Könyv

Vida Gábor: A kétely meg a hiába

  • Czinki Ferenc
  • 2012. november 11.

Könyv

A cím a kötet leginkább zavarba ejtő novellájából származik, azon belül is egy töredékekben elmormolt imából, aminek viszont már az első soránál tudható, hogy ez az ima bizony nem óv meg minket az eljövendő tragédiától.

Az ittas gazda könnyű préda, egy medvének meg pláne. Ha ezek után viszont azt gondolnánk, hogy a továbbiakban majd ez lesz - véres, világszéli tragédiák és az istenadta nép szenvedése -, akkor bizonyosan túl korán ítélünk. Vida kötete sokszínű, műfaját, zsánerét csak keresgélő válogatás; mintha nem lett volna más szerkesztői elv azon túl, hogy összegyűlt tizenegy, kétségkívül közlésre termett szöveg.

A fülszöveg tanúsága szerint a könyv egyes "történetei szándékoltan nem állnak össze regénnyé, bár egyazon világ darabjai". Hogy a szövegek egymástól függetlenül is értelmezhető, önmagukban működő darabok, és valóban nem érződik a novellák összefűzésének kényszere, határozottan üdítőnek mondható, ám hogy kifejezetten egyazon világot jelenítenének meg, az már kétséges. Egy-egy farkas- és medvetörténet egzisztencialista humortalansága nehezen tud összekacsintani a sportnovellák pajkos-szerelmes hangvételével, és leginkább azért nem, mert utóbbiak nyelve sokkal pontosabb, őszintébb, ezek a kötet legkiemelkedőbb pontjai. És akkor még nem beszéltünk a nyitó és záró nőtörténetről és posztmodern körözéséről a történet előtti térben - pedig végképp felborítják a kötet epikájáról alkotott elképzelésünket.

Magvető, 2012, 152 oldal, 2490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.