Könyv

Amíg áradni bír

Sajó László: hal.doc

  • Svébis Bence
  • 2012. november 13.

Könyv

 


Sajó költészete voltaképpen egyetlen, hatalmas lélegzetvételnyi agónia. Tart, míg a tüdő engedi, amíg a kifújt levegő áradni bír. Legújabb kötetének versei mind formailag, mind tartalmilag elég vegyesek, egyvalami azonban azonos bennük: az elmúlással, a mögöttünk hagyott idővel való szembenézés. Erre utal a - szerintem olcsó poénként kellemetlenkedő - cím is. Kavarog itt a kötetben sokfajta szöveg, balanszírozva szent és profán közt - több szempontból is. Elsősorban szó szerint, amennyiben több vers is bibliai allúziókkal él, vagy éppen a Könyvek könyvének modorát idézi meg, amennyiben a legalantasabb állatok nevében ír egy-egy evangéliumot, a szent szöveg illúziója által avatva üdvössé a profánt. Másrészt ott van a hagyománnyal való bánásmód. Sajó ugyanis szétszereli a kánon rozsdás alkatrészeit, hogy másféleképpen összerakva üzenhessenek valami újat. Ezek a szövegek a frappáns parafrázisoktól az átiratokon át egészen az egy-egy költő soraiból összeállított versig terjednek. De Sajó szeret híres szerzők mögé bújni, sőt úgy tud igazán önmaga lenni, hogy mások hangján szólal meg. A Narancs hasábjain megjelenő írásainak is gyakori visszatérője K. Dezső mint elbeszélő én, jelen kötetben pedig szinte végigleltározza az általános iskolás irodalomkönyv legjavát. Egyik versében (Költők a teraszon) ráadásul egy szanatóriumba zsúfolja a magyar költészet címerállatait. Eközben közéleti, közérzeti líra is található itt, s bár ez a vonal nem jellemzi annyira a kötetet, valójában ott szendereg minden költemény mélyén.

 

Sajó László a mai magyar líra egyik legeredetibb és legszabadabb alakja. Szabad, mert használja és nem alkalmazza a formát, és szabad, mert nem fogadta be igazán a kánon. A periféria számára ideális hely: onnan be lehet látni mindent, mint egy tüdőszanatórium teraszáról.

Könyvpont-L'Harmattan, 2012, 137 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."