Közlemény - Távolodni

  • m. l. t.
  • 2006. augusztus 31.

Közlemény

Kedves olvasóim, alulírott úgy döntöttem a nyáron, hogy a Magyar Narancs zenei szerkesztését szeptember elsejétől másra hagyom.

Ne essék félreértés, nem csábítottak sehova, a laphoz és a kollégáimhoz kimondottan jó kapcsolat fűz, időnként egy-egy cikk írása is belefér, csupán azt nem éreztem helyénvalónak, hogy továbbra is én üljek a posztomon. Ehhez persze kellett ez a tizenhat év.

Tizenhat évvel ezelőtt, amikor a Narancsban zenei szerkeszteni kezdtem, minden stimmelt: javában dübörgött az alternatív rock osztályharca, aztán kitört a világzenei mozgalom is - tele volt a világ (és a haza) súlyos, friss és lelkiekben gazdag zenei törekvésekkel. Én is tele voltam. Akkoriban macerásabb volt lemezekhez meg információkhoz jutni, de valahogy mindig összejött - sőt volt idő, hogy egy zenei havilapra is futotta volna, annyi szerzőnk és indíttatásunk volt.

De most már nem vagyok ilyen feldobott. S nemhogy havilap, olykor az én két narancsos oldalam is fejfájást okoz. Az alternatív osztályharcnak régen lőttek, a kis halak meg a nagyok felzabálták egymást, nálunk a világzene nem futott be igazán, ami meg befutott, az mélységes keserűséggel tölt el, úgyhogy egyre többször félek: összekeverem a Narancs zenei rovatát az én privát (világzenei) mániámmal. Ez már nem az a lendület, nem az a meggyőződés, nem az a hit. Inkább rutin meg kényszerpálya - s ilyenkor lépni kell. (Annál is inkább, mert közben eléggé belemásztam a koncertszervezésbe, azt pedig kínos lenne a Narancsban nyomatni, amiben szervezőként benne a kezem...)

Hát így. Tiszta sor.

A jövőről most csak annyit, hogy még nem tudom.

Nyáron, amikor így döntöttem, vettem magamnak egy új lemezjátszót, és előkapartam hozzá a régi lemezeimet. Hetvenes évek, nyolcvanas évek, kilencvenes évek - mit mondjak, rögtön elárasztott egy csomó, méltatlanul mellőzött szerelem. Akkor arra gondoltam, ez igen, mennyi mindent hallgathatok ezentúl, amiről nem kell írnom... De nem ilyen egyszerű. Éppen ellenkezőleg. Hamarosan azon kaptam magam, hogy az én feledésbe merült lemezeimmel már egy "idejétmúlt" könyv írásáról álmodom.

Mindenesetre most eljött az idő. Jobb helyeken mindig is tudta az ember, hogy mikor adja át a helyét. A Narancs "jobb hely". Én meg majd igyekszem.

Köszönöm a türelmet, és a legjobbakat kívánom olvasóimnak és kollégáimnak!

Távolodni jó.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.