Közlemény - Távolodni

  • m. l. t.
  • 2006. augusztus 31.

Közlemény

Kedves olvasóim, alulírott úgy döntöttem a nyáron, hogy a Magyar Narancs zenei szerkesztését szeptember elsejétől másra hagyom.

Ne essék félreértés, nem csábítottak sehova, a laphoz és a kollégáimhoz kimondottan jó kapcsolat fűz, időnként egy-egy cikk írása is belefér, csupán azt nem éreztem helyénvalónak, hogy továbbra is én üljek a posztomon. Ehhez persze kellett ez a tizenhat év.

Tizenhat évvel ezelőtt, amikor a Narancsban zenei szerkeszteni kezdtem, minden stimmelt: javában dübörgött az alternatív rock osztályharca, aztán kitört a világzenei mozgalom is - tele volt a világ (és a haza) súlyos, friss és lelkiekben gazdag zenei törekvésekkel. Én is tele voltam. Akkoriban macerásabb volt lemezekhez meg információkhoz jutni, de valahogy mindig összejött - sőt volt idő, hogy egy zenei havilapra is futotta volna, annyi szerzőnk és indíttatásunk volt.

De most már nem vagyok ilyen feldobott. S nemhogy havilap, olykor az én két narancsos oldalam is fejfájást okoz. Az alternatív osztályharcnak régen lőttek, a kis halak meg a nagyok felzabálták egymást, nálunk a világzene nem futott be igazán, ami meg befutott, az mélységes keserűséggel tölt el, úgyhogy egyre többször félek: összekeverem a Narancs zenei rovatát az én privát (világzenei) mániámmal. Ez már nem az a lendület, nem az a meggyőződés, nem az a hit. Inkább rutin meg kényszerpálya - s ilyenkor lépni kell. (Annál is inkább, mert közben eléggé belemásztam a koncertszervezésbe, azt pedig kínos lenne a Narancsban nyomatni, amiben szervezőként benne a kezem...)

Hát így. Tiszta sor.

A jövőről most csak annyit, hogy még nem tudom.

Nyáron, amikor így döntöttem, vettem magamnak egy új lemezjátszót, és előkapartam hozzá a régi lemezeimet. Hetvenes évek, nyolcvanas évek, kilencvenes évek - mit mondjak, rögtön elárasztott egy csomó, méltatlanul mellőzött szerelem. Akkor arra gondoltam, ez igen, mennyi mindent hallgathatok ezentúl, amiről nem kell írnom... De nem ilyen egyszerű. Éppen ellenkezőleg. Hamarosan azon kaptam magam, hogy az én feledésbe merült lemezeimmel már egy "idejétmúlt" könyv írásáról álmodom.

Mindenesetre most eljött az idő. Jobb helyeken mindig is tudta az ember, hogy mikor adja át a helyét. A Narancs "jobb hely". Én meg majd igyekszem.

Köszönöm a türelmet, és a legjobbakat kívánom olvasóimnak és kollégáimnak!

Távolodni jó.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.