Kiállítás

Aktivizmus színészekkel

Elég – Csoszó Gabriella a Radnóti Színházban

  • Erdei Krisztina
  • 2024. április 17.

Kritika

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Szabadúszó és független figura, a sok-sok kudarc után is hisz a változásban. Utóbbi tulajdonságok elmondhatók Csizek Gabriella kurátorról is, akivel közösen jegyzik a kiállítást, olyan közügyeket helyezve fókuszba, amelyekről már sokat hallottunk, mégsem oldódtak meg, se rövid, se hosszú távon. A Radnóti Színház 2022/2023-as évadának kampányában a társulat tagjai felelős állampolgárként foglaltak állást egy-egy számukra releváns társadalmi kérdésben, kimondottan azzal a céllal, hogy felkavarják az állóvizet.

A cím már önmagában egy kiáltás is lehetne. A szó azonban felkiáltójel nélkül, kissé kimérten, nem indulatosan, hanem megfontoltan vezeti be az ügyeket, amelyeket a színészek személyesen választottak ki, hogy a többségi társadalom számára a saját olvasatukban mutassák meg az állami gondozással, a mentálhigiénia hiányával, a netfüggőséggel vagy a tanárok megbecsültségével kapcsolatos problémákat. Elég a láthatatlanságból! – mondják.

A galériába lépve először a felkarolt ügyek és a képek nagy mennyiségével és sokszínűségével szembesülünk. A fotókon ismert és kevésbé ismert arcokat fedezhetünk fel. A radnótis színészek a fotográfiákon magukban vagy segítőikkel, a színházi megfogalmazáshoz képest kevésbé megrendezve, inkább performatívan, többször ismétlésekkel, laza szekvenciákban fogalmazzák meg a felkarolt és támogatni kívánt ügyeket. Hol eljátsszák, mint Berényi Nóra Blanka a fiatalok elvándorlását, vagy mint Porogi Ádám az internetfüggőséget, hol tüntetnek érte, mint László Zsolt az oktatás jövőjéért, hol pedig a saját tapasztalukat rögzítik, mint ahogy Kováts Adél az akadálymentesítés fontosságával kapcsolatos élményeit. (Maga a galéria is akadálymentes, így kerekesszékesek számára is látogatható.) Improvizatív játékukhoz könnyű kapcsolódni. Elég a megközelíthetetlenségből! – üzenik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.