Könyv

Pernye András: Budapest hangversenytermeiben. Válogatott zenekritikák 1959-1975

  • - csont -
  • 2013. április 7.

Könyv

Kicsit olyan ez a könyv, mintha tömegsírból szólna. Volt egyszer egy Kádár-korszak, volt benne egy Magyar Nemzet nevű napilap, és volt egy zenekritikus ("civilben" zenetudós - és ez fontos mozzanat!), aki hetente közölt remek stílusú, okos, nem csupán napi érdekű, a hallgatóságot erősen orientáló beszámolókat.

Pernye András intézmény volt; már akkor is, mielőtt az egész ország megismerte volna a Ki mit tud? zsűrijéből. Persze nem kérdés, hogy ismertségét (és harsány sikerét) legkivált epés nyelve biztosította, ő aztán tényleg nem ismert semmiféle tekintélyt, és többek közt ez adta kritikusi autoritását, ma azt mondanánk: hitelét. Jellemző, hogy Pernyét sokszor önmagáért is olvasták, azok is, akik még életükben nem voltak koncerten.

Kritikusként rabja maradt a Lukács-féle esztétikának. Az előadó-művészetet nem tekinti önállónak, mivel csak "másodlagos" esztétikai jelenség, hiszen az első a mű, és annak "valóságos jelentése". Eszerint létezik egyetlen ilyen jelentés, és ez nagyjából ugyanaz, amit Lukács a realizmusnak tulajdonított, mely a valóság objektíve helyes tükrözése. De hogy mi lenne a mű egyetlen jelentése, azt persze nem tudhatjuk meg. Lévén, hogy nem létezik.

Mindez nem akadályozta meg abban, hogy ha valóban öntörvényű művésszel került szembe, részben meghaladja elgondolásait; a Szvjatoszlav Richterről szóló beszámolók tartoznak ide elsősorban. Ilyenkor persze nincs gúny; lázasan osztja meg olvasóival a katarzis örömét.

Ma a múlt egy fontos emlékeként olvashatjuk e cikkeket, valamint érdekes zenetörténeti dokumentumokként. Maga Pernye szkeptikus volt: azt gondolta, a kritika nem befolyásol semmit, és eltűnik az idők szakadékában, már a megírás utáni órákban. De ebben tévedett.

Válogatta, szerkesztette és az utószót írta: Mikusi Balázs. Gondolat, 2012, 411 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.