Könyv

"Köszönöm és viszontlátásra"

Uladzimir Nyakljajeu: Kandúr a zsákban

  • - bán -
  • 2013. június 16.

Könyv

A cím egy anekdota csattanója, melyet az ügyében eljáró KGB-s mesélt el a szerzőnek. A nyomozó kisfia hazamegy az óvodából, és lelkendezve meséli: "Képzeld, apu, ma angolul tanultunk!" "Remek. És milyen szavakat tanultatok??" "Gyjákuj i da pabacsennya!". Azaz "köszönöm és viszontlátásra!" - de belorusz nyelven.

Mi sem jellemezhetné jobban Nyakljajeu vállalkozását, aki a voltaképpen megsemmisített nyelvén próbál meg irodalmat művelni. Eddig egyetlen belorusz szerzővel találkozhattunk, de a rendkívül felzaklató II. világháborús regényeivel híressé lett Vaszil Bikov többnyire azért oroszul írt. (Szép emléket állít neki Nyakljajeu A dongó és a vándor című elbeszélésében.) Bikov világa sprőd, szinte borostás, míg pályatársa derűsebb, olykor egészen harsány, mint például a címadó, kicsit hoffmanni-bulgakovi ihletésű elbeszélésben, melyben egy Artúr nevű, szép farkú kandúr lesz Belaruszban az Állam Új Vezetője. A szatíra félreérthetetlenül Lukasenkát célozza, szellemesen, burleszk hangütéssel.

A kötet legmélyebb írásai a Juka tornya és a Miron és Miron. A szürrealista látáshoz itt mélységes melankólia társul. Senki sem tudja - talán ő maga sem -, miért akar Juka égig érő tornyot építeni. A céltalan vállalkozás szépsége mégis mindenkit megrészegít a faluban, a nagyszerű novella chagalli karnevállal zárul. A két Miron, apa és fia családregénnyé duzzadó történetét a csecsemő Miron szemszögéből meséli el a szerző, ártatlanul, mégis kegyetlen tisztánlátással. Kitűnő írót fedeztünk fel.

Fordította Bárász Péter. Ab Ovo Kiadó, 2013, 219 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.