Koncert

Messziről jött zeneszerző

Tan Dun: Buddha-passió

Kritika

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

A szintézis alkotója, akire hatott a minimalizmus, a multimédiás művészet, az avantgárd, s nem mellékesen Bartók Béla, nem csak a népzenei inspirációk okán. Valamint egy gyermekkori élmény: a kulturális forradalom idején, amikor elszakították a szüleitől és rizsföldekre küldték, a vörösgárdisták gépfegyverrel lőttek egy egyetemi campust, zongorákat használva barikádként. A húrok zengtek és szakadtak a fegyverropogás közben, aztán csend lett. Tan Dun húszéves is volt már, mire először hallotta Bach zenéjét, s végül is ez sodorta a zeneszerzői pályára, amelyen Hans Werner Henze, a német avantgárd notórius „alakváltója” volt első meghatározó mestere.

A kezdettől törekedett rá, hogy a keleti világlátást és esztétikát nyugati eszközök segítségével megjelenítse. Első nagyobb sikerét A taoizmusról című szimfonikus költeménye hozta el, írt operákat és „vízi passiót” Máté evangéliuma után, hogy aztán Ang Lee és Csang Ji-mou már említett wuxia harcművészeti filmjeivel érjen el a tömegekhez. Rögeszmésen színpadi szerző: ahogy a hagyományos kínai zenében is több színpadiasságot követel, mint a mi hangversenytermi rituáléink, úgy az ő versenyműveit, szimfonikus alkotásait és egyéb műveit nem csak hallgatni, de nézni is élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.