Kiállítás

Aktivizmus színészekkel

Elég – Csoszó Gabriella a Radnóti Színházban

  • Erdei Krisztina
  • 2024. április 17.

Kritika

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Szabadúszó és független figura, a sok-sok kudarc után is hisz a változásban. Utóbbi tulajdonságok elmondhatók Csizek Gabriella kurátorról is, akivel közösen jegyzik a kiállítást, olyan közügyeket helyezve fókuszba, amelyekről már sokat hallottunk, mégsem oldódtak meg, se rövid, se hosszú távon. A Radnóti Színház 2022/2023-as évadának kampányában a társulat tagjai felelős állampolgárként foglaltak állást egy-egy számukra releváns társadalmi kérdésben, kimondottan azzal a céllal, hogy felkavarják az állóvizet.

A cím már önmagában egy kiáltás is lehetne. A szó azonban felkiáltójel nélkül, kissé kimérten, nem indulatosan, hanem megfontoltan vezeti be az ügyeket, amelyeket a színészek személyesen választottak ki, hogy a többségi társadalom számára a saját olvasatukban mutassák meg az állami gondozással, a mentálhigiénia hiányával, a netfüggőséggel vagy a tanárok megbecsültségével kapcsolatos problémákat. Elég a láthatatlanságból! – mondják.

A galériába lépve először a felkarolt ügyek és a képek nagy mennyiségével és sokszínűségével szembesülünk. A fotókon ismert és kevésbé ismert arcokat fedezhetünk fel. A radnótis színészek a fotográfiákon magukban vagy segítőikkel, a színházi megfogalmazáshoz képest kevésbé megrendezve, inkább performatívan, többször ismétlésekkel, laza szekvenciákban fogalmazzák meg a felkarolt és támogatni kívánt ügyeket. Hol eljátsszák, mint Berényi Nóra Blanka a fiatalok elvándorlását, vagy mint Porogi Ádám az internetfüggőséget, hol tüntetnek érte, mint László Zsolt az oktatás jövőjéért, hol pedig a saját tapasztalukat rögzítik, mint ahogy Kováts Adél az akadálymentesítés fontosságával kapcsolatos élményeit. (Maga a galéria is akadálymentes, így kerekesszékesek számára is látogatható.) Improvizatív játékukhoz könnyű kapcsolódni. Elég a megközelíthetetlenségből! – üzenik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.