Lemez

Presser dörmög, Ady tehenészik

Varró Dániel-Kosbor Trió-Rudolf Péter: Boci boci

  • - urfi -
  • 2012. december 29.

Könyv

Varró stílusgyakorlatai nem melléktermékei a költészetének, hanem annak lényegét mutatják fel - és talán legsikerültebb darabjait is. Mint tudjuk, a Bögre azúrban tűntek fel a Boci, boci, tarka átiratai különböző elődök és kortársak modorában, Balassitól Karafiáthig. A gyűjtemény azóta bővült, és Varró továbbra is e sokféle költői világok értő és pimasz olvasójának mutatja magát.


 

Varró megzenésítése kétségkívül jó biznisznek tűnik, mégsem (csak) erről lehet szó. Hiszen ezek az intertextuális játékok bár elsöprően szellemesek, és sokszor a megidézett alapszövegek nélkül is élvezhetők, azért azt nem mondhatnánk, hogy Varró legeladhatóbb és legkönnyebben befogadható munkái, pláne a gyerekek körében. A Kosbor 1987 óta játszik "versalapú etno-kamarazenét", tehát nagyon is kézre állt neki a feladat: az irodalmi mellé zenei játékot társítani. Rutinosan és kedélyesen dolgozza fel a puskinos változatot oroszosan, az adysat "csehtamásosan". Végig jól mulatunk, de a zene – a szövegekkel ellentétben – mindig csak a felszínig jut el: Tóth Árpád bocizása presseresen dörmög, a bazmegelős Térey-rap meg nemcsak felületes, de kifejezetten gyermeteg is. Ugyanez igaz Rudolf Péter versmondására, bár a Pilinszky földöntúli dikciójában elővezetett tehéndráma akkor is ellenállhatatlanul vicces, ha a paródia eszköztára szegényes.

Gryllus Kiadó, 2012, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.