Színház

A sír, a sír

A Nemzet Özvegye

  • Sándor Panka
  • 2022. június 22.

Kritika

A darab inspirációját – mint arról a rendező, Kelemen Kristóf több alkalommal nyilatkozott – Vásárhelyi Mária Valahogy megvagyunk – Snagovi emlékkönyv című műve adta (Kritikánk: Ördög a részletekben, Magyar Narancs, 2020. július 11.), amely Nagy Imre és társai plusz a családtagjaik romániai fogva tartásának történetéről szól dokumentumok és személyes visszaemlékezések alapján.

Kelemen Kristóf nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy egyértelműen fiktív történetet mutasson be. A darab részleteit tavaly januárban felolvasó színházi formában már streamelték, a premiert pedig Nagy Imre újratemetésének évfordulójára időzítették.

A darab 1989-ben játszódik, amikor több mint harminc év után exhumálták a megtorlás áldozatainak jeltelen sírokba, titkos helyszínen elásott holttesteit. Az események a Fekete Doboz felvételein ma is megnézhetők, és fontos segédletként szolgáltak az alkotók számára is. Olyannyira, hogy meg is idézik az egyik jelenetben, ahogyan két özvegy a koponyákat vizsgálgatva a fogazat alapján próbálja azonosítani az egykori férjet.

A ráhangolás már akkor elkezdődik, amikor a színházba belépünk: az előtérben felravatalozott koporsó, mécsesek, halk zene. A díszletben (Schnábel Zita) domináló világoskék drapéria a nézőtéri székekre is „ráfolyik”, mi is részesei vagyunk a szertartásnak.

A színpad közepén nagy doboz, erre vetítenek különböző archív dokumentumokat, családi fotókat, élőben rögzített mozgóképet. A jelenetek sorszáma és címe, olykor szöveges idézetek jelennek meg rajta, és még forog is. A doboz belseje magát a 301-es parcellát hivatott ábrázolni: kiszáradt növények, gaz, susnyás. Izgalmas helyszín és jól hasznosítható felület az intermediális dramaturgiának. A jelmezek (Szlávik Juli) és a nosztalgikus elemekkel dúsított zene (Kákonyi Árpád) hidat képeznek a kortárs és a történelmi kontextus között. Többször felhangzik Kozma György – az Európa Kiadó előadásában ismertté vált – Elmúlik című dala.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.