Könyv

Amíg áradni bír

Sajó László: hal.doc

  • Svébis Bence
  • 2012. november 13.

Könyv

 


Sajó költészete voltaképpen egyetlen, hatalmas lélegzetvételnyi agónia. Tart, míg a tüdő engedi, amíg a kifújt levegő áradni bír. Legújabb kötetének versei mind formailag, mind tartalmilag elég vegyesek, egyvalami azonban azonos bennük: az elmúlással, a mögöttünk hagyott idővel való szembenézés. Erre utal a - szerintem olcsó poénként kellemetlenkedő - cím is. Kavarog itt a kötetben sokfajta szöveg, balanszírozva szent és profán közt - több szempontból is. Elsősorban szó szerint, amennyiben több vers is bibliai allúziókkal él, vagy éppen a Könyvek könyvének modorát idézi meg, amennyiben a legalantasabb állatok nevében ír egy-egy evangéliumot, a szent szöveg illúziója által avatva üdvössé a profánt. Másrészt ott van a hagyománnyal való bánásmód. Sajó ugyanis szétszereli a kánon rozsdás alkatrészeit, hogy másféleképpen összerakva üzenhessenek valami újat. Ezek a szövegek a frappáns parafrázisoktól az átiratokon át egészen az egy-egy költő soraiból összeállított versig terjednek. De Sajó szeret híres szerzők mögé bújni, sőt úgy tud igazán önmaga lenni, hogy mások hangján szólal meg. A Narancs hasábjain megjelenő írásainak is gyakori visszatérője K. Dezső mint elbeszélő én, jelen kötetben pedig szinte végigleltározza az általános iskolás irodalomkönyv legjavát. Egyik versében (Költők a teraszon) ráadásul egy szanatóriumba zsúfolja a magyar költészet címerállatait. Eközben közéleti, közérzeti líra is található itt, s bár ez a vonal nem jellemzi annyira a kötetet, valójában ott szendereg minden költemény mélyén.

 

Sajó László a mai magyar líra egyik legeredetibb és legszabadabb alakja. Szabad, mert használja és nem alkalmazza a formát, és szabad, mert nem fogadta be igazán a kánon. A periféria számára ideális hely: onnan be lehet látni mindent, mint egy tüdőszanatórium teraszáról.

Könyvpont-L'Harmattan, 2012, 137 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.