Lemez

A legjobb három közt

Judas Priest: Invincible Shield

  • Harci Andor
  • 2024. április 10.

Kritika

A tíz másodperces TikTok-videók korában, miután az albumformátumot tucatnyiszor eltemették, hogy a helyét átvegye a percre kész, bármikor streamelhető dalok univerzuma, egy fél évszázados zenekar szűk órát átfogó lemezanyagát akár lázadásnak is tekinthetjük. Hát még akkor, ha egy első látásra letűnt zenei világot képvisel, és úgy szól, mintha a tagok most kezdenék a húszas éveiket.

1974-ben jelent meg a Rocka Rolla, a Judas Priest legelső lemeze. Akkor még nem sejtették, hogy pár év múlva ott bábáskodhatnak majd az egyik első, ízig-vérig metalként felcímkézett műfaj születésénél, amely később jó néhány továbbinak adott életet. Azt sem gondolhatták, hogy a nyolcvanas évek kezdetén az Iron Maidennel kialakult rivalizálásuk az egyetemes poptörténelem elvitathatatlan részévé válik, még úgy is, ha ma már csak önreflexív iróniaként is van jelen.

A zenekar 1990-ben adta ki az egyik legkiemelkedőbb lemezének tekintett Painkillert, ám az azóta eltelt évtizedek a tétova útkeresés, a tagok közötti viszályok, és a dicső múltból táplálkozás jegyében zajlottak. Csak az 2018-as Firepower látszott felkavarni valamennyire a zenekar körüli állóvizet, ám a most márciusban megjelent Invincible Shield című lemez – a sorban a tizenkilencedik – annál is nagyobb meglepetésnek tűnik, mint amikor Rob Halford énekes először robogott be élő fellépés során egy Harley-Davidsonnal a színpadra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."