Könyv

Amíg áradni bír

Sajó László: hal.doc

  • Svébis Bence
  • 2012. november 13.

Könyv

 


Sajó költészete voltaképpen egyetlen, hatalmas lélegzetvételnyi agónia. Tart, míg a tüdő engedi, amíg a kifújt levegő áradni bír. Legújabb kötetének versei mind formailag, mind tartalmilag elég vegyesek, egyvalami azonban azonos bennük: az elmúlással, a mögöttünk hagyott idővel való szembenézés. Erre utal a - szerintem olcsó poénként kellemetlenkedő - cím is. Kavarog itt a kötetben sokfajta szöveg, balanszírozva szent és profán közt - több szempontból is. Elsősorban szó szerint, amennyiben több vers is bibliai allúziókkal él, vagy éppen a Könyvek könyvének modorát idézi meg, amennyiben a legalantasabb állatok nevében ír egy-egy evangéliumot, a szent szöveg illúziója által avatva üdvössé a profánt. Másrészt ott van a hagyománnyal való bánásmód. Sajó ugyanis szétszereli a kánon rozsdás alkatrészeit, hogy másféleképpen összerakva üzenhessenek valami újat. Ezek a szövegek a frappáns parafrázisoktól az átiratokon át egészen az egy-egy költő soraiból összeállított versig terjednek. De Sajó szeret híres szerzők mögé bújni, sőt úgy tud igazán önmaga lenni, hogy mások hangján szólal meg. A Narancs hasábjain megjelenő írásainak is gyakori visszatérője K. Dezső mint elbeszélő én, jelen kötetben pedig szinte végigleltározza az általános iskolás irodalomkönyv legjavát. Egyik versében (Költők a teraszon) ráadásul egy szanatóriumba zsúfolja a magyar költészet címerállatait. Eközben közéleti, közérzeti líra is található itt, s bár ez a vonal nem jellemzi annyira a kötetet, valójában ott szendereg minden költemény mélyén.

 

Sajó László a mai magyar líra egyik legeredetibb és legszabadabb alakja. Szabad, mert használja és nem alkalmazza a formát, és szabad, mert nem fogadta be igazán a kánon. A periféria számára ideális hely: onnan be lehet látni mindent, mint egy tüdőszanatórium teraszáról.

Könyvpont-L'Harmattan, 2012, 137 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.