Tévésorozat

Don Tommasino

Ripley

  • - turcsányi -
  • 2024. április 10.

Kritika

Tom Ripley a világirodalom Don Giovannija. Vagy majdnem, de már a világirodalom is bajos egy kicsit. Nevezett ugyanis – ki ne tudná – Patricia Highsmith ötkötetes regénysorozatának hőse, Highsmith pedig, nyilván szentségtörés ezt kimondani, krimiszerző, jobbára.

Azért szentségtörés, mert a művésznő egyszersmind az értelmiségi lelkiismeret-furdalások istenalakja is, hozzá imádkozik mindenki, aki titkon snassznak érzi, hogy bűnügyi történeteket olvas.

Tom Ripley, a léha amerikai vendégmunkás Itáliában eltesz láb alól két ürgét, aztán inkognitóban menekülőre fogja, nyomát pedig nem csak a komplett olasz rendőrség üti bottal, de a hidegre tett delikvensek mindenféle hozzátartozói is. Simán végigkergetik a csizmán, mi ez, ha nem krimi? Hogy eközben az író feltárja hősei lelke fenekit, s néhányuk fenekének a lelkit, nos, az kétségkívül e pirulós művészetbarátok hatalmas szerencséje: máris tárgyalható magas irodalomként a móka. Steven Zaillian veterán forgatókönyvíró, e sorozat atyamestere az efféle entellektüelek díszpéldánya – bár magyarokat tudnék sorolni számosat.

Kezdjük ott, hogy fekete-fehérben vagyunk végig, s már az elején az arcunkba tolnak egy távolról sem finomkodó Hitchcock-idézetet, s a folytatás is ebből következik. Alfred Hitchcock volt ugyanis Highsmith első filmes adaptátora, aki az Idegenek a vonaton című 1951-es filmjében (magyarul Két idegen a vonaton címmel jelent meg a könyv, még nem Ripley-történet, de éppen lehetne is – leszámítva a végét) oly különös figyelmet szentel egy öngyújtónak, hogy arról később tanulmányokat írtak sokan. Akkor versenyben volt még egy törött szemüveg is, de amit Zaillian csinál, az kellékfetisizmus. Itt Hitchcock öngyújtója minden szembejövő gyűrű, kőoroszlán, hamutartó, székkarfa, bármi, megnézzük őket közelről, alulról, felülről százszor, később majd biztos perdöntő jelentőségűnek bizonyulnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.