másodlagos" esztétikai jelenség, hiszen az első a mű, és annak "valóságos jelentése". Eszerint létezik egyetlen ilyen jelentés, és ez nagyjából ugyanaz, amit Lukács a realizmusnak tulajdonított, mely a valóság objektíve helyes tükrözése. De hogy mi lenne a mű egyetlen jelentése, azt persze nem tudhatjuk meg. Lévén, hogy nem létezik.

Mindez nem akadályozta meg abban, hogy ha valóban öntörvényű művésszel került szembe, részben meghaladja elgondolásait; a Szvjatoszlav Richterről szóló beszámolók tartoznak ide elsősorban. Ilyenkor persze nincs gúny; lázasan osztja meg olvasóival a katarzis örömét.

Ma a múlt egy fontos emlékeként olvashatjuk e cikkeket, valamint érdekes zenetörténeti dokumentumokként. Maga Pernye szkeptikus volt: azt gondolta, a kritika nem befolyásol semmit, és eltűnik az idők szakadékában, már a megírás utáni órákban. De ebben tévedett.

Válogatta, szerkesztette és az utószót írta: Mikusi Balázs. Gondolat, 2012, 411 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."