Könyv

Vida Gábor: A kétely meg a hiába

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 11.

Könyv

A cím a kötet leginkább zavarba ejtő novellájából származik, azon belül is egy töredékekben elmormolt imából, aminek viszont már az első soránál tudható, hogy ez az ima bizony nem óv meg minket az eljövendő tragédiától.

Az ittas gazda könnyű préda, egy medvének meg pláne. Ha ezek után viszont azt gondolnánk, hogy a továbbiakban majd ez lesz - véres, világszéli tragédiák és az istenadta nép szenvedése -, akkor bizonyosan túl korán ítélünk. Vida kötete sokszínű, műfaját, zsánerét csak keresgélő válogatás; mintha nem lett volna más szerkesztői elv azon túl, hogy összegyűlt tizenegy, kétségkívül közlésre termett szöveg.

A fülszöveg tanúsága szerint a könyv egyes "történetei szándékoltan nem állnak össze regénnyé, bár egyazon világ darabjai". Hogy a szövegek egymástól függetlenül is értelmezhető, önmagukban működő darabok, és valóban nem érződik a novellák összefűzésének kényszere, határozottan üdítőnek mondható, ám hogy kifejezetten egyazon világot jelenítenének meg, az már kétséges. Egy-egy farkas- és medvetörténet egzisztencialista humortalansága nehezen tud összekacsintani a sportnovellák pajkos-szerelmes hangvételével, és leginkább azért nem, mert utóbbiak nyelve sokkal pontosabb, őszintébb, ezek a kötet legkiemelkedőbb pontjai. És akkor még nem beszéltünk a nyitó és záró nőtörténetről és posztmodern körözéséről a történet előtti térben - pedig végképp felborítják a kötet epikájáról alkotott elképzelésünket.

Magvető, 2012, 152 oldal, 2490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.