Könyv

Vida Gábor: A kétely meg a hiába

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 11.

Könyv

A cím a kötet leginkább zavarba ejtő novellájából származik, azon belül is egy töredékekben elmormolt imából, aminek viszont már az első soránál tudható, hogy ez az ima bizony nem óv meg minket az eljövendő tragédiától.

Az ittas gazda könnyű préda, egy medvének meg pláne. Ha ezek után viszont azt gondolnánk, hogy a továbbiakban majd ez lesz - véres, világszéli tragédiák és az istenadta nép szenvedése -, akkor bizonyosan túl korán ítélünk. Vida kötete sokszínű, műfaját, zsánerét csak keresgélő válogatás; mintha nem lett volna más szerkesztői elv azon túl, hogy összegyűlt tizenegy, kétségkívül közlésre termett szöveg.

A fülszöveg tanúsága szerint a könyv egyes "történetei szándékoltan nem állnak össze regénnyé, bár egyazon világ darabjai". Hogy a szövegek egymástól függetlenül is értelmezhető, önmagukban működő darabok, és valóban nem érződik a novellák összefűzésének kényszere, határozottan üdítőnek mondható, ám hogy kifejezetten egyazon világot jelenítenének meg, az már kétséges. Egy-egy farkas- és medvetörténet egzisztencialista humortalansága nehezen tud összekacsintani a sportnovellák pajkos-szerelmes hangvételével, és leginkább azért nem, mert utóbbiak nyelve sokkal pontosabb, őszintébb, ezek a kötet legkiemelkedőbb pontjai. És akkor még nem beszéltünk a nyitó és záró nőtörténetről és posztmodern körözéséről a történet előtti térben - pedig végképp felborítják a kötet epikájáról alkotott elképzelésünket.

Magvető, 2012, 152 oldal, 2490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."