Könyv

A hangyák története

Shiri Zsuzsa: Gitta könyve

Kritika

A hétgyermekes család egyetlen szobában él, amely cipészműhely és varroda is egyben. Keleti szegénységbe születik az elbeszélő, és végül a nyugati jómódig jut. Shiri Zsuzsa Gittája mégis ugyanazzal az egyszerűséggel beszél régi dolgairól, mint az újabbakról.

Édesapja cipészszakmájának fontosságáról éppúgy, mint arról az emlékről, amikor a tehervagonból egy helyen kiengedték őket az őrök – legelni! –, és mindenki azonnal lefeküdt, hogy védje azt a darab gyepet, ami neki jutott. Megítéli az összes embert, akivel dolga akadt, testvéreit, gyerekeit is, de ugyanazzal a mércével, amelyikkel magát. Vallásos hitét elveszítve úgy érzi, csak az számít igazán, hogy az ember jó szándékú maradjon, olyan, mint az édesapja volt, akire még a nyilasok sem tudtak semmi rosszat mondani.

A nyilasokat egy olyan kisvárosban, mint Csenger, név szerint ismeri mindenki. „Keleti határszél” – olvasható a könyv fedelén, de ez átvitt értelemben is igaz. Gitta mélyen vallásos zsidó családja megbecsülésben és irigységben, szeretetben és izzó gyűlöletben is részesül. Ez a nő, ha nem hurcolják el gyerekkorában családostul a lágerbe, talán máig a bibliai magyar tájon élne az analfabéta, de antiszemita szomszédja mellett, akinek fel kell olvasni az újságot, különösen a zsidók ellen uszító cikkeket; a postással, aki az eltévedt kislányt előbb magához viszi haza, hogy bekenje a száját szalonnával, de egyébként „rendes ember”. Gittának akkor csak a szegénység fájt Csengerben: „Néha péntek este, amikor a szombati vacsora után énekeltünk, és eléggé kihallatszott, bedörömböltek az ablakon, hogy hagyjuk már abba. De más semmi.” Az első hely, ahol nem számít, hogy zsidó, csak simán embernek nézik: Svédország. Fantasztikus hely a számára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.