Szabadúszó és független figura, a sok-sok kudarc után is hisz a változásban. Utóbbi tulajdonságok elmondhatók Csizek Gabriella kurátorról is, akivel közösen jegyzik a kiállítást, olyan közügyeket helyezve fókuszba, amelyekről már sokat hallottunk, mégsem oldódtak meg, se rövid, se hosszú távon. A Radnóti Színház 2022/2023-as évadának kampányában a társulat tagjai felelős állampolgárként foglaltak állást egy-egy számukra releváns társadalmi kérdésben, kimondottan azzal a céllal, hogy felkavarják az állóvizet.
A cím már önmagában egy kiáltás is lehetne. A szó azonban felkiáltójel nélkül, kissé kimérten, nem indulatosan, hanem megfontoltan vezeti be az ügyeket, amelyeket a színészek személyesen választottak ki, hogy a többségi társadalom számára a saját olvasatukban mutassák meg az állami gondozással, a mentálhigiénia hiányával, a netfüggőséggel vagy a tanárok megbecsültségével kapcsolatos problémákat. Elég a láthatatlanságból! – mondják.
A galériába lépve először a felkarolt ügyek és a képek nagy mennyiségével és sokszínűségével szembesülünk. A fotókon ismert és kevésbé ismert arcokat fedezhetünk fel. A radnótis színészek a fotográfiákon magukban vagy segítőikkel, a színházi megfogalmazáshoz képest kevésbé megrendezve, inkább performatívan, többször ismétlésekkel, laza szekvenciákban fogalmazzák meg a felkarolt és támogatni kívánt ügyeket. Hol eljátsszák, mint Berényi Nóra Blanka a fiatalok elvándorlását, vagy mint Porogi Ádám az internetfüggőséget, hol tüntetnek érte, mint László Zsolt az oktatás jövőjéért, hol pedig a saját tapasztalukat rögzítik, mint ahogy Kováts Adél az akadálymentesítés fontosságával kapcsolatos élményeit. (Maga a galéria is akadálymentes, így kerekesszékesek számára is látogatható.) Improvizatív játékukhoz könnyű kapcsolódni. Elég a megközelíthetetlenségből! – üzenik.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!