Könyv

Zalán Tibor A rettentő görög vitéz

  • Sisso
  • 2012. június 30.

Könyv

című könyvét Fodor Tamás jókedvű és paradigmaváltó rendezése után kézbe venni olyan az iskolás kölyköknek, mint amikor mi a kultuszfilmjeink (Pulp Fiction, Trainspotting) forgatókönyvéből felidézhetjük a legjobb dumákat, eljátszhatjuk a kedvenc jeleneteket.

Thészeusz ifjúkorának történetét meséli el az író, az apai örökség (saru, kard) átvételétől Minótaurosz legyőzéséig, az igaz szerelemig. A bájos és tántoríthatatlan fejlődéslegény, azaz kamasz egy roadmovie szemtelen, szókimondó hőse benne, aki válogatott útonálló szörnyek - szadisták, de ostobák - eszén jár túl a bunkós embertől az alvilági kocáig. Zalán Tibor nagyon fel lehetett dobva írás közben, mert a komoly mitológiai történetekhez egészen friss nyelvezetet talált, csupa pimasz, néha káromkodós, de végtelenül szellemes kiszólással, amelyeknek az összefoglaló mondanivalója a záró sorokban megtalálható: "Többet ésszel, mint a karddal. / Rólam szól majd minden kardal." Az idegesítően túlcsorduló rímek, a prózába csúszó versek, a narrációból való ki-be ugrálás tűnhetne szertelennek is, de mivel Zalán komolyan veszi a kiszámíthatatlanság életkori sajátosságával megáldott főhősét és az olvasókat, ez a látszólagos műfaji összetákoltság lesz a fő egyben tartó erő. A színpadi verziónál a mindent átfogó zenei szövet és a speciális bábtechnika, a könyvben Baranyai András görög vázarajzokat és mai képregényeket idéző, úgymond mitológiai karikatúrái erősítik a dramaturgiát. Olvasni, látni, felnőni kell.

Pagony, 2011, 56 oldal, 2790 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.