Lemez

A nő szőke

Blondie: Against the Odds 1974–1982

  • - minek -
  • 2022. augusztus 31.

Kritika

A hetvenes évek első felének páratlanul izgalmas New York-i zenei színtere dobta a felszínre a Blondie formációt is, amely kiváló érzékkel vegyítette a bájos ártatlanságot, a könnyed romlottságot, a végtelen popszenzibilitást és a szabályokat lazán áthágó, bizonyos távolságból punknak tűnő mentalitást.

Mintaszerű volt, ahogy a hatvanas évek popzenéinek hangzását, a poparanykor énekegyütteseinek, a hatvanas évek beatzenekarainak és a korai garázsrock hangulatát keresztezték a brit zamatú glamrockkal, a kortárs funkkal, holmi obskúrus protopunkzenékkel, némi reggae-vel, majd úttörő módon az éppen csak bontakozó rappel, hiphoppal. Ezzel olyan zenei univerzumot teremtettek, amelyet csak jóval első felvételeik, sőt bemutatkozó lemezük elkészítése után neveztek new wave-nek.

De még mielőtt 1976 végén kijött volna a Blondie című első albumuk, a zenekar már régen zajos sikerrel lépett fel a menő/lepusztult New York-i klubokban, ráadásul a melódiák ellenére is állandó fellépőként élvezték az underground kultstátuszt a Max’s Kansasben és a CBGB-ben. A Stilettoes nevű elődzenekart magukról levedlő Debbie Harry énekes és Chris Stein gitáros számos tagcsere után sokat és szerencsére jól dokumentáltan kísérletezve finomította a zenekar már korai periódusában is figyelemre méltó hangzását. Érkeztek melléjük az innovációkhoz nélkülözhetetlen zenésztársak is, majdnem a kezdetektől, 1974-től zenélt velük Clem Burke dobos, 1975-ben érkezett a zenekari hangzásban kulcsfontosságú, Farfisa orgonán játszó Jimmy Destri. Ekkor csatlakozott hozzájuk, igaz csak rövid időre az első basszusgitáros Gary Valentine (az első kislemezsiker X-Offender, valamint az utóbbi évtizedekben számos filozófiai és okkult tárgyú könyv szerzője), akit 1977-ben váltott Frank Infante gitáros, majd 1978-ban befutott Nigel Harrison basszusgitáros is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.