Könyv

Pernye András: Budapest hangversenytermeiben. Válogatott zenekritikák 1959-1975

  • - csont -
  • 2013. április 7.

Könyv

Kicsit olyan ez a könyv, mintha tömegsírból szólna. Volt egyszer egy Kádár-korszak, volt benne egy Magyar Nemzet nevű napilap, és volt egy zenekritikus ("civilben" zenetudós - és ez fontos mozzanat!), aki hetente közölt remek stílusú, okos, nem csupán napi érdekű, a hallgatóságot erősen orientáló beszámolókat.

Pernye András intézmény volt; már akkor is, mielőtt az egész ország megismerte volna a Ki mit tud? zsűrijéből. Persze nem kérdés, hogy ismertségét (és harsány sikerét) legkivált epés nyelve biztosította, ő aztán tényleg nem ismert semmiféle tekintélyt, és többek közt ez adta kritikusi autoritását, ma azt mondanánk: hitelét. Jellemző, hogy Pernyét sokszor önmagáért is olvasták, azok is, akik még életükben nem voltak koncerten.

Kritikusként rabja maradt a Lukács-féle esztétikának. Az előadó-művészetet nem tekinti önállónak, mivel csak "másodlagos" esztétikai jelenség, hiszen az első a mű, és annak "valóságos jelentése". Eszerint létezik egyetlen ilyen jelentés, és ez nagyjából ugyanaz, amit Lukács a realizmusnak tulajdonított, mely a valóság objektíve helyes tükrözése. De hogy mi lenne a mű egyetlen jelentése, azt persze nem tudhatjuk meg. Lévén, hogy nem létezik.

Mindez nem akadályozta meg abban, hogy ha valóban öntörvényű művésszel került szembe, részben meghaladja elgondolásait; a Szvjatoszlav Richterről szóló beszámolók tartoznak ide elsősorban. Ilyenkor persze nincs gúny; lázasan osztja meg olvasóival a katarzis örömét.

Ma a múlt egy fontos emlékeként olvashatjuk e cikkeket, valamint érdekes zenetörténeti dokumentumokként. Maga Pernye szkeptikus volt: azt gondolta, a kritika nem befolyásol semmit, és eltűnik az idők szakadékában, már a megírás utáni órákban. De ebben tévedett.

Válogatta, szerkesztette és az utószót írta: Mikusi Balázs. Gondolat, 2012, 411 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.