Koncert

Messziről jött zeneszerző

Tan Dun: Buddha-passió

Kritika

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

A szintézis alkotója, akire hatott a minimalizmus, a multimédiás művészet, az avantgárd, s nem mellékesen Bartók Béla, nem csak a népzenei inspirációk okán. Valamint egy gyermekkori élmény: a kulturális forradalom idején, amikor elszakították a szüleitől és rizsföldekre küldték, a vörösgárdisták gépfegyverrel lőttek egy egyetemi campust, zongorákat használva barikádként. A húrok zengtek és szakadtak a fegyverropogás közben, aztán csend lett. Tan Dun húszéves is volt már, mire először hallotta Bach zenéjét, s végül is ez sodorta a zeneszerzői pályára, amelyen Hans Werner Henze, a német avantgárd notórius „alakváltója” volt első meghatározó mestere.

A kezdettől törekedett rá, hogy a keleti világlátást és esztétikát nyugati eszközök segítségével megjelenítse. Első nagyobb sikerét A taoizmusról című szimfonikus költeménye hozta el, írt operákat és „vízi passiót” Máté evangéliuma után, hogy aztán Ang Lee és Csang Ji-mou már említett wuxia harcművészeti filmjeivel érjen el a tömegekhez. Rögeszmésen színpadi szerző: ahogy a hagyományos kínai zenében is több színpadiasságot követel, mint a mi hangversenytermi rituáléink, úgy az ő versenyműveit, szimfonikus alkotásait és egyéb műveit nem csak hallgatni, de nézni is élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.