Könyv

Zalán Tibor A rettentő görög vitéz

  • Sisso
  • 2012. június 30.

Könyv

című könyvét Fodor Tamás jókedvű és paradigmaváltó rendezése után kézbe venni olyan az iskolás kölyköknek, mint amikor mi a kultuszfilmjeink (Pulp Fiction, Trainspotting) forgatókönyvéből felidézhetjük a legjobb dumákat, eljátszhatjuk a kedvenc jeleneteket.

Thészeusz ifjúkorának történetét meséli el az író, az apai örökség (saru, kard) átvételétől Minótaurosz legyőzéséig, az igaz szerelemig. A bájos és tántoríthatatlan fejlődéslegény, azaz kamasz egy roadmovie szemtelen, szókimondó hőse benne, aki válogatott útonálló szörnyek - szadisták, de ostobák - eszén jár túl a bunkós embertől az alvilági kocáig. Zalán Tibor nagyon fel lehetett dobva írás közben, mert a komoly mitológiai történetekhez egészen friss nyelvezetet talált, csupa pimasz, néha káromkodós, de végtelenül szellemes kiszólással, amelyeknek az összefoglaló mondanivalója a záró sorokban megtalálható: "Többet ésszel, mint a karddal. / Rólam szól majd minden kardal." Az idegesítően túlcsorduló rímek, a prózába csúszó versek, a narrációból való ki-be ugrálás tűnhetne szertelennek is, de mivel Zalán komolyan veszi a kiszámíthatatlanság életkori sajátosságával megáldott főhősét és az olvasókat, ez a látszólagos műfaji összetákoltság lesz a fő egyben tartó erő. A színpadi verziónál a mindent átfogó zenei szövet és a speciális bábtechnika, a könyvben Baranyai András görög vázarajzokat és mai képregényeket idéző, úgymond mitológiai karikatúrái erősítik a dramaturgiát. Olvasni, látni, felnőni kell.

Pagony, 2011, 56 oldal, 2790 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”